اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل خطر بروز تب برفکی در خراسان رضوی

حمل‌ونقل دام بدون مجوز دامپزشکی ممنوع است

با توجه به بروز چند کانون بیماری تب برفکی در برخی مناطق، اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع این بیماری دامی بین دام‌های استان هشدار جدی داد.

حمل‌ونقل دام بدون مجوز دامپزشکی ممنوع است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، معاون سلامت این اداره‌کل از دامداران استان خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیردار دامی مصون کنند.

جواد اعلمی گفت: لازم است دامداران در صورت خریداری دام و قبل از ورود دام‌های خریداری شده به واحد دامپروری، نسبت به نگهداری آنها در شرایط قرنطینه و نیز مایه‌کوبی آنها علیه تب‌برفکی اقدام کرده و پس از سپری شدن حداقل 2 هفته و مشاهده نشدن هرگونه علائم بالینی مظنون به تب‌برفکی دام‌های جدید را به گله وارد کنند.

وی یادآور شد: نقل و انتقال بدون مجوز هر نوع دام «اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر» در داخل و خارج از استان همچنان اکیداً ممنوع اعلام است.

اعلمی همچنین از دامداران خواست تا از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری «به ویژه افرادی که به هر نحو با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند» ممانعت کرده و در صورت وجود گاوهای غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، مراتب را در اسرع وقت، به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان برسانند.

معاون سلامت دامپزشکی استان خراسان رضوی، مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به دلیل ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م‌ها را از جمله علائم بیماری تب برفکی عنوان کرد. 

وی خاطرنشان کرد: دامداران در صورت مشاهده هر گونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا سایر نشانی‌های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌ وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی رسانده و یا با سامانه پیام کوتاه روابط عمومی اداره‌کل به شماره 300001512 ارتباط برقرار کنند.

این مسئول از همه نیروهای مایه‌کوب و دامپزشکان شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی خواست تا دستورالعمل‌های فنی مربوطه را در واحدهای دامداری منطقه زیرپوشش به طور کامل رعایت کنند.

اعلمی با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیرمجاز دام، از دامداران خواست تا افراد خاطی که توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و اقدام به حمل‌ونقل دام بدون مجوز دامپزشکی می‌کنند را به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها معرفی کرده تا دامپزشکی استان برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی برخوردهای لازم را از طریق مراجع قضایی انجام دهد.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول