اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به عنوان نمونه‌ای موفق از احیای یک بنای تاریخی ثبتی

هتل آپارتمان «سهند» تبریز بهره‌برداری شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از افتتاح هتل آپارتمان «سهند» تبریز خبر داد.

هتل آپارتمان «سهند» تبریز بهره‌برداری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرزین حق‌پرست صبح امروز در مراسم بهره‌برداری از هتل آپارتمان سهند تبریز اظهار کرد: هتل آپارتمان سهند با بازسازی بنای مسافرخانه تاریخی و ثبت ملی شده «گیلان نو» راه‌اندازی شده است.

وی این هتل آپارتمان را نمونه‌ای موفق از همراهی دو حوزه میراث فرهنگی و گردشگری توصیف کرد و گفت: مسافرخانه گیلان نو با حفظ اصالت و بافت تاریخی و ثبت ملی شده بنا، احیا و بازسازی شده و به عنوان یک هتل آپارتمان جدید و مدرن به بهره‌برداری رسیده است.

حق‌پرست با اشاره به نظارت دقیق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بر آثار تاریخی و ثبت ملی شده در آذربایجان شرقی یادآور شد: این ساختمان که دارای بدنه‌ای با ارزش تاریخی و ثبت ملی شده است، سبک‌سازی و مرمت شده و سپس برای توسعه هماهنگ و ایجاد امکانات مدرن در آن اقدام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به حفظ کاربری مهمانپذیری بنا خاطر نشان کرد: مهمانپذیر گیلان نو با بازسازی کامل بنا، توسعه و افزایش ظرفیت پذیرش و ایجاد فضاهایی همچون پارکینگ، امروز با عنوان هتل آپارتمان سهند به بهره‌برداری می‌رسد.

حق‌پرست هتل سهند را نمونه‌ای از تلفیق معماری سنتی و مدرن خواند و گفت: توجه به ارزش‌های میراث فرهنگی و حفظ اصالت بنا در عین رعایت ضوابط سازه‌ای و حریم ارتفاع در این هتل، می‌تواند به عنوان یک شیوه مناسب در احیای بافت تاریخی شهر تبریز و نیز ارتقای شرایط فرهنگی و اقتصادی در بناهای دیگر نیز اعمال شود.

پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این هتل در بافت قدیم شهر تبریز، گفت: باعث افتخار است که مسافرخانه‌های قدیمی برای رفاه حال مسافران و با استانداردهای روز بازسازی و با حفظ منظر شهری به هتل تبدیل شوند. با چنین اقداماتی می‌توان این ذهنیت را که میراث تاریخی، بناهایی قدیمی و مخروبه هستند  از بین برد و با تغییر یا اصلاح کاربری این اماکن، آنها را به محل‌های مناسب و کاربردی برای استفاده گردشگران تبدیل کرد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در زمینه‌های مختلف گردشگری در استان وجود دارد، مدیریت استان از تمام افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و ایجاد مراکز اقامتی در استان باشند، به طور کامل حمایت خواهد کرد و از تمامی سرمایه‌گذاران برای حضور فعال در این بخش دعوت می‌کند.

بهره‌بردار و مالک هتل آپارتمان سهند نیز در این آیین افتتاح با اشاره به مشخصات مجموعه اظهار داشت: هتل آپارتمان سهند با زیربنای یک هزار و 500 متر و با مساحت یک هزار و 300 متر مربع فضای اقامتی ساخته شده است.

محرم علیزاده نهر با بیان اینکه هتل 28 اتاق دو و چهار تخته دارد که در سه طبقه واقع شده‌اند، تشریح کرد: پارکینگ، یک طبقه رستوران و سالن صبحانه‌خوری رایگان دیگر بخش‌های این مجموعه اقامتی را تشکیل می‌دهند.‌

وی با اشاره به مدت زمان دو ساله بازسازی هتل یادآور شد: هتل آپارتمان سهند با صرف هزینه‌ای بالغ بر 17 میلیارد ریال راه‌اندازی شده و برای 15 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کرده است.

علیزاده نهر ضمن قدردانی از مساعدت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در راه‌اندازی هتل، نظارت دقیق و همراهی این اداره کل در احیای این هتل آپارتمان با حفظ ارزش‌های تاریخی آن را موجب سرعت بخشیدن به روند بازسازی آن عنوان کرد.

مهمانپذیر گیلان نو در سال 85 با شماره 16677 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در خیابان فردوسی واقع شده که پس از بازسازی با عنوان هتل آپارتمان سهند با حضور پور مهدی معاون امور عمرانی استاندار، حق‌پرست مدیرکل میراث فرهنگی استان و برخی از  مدیران استانی و کشوری و اعضای صنوف مرتبط به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/60002/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول