اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ظفر محمدی فرماندار ویژه شهرستان مراغه + بیوگرافی

استاندار آذربایجان شرقی فردا ظفر محمدی را به عنوان فرماندار جدید شهرستان ویژه مراغه معرفی می‌کند.

ظفر محمدی فرماندار ویژه شهرستان مراغه + بیوگرافی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی فردا سه‌شنبه 29 بهمن به شهرستان‌ ویژه مراغه سفر می‌کند و در شورای اداری این شهرستان فرماندار جدید مراغه را معرفی می‌کند.

*ظفر محمدی فرماندار جدید ویژه مراغه می‌شود

فردا استاندار آذربایجان‌شرقی ظفرمحمدی را به عنوان فرماندار جدید شهرستان مراغه معرفی می‌کند و از خدمات سفر منصور صادقی‌اصل تقدیر و تشکر می‌کند.

ظفر محمدی متولد 1342 اهر میاندوآب است و پیش از این شهردار میاندوآب، فرماندار ماکو و فرماندار سلماس بوده است و آخرین مسئولیت وی کارشناس دفتر برنامه‌ریزی و بودجه وزارت کشور بوده است.

نگاهی به شهرستان مراغه

سابقه تاریخی

شهر مراغه با غنای بیش از 300 اثر تاریخی و بیش از 110 اثر ثبتی بازمانده از دوره‌های مختلف تاریخی، بستری مساعد برای پرورش ادیبان، دانشمندان و هنرمندان متعددی در طول تاریخ بوده و هست. بر اساس منابع تاریخی مراغه شهری مهم در دوران حکومت ماناها بوده و جزو سه ایالت مهم آذربایجان قدیم و با نام اوئشدیش شناخته شده است. منابع تاریخی مراغه را زادگاه زرتشت نامیده و دانشمندان بر این باورند که زرتشت در دامان کوه سهند که در اوستا از آن با نام اسنوند یاد شده است متولد گردیده است. مراغه در سال 61 هجری قمری به تصرف اعراب درآمد و از پایگاه‌های آنان به شمار می‌آمده است.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان مراغه با وسعت 2186 کیلومتر مربع (4.8 درصد مساحت استان) در 130 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان تبریز، از سمت شرق با شهرستان‌های بستان‌آباد، هشترود و چاراویماق، از سمت غرب با شهرستان‌های بناب، عجبشیر و ملکان ورزقان و از سمت جنوب با استان آذربایجان غربی هم‌مرز است.

تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان ویژه مراغه دارای دو بخش به نام‌های مرکزی (شامل دهستان‌های قره‌ناز، سراجوی غربی و سراجوی شمالی) و سراجو (شامل دهستان‌های سراجوی شرقی، سراجوی جنوبی و قوری‌چای غربی)، دو نقطه شهری به نام‌های مراغه و خداجو و 178 آبادی می‌باشد.

جمعیت

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390، جمعیت شهرستان مراغه در حدود 247681 نفر (6.7 درصد جمعیت استان) و جمعیت مرکز این شهرستان 162275 نفر برآورد شده است. جمعیت شهری این شهرستان 163859 نفر و جمعیت روستایی آن 83822 نفر و تعداد خانوار آن 70546 خانوار است.

اقلیم و آب و هوا

شهرستان مراغه از دو قسمت مجزا تشکیل شده است. بخش شمالی که شامل دامنه‌های جنوبی ارتفاعات سهند می‌باشد، به صورت کوهستانی و ناهموار بوده و بخش مرکزی و جنوبی شهرستان، به صورت دشت و جلگه می‌باشد. توده کوهستانی سهند از مهم‌ترین عوارض توپوگرافیک شهرستان محسوب می‌شود که دامنه‌های جنوبی این کوهستان پیکربندی بخش عمده‌ای از شهرستان را تشکیل می‌دهد. شیب عمومی زمین در این شهرستان از شمال به جنوب است و سه رودخانه لیلان‌چای، مردق‌چای، صوفی‌چای از رودخانه‌های مهم تأمین‌کننده آب کشاورزی شهرستان می‌باشند. شهرستان مراغه از لحاظ وضع آب و هوا معتدل (متمایل به سردی) و نسبتا مرطوب است و هوای قسمت‌های جلگه و کنار دریاچه گرمسیر و در قسمت‌های کوهستانی معتدل می‌باشد. هوای بخش  سراجو به طور کلی معتدل و در سایر بخش‌ها در قسمتی سرد و در قسمتی معتدل است.

وضعیت اقتصادی

شهرستان مراغه به دلیل قابلیت‌های فراوان توسعه و به دلیل تأثیراتی که در حوزه منطقه‌ای جنوب غرب استان دارد از جمعیت‌پذیری بالایی برخوردار است. فعالیت غالب صنعتی در این شهرستان بر صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی استوار است و سایر فعالیت‌های صنعتی اهمیت کمتری در اقتصاد شهرستان دارند. از 20 معدن فعال شهرستان مراغه 8 نوع ماده معدنی استخراج می‌شود که مهم‌ترین آنها زغال سنگ، سنگ آهک، خاک نسوز و مرمر می‌باشد که به دلیل کمبود واحدهای فرآوری مواد معدنی و صنایع پائین دستی، بخش اعظم این مواد معدنی به صورت خام از شهرستان خارج می‌شود. وجود تولیدات کشاورزی و دامی، رتبه اول تولید عسل در استان، شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی، رشد بازرگانی خارجی با محوریت صدور محصولات کشاورزی (خشکبار) را فراهم آورده است به طوری که 54 درصد انواع خشکبار استان از این شهرستان صادر می‌شود. با توجه به موارد فوق اولویت سرمایه‌گذاری این شهرستان در بخش کشاورزی می‌باشد و سرمایه‌گذاری در بخش‌های خدماتی، گردشگری و صنعت و معدن در اولویت‌های بعدی و در راستای حمایت از بخش کشاورزی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/60001/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول