اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دستاوردهای انقلاب در دیار گل‌های نرگس

دستاوردهای بعد از پیروزی انقلاب در دیار گل‌های نرگس در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، صنعت، میراث فرهنگی، برق‌رسانی، آبرسانی، راه و آموزش و پرورش پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است.

دستاوردهای انقلاب در دیار گل‌های نرگس

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، انقلاب اسلامی ایران با مشارکت طبقات گوناگون مردم، روشنفکران، بازاریان، روحانیان شیعه و دانشجویان کشور که برای رسیدن به آزادی فشارهای زیادی را تحمل می‌کردند در بهمن‌ماه 57 به رهبری امام راحل به پیروزی رسید.

ملت ایران که از حاکمیت ظلم و ستم بیگانگان خسته شده‌ بودند به ندای رهبر کبیر انقلاب لبیک گفته و برای رسیدن به پیروزی که حاکمیت اسلام ناب محمدی بود از تمام هستی خود گذشتند.

پیش از انقلاب بیگانگان برای ملت ایران تعیین تکلیف کرده و سرنوشت آنها را تعیین می‌کردند و انقلاب ایران توانست عزت و کرامت ملت را به آنها بازگرداند.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین تحول جهانی قرن بیستم بود که غرور ملت‌های مستضعف را که سال‌ها مورد ظلم قرار داشتند به آنها باز گرداند.

انقلاب اسلامی ایران یکی از تاثیرگذارترین پدیده‌های معاصر در جهان بوده که دستاوردهای بسیاری برای میهن ما و تمام جهان اسلام به همراه داشته است.

استقلال از قدرت‌های بیگانه و تغییر در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی و تداوم آن در سال‌‌های پس از پیروزی انقلاب هدیه بزرگ انقلاب اسلامی به ملت همیشه بیدار ایران بوده است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی را از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون می‌توان در چهار زمینه اقتصادی، سیاسی، علمی و نظامی بررسی کرد.

رشد بخش‌های مختلف اقتصادی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب تاکنون قابل ملاحظه بوده و خودکفایی کشور در بسیاری از زمینه‌ها بیگانگان را از دستیابی به اهداف آنها در زمینه اقتصادی بازداشته است.

رشد علمی فناوری کشور پس از پیروزی انقلاب تاکنون توجه به تکنولوژی‌ها و دانش‌های برتر با استفاده از سرمایه‌های بومی بوده است.

کشور ما اکنون در زمینه‌های علمی شامل دانش هسته‌ای، نانوفناوری، پزشکی تکنولوژی فضایی و پرتاب ماهواره پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است.

در سایه خدمات نظام اسلامی امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگویی برای آزادی‌خواهان جهان تبدیل شده و در جایگاهی قرار گرفته که با اقتدار بر سر میز مذاکره با شش قدرت دنیا نشسته است.

موفقیت‌های فراوان و توسعه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، و علمی و همچنین تحول و پیشرفت کشور از برکات انقلاب اسلامی بوده است.

دستاوردهای 35 ساله انقلاب اسلامی در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و روستاهای کشور به وضوح نمایان است.

شهرستان خوسف نیز بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پله‌های پیشرفت و توسعه را یکی پس از دیگری طی کرده است.

این شهرستان دارای 29 هزار و 19 نفر جمعیت بوده که 22.8 درصد جمعیت آن شهری و 10.5 درصد عشایر و 66.7 درصد روستایی هستند.

میانگین بارندگی در سال زراعی بین 90 تا 130 میلی‌متر و درصد رطوبت هوا 30 تا 40 درصد بوده که دمای متوسط سالانه در ماه‌های گرم سال 31 درجه و در ماه‌های سرد سال شش درجه برآورد شده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهرستان خوسف در بخش کشاورزی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

سطح زیر کشت زراعی این شهرستان 14 هزار و 676 هکتار و سطح زیر کشت باغی آن 2 هزار و 300 هکتار است.

این شهرستان رتبه نخست تولید گل نرگس در خراسان جنوبی را با برداشت 7 میلیون و 200 هزار شاخه از 9 هکتار اراضی زیر کشت این محصول کسب کرده است.

همچنین این شهرستان موفق به کسب رتبه دوم تولید عناب در استان با برداشت 2 هزار و 40 تن از 340 هکتار اراضی زیر کشت این محصول شده است.

رتبه سوم تولید پنبه خراسان جنوبی با برداشت 2 هزار و 100 تن از یک‌هزار و 50 هکتار اراضی زیر کشت این محصول به خوسف اختصاص یافته است.

بعد از پیروزی انقلاب در این شهرستان شرکت‌ها و تعاونی‌های گوناگونی از جمله یک شرکت سهامی زراعی، دو شرکت تعاونی تولید، سه تعاونی روستایی و سه واحد صنایع تبدیلی راه‌اندازی شد.

این شهرستان سالانه 16 هزار و 800 تن شیر، 431 تن تخم‌مرغ، 4 هزار و 311 تن گوشت سفید و 2 هزار و 39 تن گوشت قرمز تولید می‌کند.

خوسف با دارا بودن 3 هزار کلنی زنبور عسل سالانه 7.5 تن عسل تولید می‌کند.

بعد از انقلاب بخش دامی خوسف نیز به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یافته است.

در حال حاضر 209 هزار و 684 راس دام سبک، 15 هزار و 810 راس دام سنگین و 7 هزار و 599 نفر شتر در این شهرستان وجود دارد.

این شهرستان هم‌اکنون دارای 59 واحد مرغداری گوشتی و دو واحد مرغداری تخم‌گذار است.

همچنین این شهرستان دارای دو مجتمع شترداری و یک مجتمع پرواربندی شامل مجتمع شترداری خور با ظرفیت 4 هزار و 900 نفر شتر، مجتمع شترداری سرچاه با ظرفیت 3 هزار و 900 نفر شتر و مجتمع پرواربندی خوسف با ظرفیت 10 هزار بره است.

خوسف دارای 266 حلقه چاه، 185 چشمه و 482 رشته قنات با جمع تخلیه 123.48 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی است.

در بخش کشاورزی این شهرستان بعد از انقلاب اقدامات فراوانی از جمله تسطیح و تجمیع اراضی در سطح یک‌هزار و 300 هکتار، احداث جاده بین مزارع 50 کیلومتر، احداث کانال انتقال آب یک‌هزار و 200 کیلومتر، احداث استخر ذخیره آب 240 باب و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح یک‌هزار هکتار انجام شده است.

همچنین در کارگروه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان 14 جلسه کارگروه توسعه با تصویب بیش از یک‌هزار طرح به ارزشی بالغ بر 26 میلیارد تومان برگزار شده است.

پیشرفت‌های صنعتی خوسف نیز بعد از انقلاب حائز توجه و اهمیت بوده به طوری که این شهرستان هم‌اکنون دارای 117 کوره آجرپزی سنتی، هفت کوره گچ، دو کوره گچ تمام اتومات، یک کوره آهک، پنج کوره آجرسفال، سه  واحد شن‌شویی فعال، معادن مرمریت، بسطام، سنگ آهن قلعه‌زری و مس قلعه‌زری است.

این شهرستان دارای 82 اثر تاریخی، دو اثر طبیعی شامل درخت زیتون فسون و درخت‌های بنه مزار بلنجیر، یک اثر معنوی ثبت شده، 11 مسجد، 18 خانه تاریخی مرمت شده و مجتمع آب‌درمانی آبگرم لوت که بیش از یک‌میلیارد تومان توسط دولت برای آن هزینه شده است.

از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان می‌توان به آرامگاه ابن‌حسام خوسفی شاعر قرن نهم هجری، سنگ نگاره‌های کال جنگال دوره ساسانی، مسجد جامع خوسف دوره صدر اسلام، مزار بلنجیر، مزار شاه سلیمان علی، مزار نصرآباد، روستاهای هدف گردشگری خور و آرک، مجتمع آب‌درمانی آبگرم لوت، کویر لوت و مزار گل نرگس اشاره کرد.

قبل از پیروزی انقلاب سه روستای این شهرستان از نعمت برق برخوردار بوده و 29.6 کیلومتر شبکه فشار متوسط، 6.2 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و 345 اشتراک برق وجود داشته است.

بعد از انقلاب تعداد روستاهای برق‌دار این شهرستان به 165 روستا رسیده و یک‌هزار و 94 کیلومتر شبکه فشار متوسط، 234.1 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و 10 هزار و 906 اشتراک واگذار شد.

قبل از انقلاب میزان آبرسانی شهری خوسف 5 کیلومتر طول شبکه، یک حلقه چاه، توان تولید آب سه لیتر بر ثانیه، ظرفیت تأمین آب 215 متر مکعب در روز و تعداد انشعابات آب 400 مورد بوده است.

بعد از انقلاب طول شبکه آبرسانی شهری این شهرستان به 45 کیلومتر، تعداد چاه‌ها به سه حلقه، توان تولید آب به 54 لیتر بر ثانیه، ظرفیت تأمین آب به 3 هزار و 800 متر مکعب در روز و تعداد انشعابات به 2 هزار و 830 مورد ارتقا یافت.

قبل از انقلاب یک روستا از این شهرستان دارای شبکه آبرسانی بوده و چهار کیلومتر طول شبکه، دو کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی، حجم مخازن 400 متر مکعب، توان تولید یک لیتر در ثانیه و تعداد انشعابات آب روستایی 400 مورد بوده است.

بعد از انقلاب روستاهای دارای شبکه آبرسانی به 55 روستا با 7 هزار و 458 مشترک رسیده و طول شبکه توزیع 235 کیلومتر، خطوط انتقال 213 کیلومتر، تعداد چاه 11 حلقه، حجم مخازن 4 هزار و 360 متر مکعب، توان تولید 35 لیتر در ثانیه و درصد برخورداری به 65.63 درصد رسیده است.

قبل از انقلاب میزان راه‌های خوسف 18 کیلومتر راه فرعی درجه دو آسفالته و چهار کیلومتر راه فرعی دسترسی بوده است.

بعد از انقلاب این میزان به 18 کیلومتر راه اصلی چهار خطه، 209 کیلومتر راه فرعی آسفالته درجه یک، 28 کیلومتر راه فرعی آسفالته درجه دو، 161 کیلومتر راه فرعی دسترسی، 239 کیلومتر راه روستایی درجه یک آسفالته و 80 کیلومتر درجه دو آسفالته رسیده است.

قبل از انقلاب هفت دبستان، یک واحد راهنمایی و یک واحد دبیرستان در خوسف فعالیت داشت.

بعد از پیروزی انقلاب تعداد 76 مدرسه ابتدایی، 17 واحد راهنمایی، شش واحد دبیرستان، هفت واحد شبانه‌روزی، دو واحد کاردانش و یک واحد فنی و حرفه‌ای با تعداد 4 هزار و 150 دانش‌آموز برای تربیت آینده‌سازان کشور راه‌اندازی شد.

=============

گزارش از زهرا محمدی

=============

انتهای پیام/69010/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول