اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط دانشجوی دانشگاه مازندران صورت گرفت

ساخت کفش ورزشی با متغیرهای جدید و بی‌نظیر

دانشجوی کارشناسی ارشد بیومکانیک ورزشی دانشگاه مازندران موفق به ساخت زیره‌کفش ورزشی با متغیرهای جدید و بی‌نظیر با نمونه‌های مشابه خارجی شد.

ساخت کفش ورزشی با متغیرهای جدید و بی‌نظیر

زهرا بصیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با بیان اینکه این زیره در راستای بهبود ویژگی‌های بیومکانیکی کفش‌های ورزشی صورت گرفته است، اظهار داشت: یکسری از متغیرهای بدن انسان وابسته به کفش هستند و به دلیل اینکه کفش نخستین نقطه بدن انسان است که با زمین برخورد می‌کند، در تعدیل نیروها نقش مؤثری دارد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا برای بهبود امر ورزش به سمت کفش‌هایی با ویژگی‌های برتر حرکت کرده است، گفت: کفش‌ها برای حصول ویژگی‌های برتر از چند طریق مورد تغییر قرار می‌گیرند؛ یا شکل هندسی مورد تغییر قرار می‌گیرد یا ماده مورد استفاده در زیره‌کفش یا شکل رویه کفش و ... . از میان فاکتورهای مذکور ما بر ماده مورد استفاده در زیره تمرکز کردیم تا کفشی با مشخصات بهتر طراحی کنیم.

دانشجوی کارشناسی ارشد بیومکانیک ورزشی دانشگاه مازندران تصریح کرد: زیره کفشی که تولید کردیم، نسبت به موارد مشابه 5/7 درصد کاهش وزن دارد و در یک زیره مثلاً با وزن 350 گرمی در حدود 40 گرم وزن کفش را کاهش می‌دهد.

وی افزود: این میزان کاهش استفاده از ماده مؤثر به لحاظ اقتصادی نیز در قیمت کفش تأثیرگذار است.

بصیری بیان داشت: در این محصول وزن کفش کاهش پیدا کرد، اما سختی آن تغییری نکرد. در صنعت کفش تست قدم‌زنی مشخص‌کننده استاندارد یک کفش است و بر اساس این تست، یک کفش خوب باید 120 هزار قدم بزند و نمونه تولید شده ما 133 هزار قدم را بدون شکستن طی کرد.

وی ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده بر روی عکس‌العمل زمین مشخص شد که این کفش نیروی پیشروندگی را 4 درصد افزایش می‌دهد که در واقع نیروی پیشروندگی عاملی برای بهبود اجراست. مثلاً فرض کنید رکورد 10 ثانیه دو صدمتر زمانی که 4 درصد بهبود پیدا کند، سبب یک انقلاب در اجرا خواهد شد.

این دانشجوی اهل شیراز گفت: در راستای حرکات زاویه‌ای نیز متغیر پرونیشن با این کفش مورد بررسی قرار گرفت. از میان متغیرهای بیومکانیکی که هر یک نماینده یکسری از ویژگی‌های خاص هستند، در این کفش بررسی شد و تقریباً 60 درصد از این متغیرهای بررسی شده جواب مثبت دادند.

انتهای‌پیام/86011/ط30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول