اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

از توسعه مرغداری‌های دیواندره تا انقراض میش‌مرغ‌های اوباتو

دشت اوباتو محل زیست میش‌مرغ‌های نایاب است که اکنون به دلیل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و تبدیل آن به مرغداری، مسیر انقراض میش‌مرغ‌ها را هموار کرده است.

از توسعه مرغداری‌های دیواندره تا انقراض میش‌مرغ‌های اوباتو

به گزارش خبرگزاری فارس از دیواندره، آیا تنها راه کارآفرین شدن و سرمایه‌گذاری در دیواندره و در دنیای بزرگ کسب و کار ایجاد مرغداری‌ است؟ آیا حفاظت از میش‌مرغ‌های دشت اوباتو فقط با شعار شکار ممنوع محقق می‌شود؟

از تعداد میش‌مرغ‌های نایاب و در حال انقراض دشت اوباتو چند قطعه مانده‌اند که می‌طلبد برای جلوگیری از انقراض این‌گونه جانوری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی چاره‌ای بیاندیشند.

آموزش همگانی حفاظت از گونه‌های جانوری و نصب تابلوهایی مبنی بر شکار ممنوع بودن در این منطقه یک ضرورت است که متاسفانه تاکنون در این راستا اقدامی انجام نشده است.

ما ساکنین اوباتو می‌بینیم هر روز مرغداری‌ها مثل قارچ در نقطه نقطه دشت اوباتو سر بر می‌آورند و با روش کارشناسی نشده‌ای، زمین‌های کشاورزی بدون توجه به محیط زیست میش‌مرغ‌ها و بدون توجه به مسیر گردشگری غار باستانی کرفتو که دشت اوباتو دروازه این اثر جهانی است، به نفع صنعت کثیف مرغداری تغییر کاربری می‌دهند.

متاسفانه مردم هم با چشم و هم چشمی کل صنعت را در ایجاد مرغداری خلاصه کرده‌اند و تنها راه کار و کارآفرینی را سرمایه‌گذاری در مرغداری می‌بینند.

مرغداری‌ها کانون بیماری‌های مختص به پرندگان مخصوصاً بیماری آنفلوآنزا هستند و صاحبان مرغداری‌ها با شناسایی روزهای شیوع و واکسینه کردن آن‌ها بعضی مواقع مرغ‌ها را نسبت به مرگ واکسینه می‌کنند ولی میش‌مرغ‌های اوباتو از ابتدای خلقت تنها راه واکسینه بودن را دشت پاک اوباتو می‌دانستند و طوری که آنقدر به تداوم حیات ادامه دادند و هنوز 40 قطعه از آن‌ها در اوباتو زیست می‌کنند.

ما به عنوان محافظان آن‌ها در نوشته‌هایمان نه در عمل ادعاهایی می‌کنیم چرا مسئولان جهاد کشاورزی تنها راه کارآفرینی و صنعت را مرغداری می‌دانند آیا نباید از تجربه شهرهایی که مرغداری زیادی دارند و الان با بحران روبرو هستند، استفاده کرد؟ آیا ما نمی‌دانیم محمدیه قزوین و مریوان به خاطر تعفن ناشی از مرغداری‌ها در ورودی شهرهایشان دچار بحران بزرگی شده‌اند؟

آیا نباید در زمان صدور هر مجوز مرغداری فکر کنیم شاید آیندگان ما را بخاطر بی‌توجهی به این میراث‌های ارزشمند سرزنش می‌کنند؟ مطمئناً هر نوع تغییر کاربری مراتع و زمین‌های کشاورزی در دیواندره مخصوصاً دشت اوباتو مجوز انقراض میش‌مرغ‌ها و کم‌ ارزش کردن غار کرفتو از لحاظ گردشگری را در پی خواهد داشت.

===========================

یوسف نادری، کارشناس مهندسی ایمنی صنعتی

===========================

انتهای پیام/79005/م40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول