اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس امور اراضی خراسان شمالی تاکید کرد

شرکت‌های خدمات‌رسان به اراضی تغییر کاربری شده خدمات ندهند

رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر پرهیز شرکت‌های خدمات‌رسان این استان از ارائه خدمات به اراضی تغییر کاربری داده شده تاکید کرد.

شرکت‌های خدمات‌رسان به اراضی تغییر کاربری شده خدمات ندهند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حیدر نامور ظهر امروز در جمع دهیاران استان اظهار کرد: کشاورزی به عنوان محور توسعه و استقلال کشور محسوب می‌شود و زمین بستر رشد و تولید به شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به روند افزایش جمعیت و از طرفی محدودیت منابع زمین و آب و همچنین تأمین مواد غذایی، حفظ کاربری‌های کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است و لازم است تا این منابع به نحو شایسته حفاظت شود.

نامور با بیان اینکه خاک یکی از منابع مهم و طبیعی است که هرگونه وارد کردن آسیب به آن زیانبار است، گفت: صرفاً برای تشکیل یک سانتیمتر خاک، 700 سال زمان نیاز است و البته همه خاک‌ها هم مناسب کشاورزی نیستند.

به گفته وی، بر اساس آمار تنها 10 درصد از خاک کشور حاصلخیز است که محصول با راندمان بالا برداشت می‌شود.

رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح اراضی قابل کشت در این استان را 495 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم در اراضی کشاورزی تغییر کاربری داشته باشیم، باید در انتظار مهاجرت، فقر و معضلات اجتماعی نیز باشیم.

وی در عین حال از مهم‌ترین عوامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی را توسعه شهرها عنوان کرد و گفت: از چند دهه قبل تعداد شهرها از 199 شهر به هزار و 180 شهر افزایش یافته که اکثر ارتقای مناطق به شهرها نیز مربوط به شهرهای در حاشیه دشت‌های حاصلخیز بوده است.

نامور حفظ و حراست اراضی کشاورزی در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را برشمرد و افزود: تغییر هرگونه کاربری اراضی باید به تایید یک مرکز قدرتمند برسد.

وی میزان اراضی قابلیت کشاورزی و کشت و کار در ایران را 23 میلیون هکتار برشمرد و گفت: در مجلس چهارم در سال 74 قانون حفظ اراضی کشاورزی تصویب شد که بعد از 11 سال این قانون بازنگری و الحاقاتی به آن افزوده شد.

رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: بر اساس ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی تغییر هرگونه کاربری اراضی اطراف شهر و شهرک‌ها جز در موارد خاص ممنوع است.

وی گفت: صرفاً واحدهای تولیدی کشاورزی و واحدهای مرتبط از این موارد به شرط اخذ مجوزهای لازم مستثنی هستند.

رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان شمالی با برشمردن مجازات هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بر اساس این قانون اظهار کرد: حتماً در صورت تغییر کاربری اراضی موضوع می‌بایست به کمیسیون مربوطه ارائه شود، در غیر این صورت امور اراضی در این راستا طرح دعوی خواهد کرد و پرونده تغییر کاربری بر اساس قانون در مراجع قضایی بررسی و با خاطیان برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: از این رو شرکت‌های خدمات‌رسان اعم از آب، برق، گاز برای جلوگیری از هرگونه مشکل پیش از خدمات‌رسانی به اراضی بایستی استعلام‌های مربوطه را از جهاد کشاورزی انجام دهند که عدول از آن بر اساس ماده 6 قانون حفظ کاربری‌های اراضی کشاورزی، تخلف محسوب می‌شود.

نامور گفت: حتی بر اساس قانون؛ احداث هرگونه بنا در اراضی کشاورزی و باغات ممنوع بوده و قابل قلع و قمع و تخریب بناها است.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر سیاست دولت حفظ اراضی کشاورزی به عنوان یک ثروت ملی و منبع تولیدات محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام/63002/ط30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول