اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن موسیقی لرستان خبر داد

اجرای کنسرت موسیقی همنوازان چکاو در خرم‌آباد

رئیس انجمن موسیقی لرستان گفت: کنسرت موسیقی ایرانی همنوازان چکاو به سرپرستی و آهنگسازی مهدی مرتضایی و خوانندگی رهام خورشیدوند در خرم‌آباد اجرا می‌شود.

اجرای کنسرت موسیقی همنوازان چکاو در خرم‌آباد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد امین عباسیان چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: کنسرت موسیقی ایرانی همنوازان چکاو به مدت دو شب در روزهای پنج‌شنبه و جمعه یکم و دوم اسفند ماه سال جاری از ساعت 19 عصر در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری خرم‌آباد برگزار می‌شود.

وی افزود: بلیط‌های این کنسرت به علاقمندان در سه مرکز به نشانی فرهنگسرای ارشاد اسلامی واقع در میدان 22 بهمن (کیو)، مرکز موسیقی تال واقع در پل دارایی‌زاده و آموزشگاه موسیقی باربد چنگ علی‌پور خیابان مطهری، سرچشمه، کوچه جنگلبانی (شهید نوری‌کرمانشاهی) عرضه می‌شود.

عباسیان گفت: در گروه موسیقی همنوازان چکاو مهدی مرتضایی (آهنگسازی، سرپرست گروه و سنتور)، رهام خورشیدوند (خواننده)، احمد رنجبر (عود)، محمد موسوی (تار)، اشکان مرادی (کمانچه) و مجید ملکی (تنبک) هنرنمایی می‌کنند.

سرپرست گروه موسیقی همنوازان چکاو گفت: در این کنسرت قطعاتی با کلام شعرای نوپرداز و کلاسیک از جمله حافظ، شهریار، فاضل نظری، کدکنی و اخوان اجرا می‌شود  که علاوه بر تکنوازی تار و کمانچه و آوازی که از قبل طراحی شده چهار تصنیف و یک چهارمضراب اجرا می‌شود، همچنین یک قطعه بیکلام با نام ارغوان برگرفته از تم محلی لری آهنگسازی و تنظیم شده است و بخشی از این کنسرت اختصاص داده شده به سنتور نوازی معاصر و قطعه‌ای با نام صدف که برای نخستین بار در سرزمین مادری اجرا می‌شود.

مهدی مرتضایی در ادامه افزود: در آهنگسازی و تنظیم قطعات سعی برآن شده که در چرخش نغمات گهگاه ملودی‌ها با فرم و ساختار پلی فونی (چند صدایی) بر مبنای فواصل ایرانی در ریتم‌های متنوع ساخته شود که در واقع می‌تواند به نوعی لازمه ساختار ملودیکی برای ایجاد دینامیک و پویایی بیشتر باشد، کمااینکه در شیوه تنظیم و آهنگسازی علاوه بر پایبندی به اصالت‌های موسیقی ایرانی تلاش شده وحدت و یکپارچگی ساختار افقی و عمودی به گونه‌ای متعادل رعایت شود و در قالب ارکستراسیون تا حد امکان از اغلب ظرفیت‌ سازهای ایرانی برای ایجاد سونوریته و رزولیشن شفاف بهره کافی برده شود، البته در کنار همه این مفاهیم شاید مهمترین اصل توجه و تمرکز بر ایجاد احساسات و لطائف ناب موسیقی دستگاهی است که کوشش ما این بوده چه بر اساس شعر و چه بر پایه ملودی‌ها در گردش اکثرموتیوها جریان داشته باشد.

مرتضایی گفت: اجرای موسیقی چه سنتی چه محلی در خرم‌آباد بسیار سخت و دشوار است، زیرا این دیار همیشه از لحاظ غنای موسیقی در عالی‌ترین سطح خود قرار داشته و همواره قلندران صاحب سبکی را چه در نوازندگی چه آواز و آهنگسازی به جامعه هنر معرفی کرده است و این غنای موسیقی باعث شده که همواره نیوشاگران و مخاطبانی که به تماشای کنسرت می‌آیند بینش و شناختی عمیق نسبت به فرم و سبک و شیوه اجرای موسیقی داشته باشند و از این‌رو نوازندگی و جلب توجه مخاطبان فرهیخته و متعالی این سرزمین کاری بس دشوار است.

این کنسرت به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم‌آباد و انجمن موسیقی لرستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2304/ش30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول