اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اداری استان اردبیل:

راه‌اندازی گمرک اصلاندوز در اولویت است/ کشت و صنعت با حضور بخش خصوصی قابل توسعه است

رئیس شورای اداری استان اردبیل گفت: راه‌اندازی گمرک اصلاندوز یکی از مطالبات جدی مردم است که نسبت به اجرایی شدن آن اقدامات لازم را آغاز کردیم.

راه‌اندازی گمرک اصلاندوز در اولویت است/ کشت و صنعت با حضور بخش خصوصی قابل توسعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل از روابط عمومی استانداری اردبیل، مجید خدابخش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه سبلان اظهار داشت: با توجه به استعدادها و قابلیت‌های استثنایی منطقه، بخش کشاورزی، گردشگری و تجارت خارجی در اولویت سرمایه‌گذاری‌ها قرار دارد و دولت در این راستا از سرمایه گذاری‌ها حمایت می‌کند.

وی عنوان کرد: وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای ویژه از جمله کوه سبلان، جلگه‌ها و اراضی حاصلخیز کشاورزی و آب‌های گرم معدنی موهبتی برای استان است که در صورت استفاده بهتر از این فرصت‌ها زمینه رشد و توسعه استان اردبیل فراهم می‌شود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه بیش از یک میلیون هکتار مرتع و 750 هزار هکتار زمین زراعی در استان وجود دارد، بهره‌برداری این میزان ظرفیت را در اشتغال و افزایش تولید و درآمد در استان با اهمیت ذکر کرد.

خدابخش یادآور شد: وجود پتانسیل مناسب کشاورزی و تولیدات غذایی در استان اردبیل در کنار بازار مصرف خارجی مطلوب شرایط خاصی را برای استان ایجاد کرده و در صورت استفاده از آن می‌توان گام‌های بلندی برای توسعه برداشت.

این مسئول ادامه داد: بازار کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه با فاصله نزدیک به استان اردبیل ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی برای استان فراهم کرده و برای افزایش میزان صادرات مذاکراتی کرده و مشغول بسترسازی در شهرستان‌های شمالی استان هستیم.

استاندار اردبیل به تعداد بالای تحصیلکرده‌های رشته‌های کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: با وجود این پتانسیل هنوز بسیاری از اراضی کشاورزی استان به صورت سنتی کشت می‌شود و بخش کشاورزی نتوانسته از آموخته‌های علمی این دانش آموختگان در تبدیل شیوه‌های سنتی کشت و داشت به شیوه صنعتی اقدام اساسی صورت دهد و تلاش در این زمینه در حال افزایش است.

خدابخش با اشاره به تردد روزانه بیش از 3 هزار تبعه جمهوری آذربایجان به استان اردبیل از مرز بیله‌سوار مغان عنوان کرد: بیشتر این افراد با هدف استفاده از ظرفیت‌های درمانی به استان سفر می‌کنند.

خدابخش یادآور شد: هنوز به صورت مناسب از ظرفیت توریسم درمانی در استان استفاده نشده و ما به دنبال راه‌اندازی مرکز فوق تخصصی درمانی در استان برای پذیرش بیماران کشورهای همسایه هستیم.

این مسئول به راه اندازی بازارچه‌های مرزی در شهرهای مرزی اشاره کرد و گفت: بازارچه‌هایی در منطقه وجود داشت که راکد بوده و اکنون باید فعال و گسترش یابد.

رئیس شورای اداری استان با بیان اینکه گمرک مرزی بیله‌سوار تنها گمرک استان اردبیل است، ابراز داشت: با توجه به علاقه‌مندی طرف آذری برای فعال کردن گذرگاه مرزی اصلاندوز و نیز مطالبه مردم این شهر برای راه‌اندازی گمرک در بخش اصلاندوز تلاش می‌شود.

خدابخش یادآور شد: برای احداث بیمارستان، توسعه کشت و صنعت، تکمیل پتروشیمی اردبیل، آبرسانی‌ها و تکمیل سدها اعتباراتی نیاز است که می‌توانیم با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: برای تکمیل بخش بخار نیروگاه اردبیل چند صد میلیارد تومان نیاز است که با اعتبارات دولتی در وضعیت حاضر نمی‌توان آن را تامین کرد.

وی همچنین به تصویب 172 میلیون دلار اعتبار برای آبرسانی سدها اشاره کرد و گفت: با این اعتبار می‌توانیم 60 هزار هکتار از اراضی دیم را در پارس‌آباد به آبی تبدیل کنیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه با برخی از موسسات و بانک‌ها تعاملاتی در جهت سرمایه‌گذاری در استان انجام گرفته است، افزود: این موسسات و بانک‌ها خواستار تعریف پروژه‌هایی در استان هستند که در این راستا اقداماتی در دست انجام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خدابخش در پایان سخنان خود به افتتاح 59 پروژه اقتصادی در ایام‌الله دهه فجر در استان اشاره کرد و اذعان داشت: این پروژه‌ها با اعتبار یک هزار و 500 میلیارد ریال اجرا و برای یک هزار و 500 نفر فرصت اشتغال ایجاد کرده است.

انتهای پیام/62003/ک/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول