اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد

افزایش 143 موردی مراکز بهداشتی فارس پس از پیروزی انقلاب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقایسه سیمای سلامت فارس پیش و بعد از انقلاب اسلامی از افزایش 143 موردی مراکز بهداشتی در سطح این استان خبر داد.

افزایش 143 موردی مراکز بهداشتی فارس پس از پیروزی انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر محمد هادی ایمانیه اظهار داشت: تعداد خانه‌های بهداشت استان فارس نیز پیش از پیروزی انقلاب 29 مورد بوده که با توجه به اهمیتی که خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی برای گسترش بهداشت در تمام نقاط این استان قائلند و خدماتی که انجام شده، در حال حاضر این آمار به 911 مورد رسیده است.

وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به بهداشت و درمان مادران باردار و کودکان شده به‌گونه‌ای که به طور مثال شاخص میزان مرگ مادران باردار (در 100 هزار تولد زنده) 140 بوده و در حال حاضر با پیشرفت‌های صورت گرفته به 16 رسیده است.

این مسئول ادامه داد: در همین راستا میزان مرگ کودکان زیر یک سال (در هر هزار تولد زنده) از 93 به 13 کاهش پیدا کرده و همچنین میزان مرگ کودکان زیر پنج سال (در هر هزار تولد زنده) از 95 به 17 و میزان مرگ نوزادان (در هزار تولد زنده) نیز از 75 به 10 کاهش یافته است.

ایمانیه افزود: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و همت تلاش‌گران عرصه سلامت توجه به حقوق مستضعفان، در گرامی‌داشت سی و پنجمین سال این پیروزی می‌توانیم اعلام کنیم که بیماری‌های آبله و فلج اطفال ریشه‌کن شده‌اند و بیماری‌های جذام و سرخک نیز حذف شده‌اند، هم‌چنین بیماری‌هایی شبیه دیفتری، کزاز و وبا به شدت کاهش یافته است.

وی در زمینه پیشرفت‌های درمانی نیز ابراز داشت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد افزایش 5 هزار و 338 موردی تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان فارس بوده‌ایم و با وجود اینکه تا سال 57 حتی یک تخت ویژه، تخت ویژه نوزادان و درمانگاه شبانه‌روزی در استان فارس نداشتیم، در حال حاضر  این آمار به ترتیب به 317 تخت، 121 تخت و 129 درمانگاه رسیده که نشان از توجه به سلامت مردم دارد.

ایمانیه گفت: تعداد مطب‌های پزشکان، دفاتر کار مامایی، تغذیه و رژیم درمانی در مجموع در سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 154 مورد بوده که در حال حاضر با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که این آمار به 828 مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب تعداد دانشجوی کاردانی و کارشناسی از 210 نفر به 3 هزار و 627 نفر، تعداد دانشجوی کارشناس ارشد از سه نفر به 925 نفر، تعداد دستیار تخصصی از 41 نفر به 764 نفر، تعداد دانشکده از هفت به 18 مورد در استان فارس افزایش داشته است و در فوق تخصص و فلوشیپ نیز که پیش از انقلاب در فارس دانش‌آموخته‌ای را نداشتیم، اکنون 173 نفر را داریم.

ایمانیه تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب و پیشرفت‌های همه‌جانبه در کشور، پیوند عضوی در بیمارستان‌های استان فارس انجام نمی‌شد، در حالی که امروز می‌توانیم بگوییم که دانشگاه علوم پزشکی شیراز قطب پیوند عضو کشور است و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در شیراز موفق به انجام یک‌هزار و 512 پیوند کلیه از فرد زنده و یک‌هزار و 462 مورد پیوند کلیه از جسد، 210 پیوند کبد از فرد زنده و یک‌هزار و 194 پیوند کبد از جسد، 18 مورد پیوند قلب ، 100 پیوند پانکراس، 79 پیوند کلیه و پانکراس به طور همزمان، 11 پیوند روده، شش پیوند معده، سه پیوند طحال، بیش از 6 هزار پیوند قرنیه و 729 مورد کاشت حلزون داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و قائم مقام وزیر بهداشت در استان فارس با بیان اینکه ساخت بیمارستان در تمام شهرستان‌هایی که یا قبل از انقلاب بیمارستان نداشته‌اند و یا بیمارستان‌های فرسوده و باکیفیت پایین بوده‌اند از اقدامات دیگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است، ابراز داشت: امروزه هیچ بیماری برای تشخیص یا درمان انواع بیماری‌ها لازم نیست به خارج از این استان یا کشور اعزام شود، در صورتی که قبل از انقلاب، اغلب پزشکان عمومی شاغل در شهرستان‌ها غیر ایرانی بودند.

ایمانیه ادامه داد: انجام هزاران مورد جراحی قلب، مغز و اعصاب، ارتوپد، کلیه و مجاری ادرار و یا سایر درمان‌ها در حد استاندارد بین‌المللی، نشان دهنده نوعی تکامل و تحول در خدمات جامعه پزشکی است.

وی با اشاره به تعداد مقالات نمایه شده در مراجع بین‌المللی قبل از انقلاب، گفت: تعداد این مقالات از انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد و امروزه به بالغ‌بر یک‌هزار مقاله در سال رسیده است، هم‌چنین در زمینه مراکز تحقیقاتی، قبل از انقلاب مرکزی وجود نداشت و امروزه 51 مرکز تحقیقاتی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی مشغول به فعالیت هستند که به سهم خود در پیشتاز شدن کشور عزیزمان در عرصه علوم پزشکی در میان کشورهای خاورمیانه و شرق مدیترانه کمک کرده‌اند.

ایمانیه یادآور شد: در سه دهه گذشته، کشور ما همواره مورد تحریم و جنگ بوده است و کشورهایی مانند عربستان که دچار این مشکلات نبوده‌اند و چند برابر ایران نیر صادرات نفت داشته‌اند، هم‌چنین با جمعیتی در حدود یک‌چهارم ایران، در این نوع موارد در رتبه‌های بعدی نسبت به جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/2448/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول