اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارگردان کرمانشاهی:

«چ» در جشنواره فیلم فجر دیده نشد

یک کارگردان کرمانشاهی گفت: فیلم حاتمی‌کیا به ‌لحاظ فیلم‌نامه و کارگردانی در جشنواره فیلم فجر دیده نشد و تنها در صدابرداری، جلوه‌های ویژه و بازیگر نقش مکمل مرد جایزه گرفت.

«چ» در جشنواره فیلم فجر دیده نشد

سیدسعید قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: پس از بحث‌های فراوان درباره فیلم «چ»، انتظار دیدن یک فیلم خوب را داشتیم که با گذشتن پنج دقیقه از فیلم تمام تصورات ما به ‌هم ریخته شد.

به گفته این کارگردان کرمانشاهی، نقش چمران در این فیلم گویای آن چمران نقش بسته در ذهن ما نبود؛ ما چمران را یک اسطوره می‌دیدیم، فردی که موجب آزادسازی پاوه شده بود.

قاسمی تصریح کرد: شهید چمران در این فیلم هیچ غرش و قاطعیتی ندارد و شخصیت اصلی قصه فاقد شخصیت‌های اصلی خود بود.

قاسمی یادآور شد: نکته‌ای که در فیلم‌نامه دیده نمی‌شود، بافت درام و نمایشی قصه است و در حقیقت قصه‌ای برای پی‌گیری وجود نداشت تا نهایتا با شخصیت‌های قصه همزادپنداری شود.

به گفته وی، به‌لحاظ درام کنش و واکنش‌ها، کشمکش‌ها و تعدیل‌ها در فیلم «چ» دیده نمی‌شد و برخی از شخصیت‌ها بود و نبودشان تأثیری در تاثیرگذاری فیلم ندارد.

این کارگردان و نویسنده کرمانشاهی تاکید کرد: موضوع اصلی اتفاقی که در پاوه افتاده آنچه "چ" روایت کرده نیست و حاتمی‌کیا از دید خودش چمران و ماجرای پاوه را دیده و روایت می‌کند.

قاسمی افزود: به‌ عنوان فردی که 15 سال هر ساله مرداد ماه در پاوه بوده‌ام و روایت‌های مختلفی از سخنرانان، افراد و شاهدان حادثه پاوه شنیده‌ام، وجه تشابه زیادی از این حوادث با فیلم "چ" تصور نمی‌کنم.

این هنرمند کرمانشاهی با اشاره به تقابل نقش‌های چمران و عنایت در فیلم «چ»، تصریح کرد: این صحنه‌ها تسویه حساب شخصی این نقش‌ها و نه اتفاقات پاوه را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در این فیلم چمران شخصیتی منفعل و میانجی است، ابراز داشت: در این فیلم بسیاری از افراد تاثیرگذار در حوادث پاوه از جمله آیت‌الله حاج آخوند، ماموستا ملاقادر قادری، شهید آیت شعبانی، محمد کرمی‌راد و افراد دیگر حذف شده و هیچ‌کدام در این فیلم دیده نمی‌شوند.

وی ابراز داشت: فیلم حاتمی‌کیا به‌لحاظ فیلم‌نامه و کارگردانی در جشنواره فیلم فجر دیده نشد و تنها در صدابرداری، جلوه‌های ویژه و بازیگر نقش مکمل مرد جایزه گرفت.

قاسمی بیان داشت: فیلم «چ» حق مطلب در مورد حادثه پاوه، مردم پاوه و آدم‌های تأثیرگذار در ماجرا را به‌درستی ادا نکرده است و آن‌چه از شهید چمران در فیلم «چ» آمده، چمران را در ذهن‌ها ماندگار نمی‌کند.

قاسمی تصریح کرد: فردی که هیچ ذهنیتی از شهید چمران ندارد، با دیدن این چمران هیچ احساسی نسبت به این شخصیت در او به‌ وجود نمی‌آید و این همان خطری است که ما از آن می‌ترسیم.

وی گفت: مردم پاوه متدین، شجاع و وطن‌پرست هستند که در آزادسازی پاوه نقش بسزایی داشتند و در این فیلم نشانی از رشادت‌های آنان وجود ندارد.

انتهای پیام/2700/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول