اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس فرق و ادیان:

مبلغان برای کنکاش در فرقه تصوف به سراغ صوفیه کهن بروند

یک کارشناس فرق و ادیان گفت: از آنجا که صوفیه نوین سواد چندانی ندارند، مبلغان برای کنکاش در فرقه تصوف به سراغ صوفیه کهن بروند.

مبلغان برای کنکاش در فرقه تصوف به سراغ صوفیه کهن بروند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام محمدعلی پاکدل، ظهر امروز در کارگاه آموزشی جریان شناسی نحله‌های انحرافی در اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به علت تشکیل و ایجاد فرقه‌های مذهبی و عامل جذابیت آنها برای مردم اظهار داشت: مسئولیت علما و مبلغان شیعه با وجود این فرقه‌ها بسیار سنگین و خطیر است.

وی با تشریح ویژگی‌های فرقه صوفیه عنوان کرد: صوفیه، یک فرقه درون دینی است و ادعای دین دارد و فعالان این فرقه کلمات را چنان کنار هم قرار می‌دهد که با مبانی شیعه سازگاری داشته باشد.

پاکدل ادامه داد: به طور قطع خطر فرقه‌های درون دینی، بیشتر از خطر فرقه‌های برون دینی است زیرا دسته اول با ادعای دین، افراد دیندار را به سمت خود جذب می‌کنند.

این کارشناس فرق و مذاهب با بین اینکه فرقه متصوفه، بارها از جانب ائمه اطهار (ع) مورد مذمت قرار گرفته است، یادآور شد: نخستین کسی که تصوف را به این نام به کار برد، عثمان بن شریک کوفی معروف به هاشم صوفی بود که امام صادق (ع) در مورد او فرمود: او فساد در عقیده دارد....

پاکدل خاطرنشان کرد: تصوف در ابتدا در اهل سنت ایجاد شد و در قرون هفتم و هشتم در میان شیعیان نیز ورود پیدا کرد.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های بنیادین تصوف و شیعه در بحث امامت جلوه می‌‌کند و آنجایی که شیعه می‌گوید امامت و جانشینی پیامبر اسلام (ص) در 12 امام معصوم خلاصه می‌شود و آخرین آنها زنده و در پس پرده غیبت است، صوفیه برای اینکه در بحث امامت عقب نماند و از آن استفاده‌های درون فرقه‌‌ای ببرند، می‌گویند عدد در امامت مطرح نیست، امام نباید حتما از نسل پیامبر باشد و امامت در قطب‌های ما ادامه دارد و امام همان قطب حال حاضر است.

پاکدل بیان کرد: صوفیه بحث انسان کامل را مطرح می‌‌کند و مدعی است، انسان کامل همان قطب صوفی است و شهید مطهری در این زمینه اشاره‌ای دارد که به غیر از 14 معصوم، کسی به‌ عنوان انسان کامل مطرح نیست اما می‌بینیم صوفیه انسان کامل را در مرامش مطرح می‌کند و مدعی است قطب صوفیه در هر عصری، انسان کامل است.

این استاد حوزه علمیه قم، بررسی دقیق فرقه‌های انحرافی را لازم دانست و خطاب به علاقمندان عرصه پژوهش گفت: لازم است روی صوفیه کهن کار شود.

پاکدل افزود: صوفیه در یک تقسیم، شامل صوفیه کهن و صوفیه نوین است، صوفیه نوین، سواد چندانی ندارند و اطلاعاتشان همه از متون قدیم است به همین دلیل برای جستجو در تصوف و کنکاش علمی باید به سراغ متون کهن و صوفیه کهن رفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مبلغین و مبلغات با توکل بر خدا و طلب استعانت از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) همچنین با تلاش علمی و کوشش تبلیغی خود و با استدلال، منطق و اخلاق تبلیغی از تبلیغات فرقه‌ها جلوگیری کنند.

انتهای پیام/2464/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول