اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایران گشت/ لرستان

امامزاده‌ای در همین نزدیکی/ امامزاده جعفر مکانی برای راز و نیاز زوار

امامزاده جعفر بروجرد، بنایی تاریخی و دیدنی برای مسافران نوروزی بروجرد - درمیان گورستانی کهن و در یکی از محله‌های قدیمی شهر بروجرد بنای مذهبی و تاریخی امامزاده جعفر (ع) واقع شده که در بین مردم از احترام و اعتبار قابل توجهی برخوردار است.

امامزاده‌ای در همین نزدیکی/ امامزاده جعفر مکانی برای راز و نیاز زوار

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، برخی این بنا و زیارتگاه تاریخی را مربوط به یکی از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) دانسته، ولی در کتاب جغرافیای بروجرد جد ششم این امامزاده را حضرت امام سجاد (ع) امام چهارم شیعیان می‌دانند.

کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند: بنای امامزاده جعفر (ع) دارای سه دوره متفاوت تاریخی و معماری است که شامل سه در ورودی، حیاط، ایوان، شبستان و فضای گنبد خانه است.

قدیمی‌ترین بخش بنا فضای گنبدخانه و مقبره است که احتمال ساخت آن به روی بنای قدیمی‌تر وجود دارد و زمان ساخت آن قرون هفت و هشت هجری قمری و دوره ایلخانی است.

گندخانه شامل یک ایوان ورودی با دو حجره کوچک در طرفین است و بخش مقبره‌ای به صورت هشت ضلعی در فضای گنبد خانه ساخته شده و در تمام اضلاع هشت‌گانه آن ورودی هایی وجود دارد که به یک اتاق کوچک راه پیدا می‌کند.

از جمله آثار دیدنی این بنا گنبد امامزاده است که به صورت دو پوسته و پله پله (اورچین)شبیه گنبد دانیال نبی در شوش است.

گنبد یاد شده در 18 پله با ارتفاع حدود 25متر بنا شده که در بالای آن مخروطی گچکاری شده نیز مشاهده می‌شود.

معماری گنبد امامزاده جعفر (ع) مربوط به دوره سلجوقیان است و در قسمتی از آن تاریخ 717هجری قمری دیده می‌شود.

در فضای داخلی امامزاده مجموعه‌ای از گچکاری‌ها، معماری، کاشی‌کاری و سنگ نوشته‌های باقی مانده از گذشته وجود دارد.

به گفته برخی شهروندان بروجرد در گذشته اشیا و تزیینات ویژه‌ای به اشکال مختلف از جمله اژدهایی از طلا و جواهرات و پرچم‌های مثلثی از جنس بلور در امامزاده وجود داشته که به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت از بین رفته‌اند.

در محوطه اطراف امامزاده گورستان بسیار کهن وجود دارد که سفال‌های مزین به خط کوفی یافت شده در آن نمایانگر قدمت این منطقه است.

بنای امامزاده جعفر (ع) بروجرد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده در همه ایام سال مورد توجه و احترام شهروندان بروجردی و مسافران است.

غلامعباس پارسا 65 ساله و ساکن خیابان جعفری شهرستان بروجرد است که منزل وی در کوچه همجوار مرقد مطهر امامزاده جعفر (ع) قرار دارد.

وی گفت: خوب به خاطر دارم که از قدیم الایام مردم از گوشه و کنار این شهرستان و از روستاهای اطراف، در مراسم‌های مختلف مذهبی جهت زیارت و شرف‌یابی به پابوس این فرزند پیامبر می‌آمدند و مردم این محله نیز مهمان نوازی کرده و به خوبی از آنان پذیرایی می‌کردند.

این شهروند اضافه کرد: محوطه این امامزاده در گذشته بسیار سرسبز و پر درخت بود و به دلیل اینکه در جوار این امامزاده، قبرستان نیز وجود دارد، مردم جهت تبرک اقدام به دفن عزیزان خود در این قبرستان می‌کردند.

این شهروند بروجردی ادامه داد: در گذشته دروازه ورودی و اصلی این امامزاده دارای بازارچه‌ای بود که مردم برای تهیه البسه و دیگر مایحتاج خود به آنجا می‌آمدند، به همین دلیل از رونق بسیار خوبی برخوردار بود. 

* امامزاده جعفر(ع) بروجرد محلی برای راز و نیاز با معبود خویش است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد گفت: امامزادگان این شهرستان از جایگاه والای اعتقادی و مذهبی در میان مردم بروجرد برخوردارند.

رضا گودرزی افزود: امامزاده جعفر(ع) این شهرستان در طول سال به خصوص در ایام خاص از جمله روزهای عاشورا، 21 رمضان، اربعین سیدالشهداء، 28 صفر و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پذیرای عزاداران زیادی است.

وی ادامه داد: برپایی مراسم عزاداری و جشن‌های اعیاد ملی و مذهبی در ساحت این امامزاده، نشان از توجه و ارادت مردم این شهرستان به این بقعه متبرکه دارد و از دیرباز تاکنون اینگونه مراسم باشکوه در این مکان برگزار می‌شود.

* امامزاده جعفر(ع) سالانه میزبان جهانگردان و باستان شناسان زیادی است

این مسئول اضافه کرد: همچنین بقعه این امامزاده به دلیل دارا بودن بافت تاریخی منحصر به فرد خود، از دیدگاه فرهنگی و تاریخی مورد توجه بوده و سالانه میزبان جهانگردان و باستان شناسان زیادی است.

وی با اشاره به اینکه بقعه مطهر این امامزاده در میان آثار تاریخی کشور، ثبت ملی  شده است، خاطر نشان کرد: پس از وقوع زلزله سال 85 در شهرستان بروجرد، بخشی از گنبد این امامزاده ریزش کرده بود که به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان و شهرستان بروجرد ترمیم شد، در سال جاری نیز سقف  آن مرمت شد.

*تاکنون سه هزار متر مربع از این قبرستان ساماندهی شده است

گودرزی در خصوص ساماندهی گورستانی که در جوار بارگاه این امامزاده قرار دارد، عنوان کرد: تاکنون سه هزار متر مربع از این قبرستان ساماندهی شده همچنین کف محوطه آن نیز سنگ‌فرش شده است.

وی بیان داشت: در سال آینده نیز به منظور ارتقاء طرح توسعه امامزاده، یک هزار متر دیگر از گورستان ساماندهی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال‌های 91و92 اقداماتی در خصوص ایجاد فضای سبز انجام شده، بیان داشت: اجرای طرح‌های تجاری و مذهبی در محوطه امامزاده جعفر (ع) از دیگر طرح هایی است که در دست بررسی و اجرا است.

گودرزی ادامه داد: با توجه به حجم بالای زائر و مسافر در این بقعه زیارتی، احداث زائرسرا یکی از ضروری‌ترین نیازهای حال حاضر است.

* امسال حدود 150 هزار نفر به زیارت این امامزاده آماده‌اند

وی با اشاره به اینکه نوروز امسال حدود 150 هزار نفر به زیارت این امامزاده آماده‌اند، اظهار کرد:  تاکنون هیچ نهاد یا ارگانی در تاَمین اعتبار، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد را یاری نکرده است.

*هدیه 100 میلیونی خیرین بروجردی به این امامزاده

وی یادآور شد: خیرین نیکوکار در سال‌های 91و 92، برای تعمیر و تجهیز بقعه امامزاده جعفر (ع)، معادل یکصد میلیون تومان هدیه کرده‌اند.

گودرزی بیان داشت: به دلیل محدودیت مالی این اداره در تامین و صرف اعتبارات لازم در توسعه محوطه امامزاده، اقدام به مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کرده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به همکاری خوب شورای اسلامی شهر و شهردار بروجرد در آزادسازی حریم این امامزاده، گفت: بخش زیادی از املاک خصوصی حریم امامزاده خریداری شده، اما تاکنون به صورت کامل تخریب نشده‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد:‌ با خرید دیگر املاک این محدوده و تملک آنها، فاز اول آزادسازی حریم امامزاده جعفر(ع) اجرایی می‌شود.

*مردم به امامزاده جعفر (ع) اعتقاد ویژه‌ای دارند

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این بنای مذهبی - تاریخی در محله دودانگه که از قدیمی‌ترین محلات شهر بروجرد است، ساخته شده که شامل بقعه امامزاده، بقعه دو خواهران، گورستان عمومی و آرامگاه خصوصی است و در میان عامه مردم از احترام و اعتبار قابل توجهی برخوردار است.

حجت‌الله یارمحمدی افزود: شخص مدفون در این محل را از نوادگان امام موسی کاظم (ع) ذکر کرده‌اند، اما در کتاب جغرافیای بروجرد به نقل از منتقل الطالبین، جد ششم آن را حضرت سجاد (ع) امام چهارم شیعیان می‌داند.

وی اظهار کرد: در بنای امامزاده جعفر سه دوره متفاوت تاریخی و معماری قابل مشاهده است که متعلقات آن شامل سر در ورودی، حیاط،‌ ایوان رواق، شبستان و فضای گنبد خانه است.

یارمحمدی قدیم‌ترین بخش بنا فضای گنبد خانه و مقبره است که احتمالا‌ بر روی بنای قدیمی‌تر مربوط به دوره قبل ساخته شده و زمان ساخت آن قرون 7 و 8 هجری قمری یعنی دوره ایلخانی است.

وی با اشاره به اینکه شاخصه اصلی بنا، گنبد آن است که به صورت پوسته و از نوع رک پلکانی یا اورچین است، بیان داشت: در دوره صفویه الحاقات و تعمیراتی دراین بنا از جمله ورودی اصلی بنا و شبستانی که در شرق و شمال قسمت گنبد خانه است، انجام شد.

وی اضافه کرد: در دوره قاجار و پهلوی اول تعمیرات و الحاقاتی در بنا صورت گرفته است که از جمله می‌توان به ساختن چهار ایوان صفه مانند که (احتمالا نوعی محل برای استراحت زائرین بود) در طرفین ایوان ورودی بنا و جهات شمالی و جنوبی حیاط با پوشش سقف و ستون‌های چوبی است و یک سردر زیبای آجری در ابتدای محوطه قبرستان و متصل به بنا اشاره کرد.

یارمحمدی یادآور شد: لازم به ذکر است که این بنا دارای دو در منبت کاری بسیار نفیس منقور به تاریخ 937 هـجری در قسمت گنبد خانه مربوط به اوایل دوره صفوی و تاریخ 1203در درگاه ایوان ورودی به بنا مربوط به دوره زندیه است.

این مقام مسئول با اشاره به مشخصات بنا، خاطرنشان کرد: مقبره اصلی هشت ضلعی و ارتفاع گنبد آن از سطح زمین نزدیک به 25 متر است، طبقات بقعه یک دست و سالم است، ولی نمای اطراف حرم، اصالت معماری اصلی را از دست داده و به مرور زمان از نظر کالبد ظاهری تغییر کرده است.

وی افزود: درگاه ورودی مقبره دارای دو نشیمن است که با کاشی‌های عصر صفوی و قاجاری مزین شده است، این درگاه دری از چوب به اندازه 5/1 در 2 متر دارد که کنده کاری شده و بر حاشیه آن نیز آیاتی از قرآن حک شده است.

یارمحمدی تصریح کرد: کنده‌کاری و منبت کاری روی لنگه‌های در و حاشیه آن از هنر و زیبایی فراوان برخوردار است و شاهکاری از هنر دوره صفوی است، در وسط حرم، ضریحی از چوب و ورشو قرار دارد، اصل قبر در طبقه زیرین است و شش پله از کف حرم پایین‌تر است که اتاق آجری سردابه آن به بلندی سه متر ساخته شده و اندازه آن 3/10 در 70/2 متر است.

*امامزاده جعفر دارای سه دوره متفاوت تاریخی و معماری بوده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: بنای امامزاده جعفر دارای سه دوره متفاوت تاریخی و معماری بوده که متعلقات آن شامل سر در ورودی، حیاط، ‌ایوان رواق، شبستان و فضای گنبد خانه است.

شاخصه اصلی بنا گنبد آن بوده که به صورت پوسته و از نوع رک پله پله (اورچین) شبیه به گنبد دانیال نبی در شوش است.

انتهای پیام/2304/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول