اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب ایران مطرح کرد

مصرف 60 درصدی از آب‌های زیرزمینی کشور/چالش پیش‌روی آب‌های زیرزمینی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: آب‌های زیرزمینی در سطح ملی با چالش‌های جدی مواجه هستند که بالغ بر 60 درصد مصرف کشور از حوزه آب‌های زیرزمینی است.

مصرف 60 درصدی از آب‌های زیرزمینی کشور/چالش پیش‌روی آب‌های زیرزمینی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، جهانگیر حبیبی عصر امروز در جمع خبرنگاران به رویکرد اصلی وزارت نیرو در خصوص مدیریت آب اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین بحث در مدیریت آب مدیریت به هم پیوسته منابع آب و تلاش در جهت استقرار مدیریت بهینه از منابع آب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در راستای مدیریت بهم پیوسته منابع آب اذعان کرد: بدین معنا است که در خصوص استفاده از منابع آبی همه جوانب آب در بالا دست، پایین دست، بحث زیست‌محیطی، محدودیت منابع آب باید دیده شود که با دیدن و کار کردن در این حوزه‌ها چالش‌های آب نیز کمتر می‌شود.

حبیبی با تاکید بر این‌که تلاش و رویکرد جدید وزارت نیرو بر این است که مدیریت مصرف آب تلاش شود، گفت: با توجه به این‌که شرایط کشور به لحاظ اقلیمی و قرار گرفتن در منطقه خشک متوسط بارندگی یک سوم جهانی هستیم در خصوص منابع محدود برنامه‌ریزی کنیم و بهترین استفاده را داشته باشیم.

وی حفاظت کمی و کیفی از منابع آب را مهم و ضروری خواند و گفت: رشد جمعیت، نیازهای روزافزون، افزایش آلاینده‌ها تهدیدات جدی برای منابع محدود است.

این مسئول با تاکید بر این‌که باید برنامه‌ریزی کنیم از منابع محدود به نحو مطلوب استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر بالغ بر 365 سد در حال بهره‌برداری در سطح کشور داریم که باید در جهت حفاظت آب‌هایی که در سدها ذخیره و در نگهداری و بهره‌برداری از این آب‌ها تلاش جدی داشته باشیم.

حبیبی به جلسه کار گروه ماده 11 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: این کار گروه به منظور هماهنگی بین وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در خصوص مصرف بهینه آب بوده که استاندار استان‌ها به عنوان رئیس کار گروه و معاون برنامه‌ریزی استاندار به عنوان دبیر جلسه منصوب می‌شود.

وی با بیان این‌که سعی بر این داریم در سطح ملی از ظرفیت‌های این کار گروه نهایت استفاده از منابع آب و جلوگیری از آسیب‌های که ممکن است از آب‌های سطحی و زیرزمینی به وجود آید داشته باشیم، گفت: با وجود بارندگی‌های خوب هنوز نسبت به متوسط سال گذشته 15 درصد و نسبت به متوسط دراز مدت یک درصد کمتر شده که این میزان نشان می‌دهد شرایط خوبی از لحاظ بارندگی در سطح کشور نداریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برنامه دارد بارندگی‌ها را مدیریت کند تا در سطح ملی چالش‌هایی به وجود نیاید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران مهمترین موضوع را مدیریت به هم پیوسته منابع آب عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در سطح کشور در حوزه‌های آب شرب، صنعت و نیازهای روزمره مردم وجود دارد که باید آب را مدیریت کرد تا با چالشی مواجه نشویم.

حبیبی با تاکید بر این که در چهار حوزه آبریز دفاتر مدیریت پیوسته تشکیل می‌شود، گفت: آب‌های زیرزمینی در سطح ملی با چالش‌های جدی مواجه هستند که بالغ بر 60 درصد مصرف کشور از حوزه آب‌های زیرزمینی است.

وی منابع آب‌های زیرزمینی را مهم و استراتژیک عنوان کرد و گفت: با وجود این‌که در حوزه آب های زیرزمینی با چالش‌های جدی مواجه هستیم به منظور حفاظت و حراست از منابع استراتژیک که باید پایدار بمانند در جهت حفاظت کمی و کیفی این آب‌ها باید تلاش‌های جدی صورت گیرد.

این مسئول که همراهی و همکاری همه مسئولان در راستای حفاظت و نگهداری از آب‌های زیرزمینی را موثر خواند، گفت: همه مدیران دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه باید هم از لحاظ کمی و هم کیفی نظارت داشته باشند تا با چالش‌های مواجه نشویم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این‌که ممکن است چاه‌های غیرمجاز زیادی در سطح کشور وجود داشته باشد، اذعان کرد: تلاش وزارت نیرو بر این است که برداشت غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی نباشد و محدودیت‌هایی در این خصوص ایجاد شود.

انتهای پیام/82011/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول