اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان:

خانه تدین و کاروانسرای ده‏نمک به بخش خصوصی واگذار می‏شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: خانه تدین و کاروانسرای ده‏نمک با هدف مرمت و احیا به سرمایه‏گذار بخش خصوصی واگذار می‏شود.

خانه تدین و کاروانسرای ده‏نمک به بخش خصوصی واگذار می‏شود

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از محمدحسین بحرالعلومی، در نشست بررسی نحوه قانونی واگذاری بناهای تاریخی در مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استان سمنان به عنوان استان پایلوت واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‏گذاران بخش خصوصی تعیین شد.

وی با بیان اینکه خانه تاریخی تدین و کاروان‏سرای شاه عباسی ده‏نمک آرادان برای واگذاری آماده شده‏اند، افزود: بر این اساس، از سرمایه‏گذاران بخش خصوصی برای احیا و مرمت این بناهای تاریخی دعوت می‏شود.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‏برداری از اماکن تاریخی نیز در این نشست بر اهمیت واگذاری و احیای آثار تاریخی در قالب قواعد و مقررات قانونی تاکید کرد.

احسان ایروانی وجود ضوابط، چارچوب‏های فنی و اصولی حفاظتی، مطالعات و طرح‏های توجیهی را ضامن اجرایی شدن اهداف واگذاری در احیای بناهای تاریخی دانست.

وی تاکید کرد: انجام فعالیت‏های مرتبط با شناسایی سرمایه‏گذاران واجد شرایط از مهم‏ترین مراحل تحقق اهداف حفاظت و احیای اماکن تاریخی است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‏برداری از اماکن تاریخی پس از بررسی اهداف طرح‏های فنی و اقتصادی خانه تدین و کاروان‏سرای ده‏نمک، واگذاری این دو بنای تاریخی به سرمایه‏گذاران برای احیا و بهره‏برداری را گام مؤثری در فرآیند ترویجی احیا و بهره‏برداری از اماکن تاریخی با مشارکت بخش غیردولتی دانست.

خانه تدین یکی از خانه‏های تاریخی مربوط به اواسط قاجار واقع در شهر سمنان است که دارای بادگیر، ساختمان بیرونی، اندرونی، مهمان‏خانه، اتاق‏هایی برای استفاده در فصول مختلف سال، حوض‏خانه، مطبخ و ... است.

کاروانسرای ده‏نمک نیز جزو کاروان‏سراهای چهار ایوانی دوران صفویه است که دارای چهار شترخوان بوده و مصالح به کار رفته در آن آجری است.

انتهای پیام/74003/ک/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول