اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گل کردن محصولات کشاورزی با کشت گلخانه‌ای

توجه به کشت گلخانه‌ای به عنوان زمینه‌ای برای افزایش محصولات و کاهش مصرف آب، می‌تواند زمینه را برای توسعه بخش کشاورزی فراهم کند.

گل کردن محصولات کشاورزی با کشت گلخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، طی سال‌های اخیر شاهد روند رشد روزافزون احداث واحدهای گلخانه‌ای در سراسر کشور هستیم که این روند در استان همدان نیز چشمگیر بوده است.

این روزها کشاورزان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، گرایش بسیاری به بهره‌گیری از کشت گلخانه‌‌ای پیدا کرده‌اند زیرا افزایش محصول و مصرف آب کمتر را در پی دارد.

همدان با مشکل کم‌آبی مواجه است پس بهره‌گیری بیشتر و بهتر از این ظرفیت می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف آب، راندمان بالای تولید را در بر داشته باشد.

در همین زمینه کارشناس مسئول گلخانه‌های سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای به معنای واقع، جدا شدن از محیط آزاد کشاورزی است، افزود: بدین معنا که در این نوع کشت باید تمام شرایط لازم از قبیل رطوبت، دما، آب، هوا و خاک را برای رشد گیاه به طور مصنوعی فراهم باشد.

وجود 255 واحد گلخانه‌ای در همدان

بهروز فروزانفر با بیان اینکه همدان با 255 واحد گلخانه‌ای سبزی و صیفی و 69 هکتار وسعت کشت گلخانه‌ای سالانه استان بیش از 26 هزار تن محصول تولید می‌کند، گفت: نگهداری از سیستم‌های گرمایش و منابع تأمین برق اضطراری، اطمینان از سلامت و استحکام پوشش‌های گلخانه‌ای، تأمین سوخت برای ذخیره 10 روز، بیمه مناسب برای محصولات و سازه‌های گلخانه‌ای می‌تواند از خسارت به گلخانه‌داران بکاهد.

در همین زمینه با مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز به گفت‌وگو نشستیم.

حجت‌الله شهبازی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به روند افزایشی جمعیت جامعه و همچنین تغییر الگوی عمومی مصرف مردمی، اظهار داشت: ذائقه مردمی قبلاً اینگونه بود که برخی محصولات را تنها در فصول خاصی از سال طلب می‌کرد اما در حال حاضر این رویه تغییر کرده به نحوی که محصولاتی چون سبزی و صیفی در تمام ماه‌های سال مورد مطالبه مردمی قرار گرفته است.

50 درصد مدیران گلخانه‌ها تحصیلات دانشگاهی مرتبط دارند

وی با اشاره به اینکه برخی محصولات نظیر سیزی و صیفی‌جات شرایط ویژه آب و هوایی را برای تولید نیاز دارند بر لزوم ایجاد گلخانه‌ها در این زمینه صحه گذاشت و گفت: در حال حاضر حدود 255 گلخانه فعال در استان وجود داردکه بیش از 50 درصد مدیران این گلخانه‌ها فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بوده و تحصیلات دانشگاهی لیسانس و بالاتر دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی تطبیق تولیدات با مصارف و نیازهای مردمی است، افزود: در این راستا تغییر شیوه‌های کشت‌  و کار برای پاسخگوی به نیازهای مردمی مورد توجه قرار گرفته که یکی از مهمترین این شیوه‌ها محصولات گلخانه‌ای است.

افزایش 10 برابری تولید محصولات گلخانه‌ای به نسبت محصولات فضای باز

وی با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ای امکان تولید خارج از فصل متعارف را به تولیدکننده می‌دهند، به مقایسه بین میزان کشت محصولات گلخانه‌ای با محصولاتی که در فضای باز تولید می‌شوند پرداخت و گفت: تولیدات گلخانه‌ای به نسبت فضای باز حدود 10 برابر بیشتر است.

شهبازی با اشاره به امر خطیر اشتغالزایی در موارد تولیدی نیز گفت: در حال حاضر به ازای هر سه هکتار در فضای باز یک نفر ایجاد اشتغال می‌شود در حالی که در همین میزان هکتاری واحد گلخانه‌ای حداقل 33 نفر ایجاد اشتغال مستقیم را شاهد هستیم که در آمارها به همین تعداد نیز اشتغال غیر مستقیم محرز است.

اشتغال در گلخانه‌ها فصلی نیست

وی با بیان اینکه اشتغال در اغلب رشته‌های کشاورزی فصلی تلقی می‌شود، تأکید کرد: این در حالی است که در گلخانه‌ها اشتغال ثابت را در تمام طول سال داریم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه کیفیت در محصولات گلخانه‌ای به دلایل مختلف و متعددی که وجود دارد، بسیار بالاتر از محصولات غیر گلخانه‌ای است، ابراز داشت: یکی از شقوق کیفیت محصولات گلخانه‌ای، ماندگاری بیشتر آن است.

وی به مزیت امکان تولید محصولات ارگانیک در گلخانه‌ها اشاره کرد و افزود: در گلخانه به دلیل وجود یک فضای ایزوله این امکان فراهم است که محصولات به صورت ارگانیک و بهداشتی عرضه شوند.

شهبازی با بیان اینکه از دیگر مزیت‌های ایجاد گلخانه‌ها این است که با احداث چنین واحدهایی زمینه سرمایه‌گذاری افرادی را فراهم می‌کنیم که در بخش کشاورزی دخیل نبوده‌اند، عنوان کرد: این افراد به دلایل مختلفی چون جذابیتی که این فعالیت دارد در این بخش وارد می‌شوند که بر این مبنا نیز زمینه جذب سرمایه برای بخش کشاورزی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد گلخانه یک کار تخصصی است و بر این مبنا زمینه مناسبی برای ورود فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی فراهم می‌شود، اظهار داشت: ورود افراد مرتبط با رشته تحصیلی به فعالیت در گلخانه‌ها برای فارغ‌التحصیلان این رشته مزیت تلقی می‌شود.

ورود فارغ‌التحصیلان به ایجاد گلخانه‌ها زمینه ساز ارتقای سواد عمومی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: ورود فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی به ایجاد گلخانه‌ها، همچنین سواد عمومی تولیدکنندگان را نیز ارتقا می‌دهد که این نوع ارتباط مطمئناً در تولید نیز نقشی اساسی دارد.

وی با بیان اینکه در استان همدان دو نوع گلخانه انفرادی و به صورت مجتمع‌های گلخانه‌ای فعالیت دارند، گفت: مجتمع‌های گلخانه‌ای از سال 82 در استان همدان ایجاد شده و در همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد و رزن چنین مجتمع‌هایی فعال شده‌اند.

شهبازی با بیان اینکه در کبودراهنگ و بهار نیز مجتمع گلخانه‌ای تعاونی تولید فعال است، در توضیح این نوع از گلخانه‌ها اضافه کرد: این مجتمع‌ها مخصوص فارغ‌التحصیلان این رشته هستند که در این زمینه دولت زمین را خریداری می‌کند یا از منابع ملی موجود زیرساخت‌های آب و برق و گاز و راه را ایجاد کرده و پس از قطعه‌بندی به فارغ‌التحصیلان واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان با استفاده از تسهیلات بانکی که دولت در اختیار قرار می‌دهد گلخانه احداث می‌کنند، ابراز داشت: ایجاد گلخانه در مجتمع‌های تعاونی تولید به این شکل است که زمین و آب از طرف خود اعضای تعاونی تولید تأمین می‌شود اما زیرساخت‌ها را دولت با اعتبارات خود فراهم می‌کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه محصولاتی که در حال حاضر در گلخانه‌ها تولید می‌شود بسیار متنوع شده، یادآور شد: قبلاً محصولات گلخانه‌ای بسیار خاص بود اما در حال حاضر تنوع محصولات گلخانه‌ای در همدان مشهود است.

وی گفت: در چند مورد از گلخانه‌های استان کشت نهال‌های خاصی چون گردوی پیوندی که نیاز به شرایط خاص بوده و درآمدزایی بالایی دارد نیز انجام می‌شود.

همدان رتبه نخست تولید سبزی و صیفی گلخانه‌ای غرب کشور را دارد

شهبازی با بیان اینکه رتبه گلخانه‌های سبزی و صیفی همدان در کشور هفتم است، تصریح کرد: همدان بین منطقه غرب کشور از نظر تولید سبزی و صیفی گلخانه‌ای رتبه اول را دارد زیرا یکی از استان‌های پیشرو احداث گلخانه در مناطق سردسیر است.

وی با بیان اینکه در گذشته تصور بر این بوده توسعه گلخانه در شرایط اقلیمی استان وجود ندارد، اذعان داشت: در همه 9 شهرستان استان، احداث گلخانه انجام شده و همه واحدها نیز فعال هستند.

بیش از 74 هکتار گلخانه در استان همدان فعال است

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه از سال 79 فعالیت گلخانه‌ای در همدان آغاز شد که در این سال نیم هکتار گلخانه فعالیت داشت، گفت: در حال حاضر بیش از 74 هکتار گلخانه در استان وجود دارد که گلخانه‌های موجود ظرفیت تولیدی حدود 26 هزار تن محصول را دارند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر بیش از 51 میلیارد تومان ارزش تولیدات سالانه بخش گلخانه‌ای استان همدان است.

ایجاد اشتغال 814 نفری گلخانه‌های استان همدان

شهبازی بیان داشت: در 74 هکتار گلخانه موجود در استان همدان ظرفیت اشتغال مستقیم 814 نفر بوده است که آمار شایان توجهی است.

وی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان بخش گلخانه‌ای همدان هیچگونه مشکل فنی ندارند به نحوی که سه هکتار از گلخانه‌های استان همدان زیر کشت هیدروپونیک است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: در حال حاضر بحث بازاریابی و بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای در استان همدان تغییرات بسیاری کرده و بسته‌بندی‌ها با شکل و شمایل مشخص‌تر و بازار پسندتری عرضه می‌شود.

مشکلی برای بازار مصرف تولیدات گلخانه‌ای همدان وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه کوچکترین مشکلی برای بازار مصرف تولیدات گلخانه‌ای وجود ندارد، ابراز داشت: تمام تولیدکنندگان محصولات خود را براحتی در استان به مصرف می‌رسانند.

شهبازی در پایان سخنانش اضافه کرد: در حال حاضر در بحث تولیدات گلخانه‌ای استان همدان به دنبال افزایش تولید هستیم و مشکلی برای این زمینه‌ها وجود ندارد.

= = = = = = = = =

گزارش: زهرا مرادوند

= = = = = = = = =

انتهای پیام/89004/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول