اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جشنواره فیلم فجر‌ نیازمند نگاه اصلاحی / سینما‌های اردبیل نارسایی دارند

سی و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی در سینما قدس اردبیل برگزار شد که این حرکت مثبت برای نخستین بار رضایت مخاطبان را در پی داشت اما باید با نگاهی اصلاحی نکات‌ ضعف آن در سال‌های آینده برطرف شود.

جشنواره فیلم فجر‌ نیازمند نگاه اصلاحی / سینما‌های اردبیل نارسایی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این جشنواره هر چند برگزاری آن در ابتدای کار تعجب همگان را برانگیخت که آیا اردبیل می‌تواند بعد از سال‌ها میزبان جشنواره فیلم فجر با آن ابهت و عظمت باشد یا نه، که این آرزوی دیرین در ایام‌الله دهه فجر امسال و 17 بهمن در سینما قدس اردبیل کلید خورد تا این رویا به حقیقت نزدیک شود.

این حرکت مثبت و سازنده برای اولین بار مایه دلگرمی و امیدواری بیشتر برای آشتی دوباره مردم با سینماها و سالن‌های خالی مانده از جذابیت‌های مشاهده فیلم به صورت مستقیم شد تا در این ایام مردم با حضور خود بار دیگر سالن‌های سینما را گرم کنند که انصافاً به رغم اکران نشدن تعدادی از فیلم‌های مشهور در جشنواره نظیر فیلم «چه؟» و «رستاخیز» و ... فیلم‌های مشهور دیگری در اردبیل و سینما قدس اکران شد که از آن جمله می‌توان « شیار 143»، « آذرشهدخت، پرویز و دیگران»، « خواب‌زده‌ها»، « چند متر مکعب عشق»‌ و ... را نام برد که قرار است در روزهای آینده نیز فیلم « معراجی‌ها» و « آرایش غلیظ» در جشنواره 23 در اردبیل اکران شود.

معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد استان اردبیل با اشاره به نقاط قوت و مثبت برگزاری این جشنواره در اردبیل ابراز داشت: این حرکت از چند جنبه دارای اهمیت است و می‌تواند هنر هفتم و سینما را در اردبیل با رونقی مضاعف روبرو کند که از آن جمله می‌توان به پخش فیلم‌های مشهور و جذاب جشنواره سی و دوم، دیجیتال شدن سینماهای اردبیل و رونق گرفتن سینماها به دنبال برگزاری این جشنواره اشاره کرد.

حمدالله اسکندری تصریح کرد: تداوم و استمرار این حرکت خود می‌تواند به پویا شدن سینماهای ما کمک کند که قطعاً ارشاد و معاونت سینمایی یاریگر هم خواهند بود تا این خواسته و مطالبه مردم رنگ حقیقت به خود بگیرد.

وی با یادآوری اینکه ایرادات برگزاری این جشنواره قابل رفع و برطرف شدن است و بیشتر مربوط به حوزه سخت‌افزاری سینماهای ما است، افزود: باید با نگاه مثبت و سازنده سعی کنیم تا ضعف‌ها و نقص‌ها برطرف شود و از ظرفیت برگزاری این جشنواره می‌توان استفاده کرد تا در سال آینده با اخذ منابع اعتباری از سازمان سینمایی مشکلات و نارسایی‌ها یکی پس از دیگری برطرف شود.

معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد استان اردبیل تصریح کرد: در کنار این حرکت مثبت ارائه بلیط های نیم بها در سینما و اظهار تمایل سینماداران به اکران فیلم‌ها به صورت رایگان در طول هفته یا ماهانه با حمایت‌هایی که دولت انجام می‌دهد می‌تواند عرصه سینما را پویاتر و تلاشگران این عرصه را رضایت‌مند جلوه دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما یکی از پیشکسوتان و فعالان عرصه تئاتر نمایش و سینما نیز در این زمینه گفت: برگزاری جشنواره فیلم فجر در اردبیل آن هم اکران فیلم‌های مشهور و قدری همچون « معراجی‌ها»، «آرایش غلیظ»، «چند متر مکعب» و «شیار 143» نشان داد که ظرفیت سینمای ما و اهالی آن در استقبال و دیدن این فیلم‌ها می‌تواند یک ظرفیت ممتاز و شاخص باشد.

سعید نوریان ادامه داد: بنده معتقدم در حل مشکلات فعلی سینما باید قدم اول مسئولان امر بردارند و فضای سینمایی اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شامل سالن‌های سینما، نحوه پخش و اکران آنها و همچنین کیفیت تولید فیلم‌ها را افزایش دهند که قطعاً نتیجه آن به همگرایی مردم منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته سینماداران ما در اردبیل و پارس‌آباد راغب هستند که در صورت حضور مردم به اصلاح وضعیت ساختاری سینما و ظاهری آن به ویژه ترمیم صندلی‌ها و کیفیت ارائه خدمات اقدام کنند به شرط آنکه این هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها منابع درآمدی و سودآوری خاصی را برای آنها به همراه داشته باشد.

پیشکسوت و فعال عرصه تئاتر نمایش و سینما ابراز داشت: جذابیتی که امروز سینما می‌تواند درست کند جذابیت فوق‌العاده است اما به دلیل نادیده گرفتن این جذابیت‌ها سینما جای خود را به تلویزیون داده که مخاطبان خاص خود را دارد.

و سخن پایانی اینکه برگزاری جشنواره فیلم فجر در اردبیل با وجود برخی نارسایی‌ها، کمبودها، نقص‌ها و کوتاهی که بیشتر به حوزه سخت‌افزاریی سالن‌های سینما مربوط است از دیدگاه عموم مردم، کارشناسان و با تجربه‌ها در حوزه سینما حرکتی مثبت، سازنده و رو به جلو تلقی می‌شود که نیاز است آسیب‌شناسی‌ها در این زمینه صورت گیرد تا در سال‌های آینده این جشنواره با رونقی مضاعف، جذابیتی متفاوت‌تر و فضای مناسب برای دیدن فیلم‌های جدید همراه باشد.

انتهای پیام/62001/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول