اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی بروجرد:

جلوی تکدی‌گری در جامعه باید گرفته شود

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: تکدی‌گری هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند و باید جلوی آن گرفته شود.

جلوی تکدی‌گری در جامعه باید گرفته شود

محسن روح‌بخشان امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس در بروجرد با بیان اینکه تکدی‌گری علاوه بر اینکه آسیب‌های اجتماعی فراوانی برعهده دارد و هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند، امنیت روانی شهروندان را به خطر می‌اندازد و موجب بد جلوه دادن چهره شهرها می‌شود.

وی افزود: بسیاری از متکدیان در ورودی شهرها، سر چهار راه‌ها و در کنار میدان‌های اصلی شهرها تکدی‌گری می‌کنند و تصاویری از ناامنی را در شهرها به نمایش می‌گذارند.

*تکدی‌گری در جامعه علل مختلفی دارد

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر بروجرد در این خصوص گفت: وجود پدیده تکدی‌گری در جامعه علل مختلف روانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

روح‌بخشان افزود: بیکاری ناتوانی افراد در تامین معیشت خانواده، رکود اقتصادی و تداوم مشکلات اقتصادی از دلایل رشد معضل تکدی‌گری در جامعه هستند.

وی ادامه داد: شیوع بیماری‌های روانی، ناامیدی و دغدغه‌های افراد درباره آینده و اختلالات روانی جمعی را در شرایط تکدی‌گری قرار داده است.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: بعضی از افراد که دارای معلولیت جسمی هستند، به واسطه کم توانی یا ناتوانی و نبود پوشش بیمه و درآمد، مظلومانه در معرض این آسیب قرار می‌گیرند.

روح‌بخشان نبود پوشش بیمه‌ای به ویژه برای سالمندان و زنان سرپرست خانوار را از عوامل موثر بر بروز و رشد تکدی‌گری دانست.

وی بیکاری و نابسامانی اقتصادی را از دیگر عوامل روی آوردن به تکدی‌گری در لرستان و شهرستان بروجرد عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد، در صورت تقویت اشتغالزایی بسیاری از ناهنجاری موجود حذف شوند.

*سوءاستفاده از کودکان

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر بروجرد ادامه داد: گاه کودکان نیز به عنوان قربانیان این آسیب اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، این کودکان بیشتر از خانواده‌های آسیب دیده یا مهاجرانی هستند که تکدی‌گری را به عنوان شغلی برای گذران زندگی پذیرفته‌اند.

روح‌بخشان با بیان اینکه پدیده تکدی‌گری به موازات توسعه مشکلات رشد می‌کند، افزود: توجه به مددکاری اجتماعی و انجام پژوهش‌ها و استفاده از یافته‌های پژوهشی نخستین گام‌های مواجهه با این پدیده هستند.

*توجه ویژه به کارآفرینی

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی بروجرد تاکید کرد: تکدی‌گری از جنبه‌های گوناگون به جامعه آسیب می‌رساند و اگر جلوی رشد آن گرفته نشود، به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه می‌شود و در این میان فرهنگ کار آسیب جدی می‌بیند.

روح‌بخشان با بیان اینکه باید با تکدی‌گری مقابله جدی و مستمر صورت گیرد، ادامه داد: باید زمینه ورود به عرصه کار و فعالیت برای کسانی که توانایی انجام کار یا فعالیتی را دارند، فراهم شود.

وی با بیان اینکه کمک‌ها باید از راه‌های درست و منطقی و از طریق نهادهای حمایتی در اختیار مستمندان، آن هم مستمندان واقعی، قرار گیرد، تاکید کرد: نباید اجازه داد که کار مستمندان به تکدی‌گری در معابر و خیابان‌ها بکشد.

*پیامدهای بهداشتی فعالیت متکدیان

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: تکدی‌گری علاوه بر اینکه به یک معضل و مشکل اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است، از نظر بهداشتی نیز تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می‌رود.

روحبخشان با بیان اینکه برخی متکدیان غیر ایرانی که در خیابان ها و معابر شهر مشغول تکدی‌گری هستند و از مرزهای شرقی کشور یعنی از مناطقی وارد می‌شوند که در آن  بیماری‌های واگیردار عفونی شیوع بالایی دارند، گفت: این پدیده را باید از منظر اپیدمیولوژی و شرایط انتقال بیماری‌ها و تهدید آنها برای کشور نیز بررسی کرد.

وی افزود: مردم در معابر و خیابان‌ها با متکدیان تماس‌های فیزیکی هم پیدا می‌کنند که این مواجهه عوامل عفونی مهم و خطرناک و مسری را به راحتی در میان خانواده‌ها منتشر می‌کند.

*ابتلا به بیماری‌های گوناگون

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر بروجرد افزود: اشیای آلوده مانند اسکناس، لباس‌های آلوده و سایر اشیایی که از راه فال‌فروشی، فال‌گیری، دعا نویسی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند، نوعی از تماس با متکدیان هستند.

به گفته روح‌بخشان برخی افراد اشیایی را که فال‌گیر به آنان می‌فروشد، در آب آشامیدنی حل می‌کنند و می‌خورند و به عفونت‌های روده‌ای مبتلا می‌شوند و در بسیاری از موارد نیز به بیماری دیگر دچار می‌شوند که باید مبلغ زیادی برای به دست آوردن سلامت خود هزینه کنند.

انتهای پیام/2304/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول