اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز:

تجهیزات آتش‌نشانی باید به‌روز باشد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به حادثه دلخراش سقوط مرگبار دو خانم در آتش‌سوزی ساختمانی در تهران گفت: وجود تجهیزات آتش‌نشانی، مدیریت زمان و ممانعت از بروز حوادث مشابه را میسر می‌کند.

تجهیزات آتش‌نشانی باید به‌روز باشد

رامین طالبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: یکی از موانع ارتقای خدمات در سازمان‌های آتش‌نشانی‌ مشکلی است که در مورد ورود ماشین‌آلات و تجهیزات خدمات ایمنی با پرداخت عوارض گمرکی وجود دارد.

وی افزود: در گذشته سازمان‌هایی مانند هلال احمر و آتش‌نشانی برای ورود ماشین‌آلات نیاز به پرداخت عوارض گمرکی نداشتند که این قانون سه یا چهار سال پیش بازنگری و تنها هلال احمر مشمول آن دانسته شد.

طالبی ادامه داد: در حال حاضر آتش‌نشانی برای خرید ماشین‌آلات خود باید قیمت‌های گزافی بپردازند که به عنوان نمونه، در حال حاضر بنابر مصوبه شورا بالابری توسط این مجموعه در حال خریداری است که 5 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه دارد که اگر این موضوع خارج از بحث گمرک انجام می‌شد با این مبلغ خرید دو دستگاه از همین بالابر میسر بود.

وی اضافه کرد: این همان محدودیت‌هایی است که سازمان‌های آتش‌نشانی را از نظر ماشین‌آلات دچار مشکل کرده است و نتیجه آن در حوادثی مانند پایین پریدن آن دو خانم‌ تهرانی از ساختمان در حال سوختن مشاهده شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: اگر قوانین اصلاح شود و سازمان‌های آتش‌نشانی نیز این اختیار را پیدا کنند که نیازمندی خود به ماشین‌آلات و تجهیزات امدادی و اطفایی را فارغ از این مکانیزم و شرایط گمرکی وارد کنند، توان امنیتی آتش‌نشانی‌ها افزوده می‌شود.

طالبی بیان کرد: اگر اتفاق تهران در شیراز رخ دهد تشک پریدن افراد از ارتفاع وجود دارد و امکان عملیات‌ دیگری توسط ماموران ما هست اما از سویی نواقصی نیز وجود دارد که باید رفع شود.

وی ابراز داشت: وجود یک بالابر 54 متری برای شیراز کافی نیست و به لحاظ وسعت شهر حداقل به چهار دستگاه از این دست نیاز است که در چهار منطقه با فواصل تعیین شده مستقر شوند.

طالبی تصریح کرد: در همین حادثه تهران دیدیم که مدیریت زمان چقدر اهمیت دارد چراکه بالابر نخست که دچار نقص فنی شد تا رسیدن بالابر دوم، آن خانم نتوانست مقاومت کند و دست خود را رها و سقوط کرد.

وی اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد که در امدادرسانی ثانیه‌ها تعیین‌کننده است و مسائل خدمات ایمنی و امنیتی را نباید با خط‌کش سایر پروژه‌ها و هزینه‌ها سنجید که گاه هزینه معنوی آن برای جامعه چند برابر هزینه مادی بوده که باید خرج می‌شده است.

طالبی ادامه داد: مواردی از این دست، گاه می‌تواند تا مدت‌ها احساس اعتماد و امنیت یک جامعه را مخدوش کرده و ضررهای حیثیتی و تبلیغات منفی برای کشور را در پی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آتش‌نشانی شیراز سه بالابر (به غیر از بالابر 54 متری) دارد که به طور عمده فرسوده هستند و نیاز است که تجهیزات جدید و مدرن خریداری شود.

این مسئول اضافه کرد: خرید یک هلی‌کوپتر حداقل 50 میلیارد تومان برای ما هزینه دارد اما در شیراز آنقدر نیازهای فوری دیگری داریم که در زمینه خرید هلی‌کوپتر چندان اصرار نمی‌کنیم.

وی در ادامه گفت: کار خوبی که شورای چهارم انجام داد و در کمیسیون مطرح شده افزایش بودجه عمرانی آتش‌نشانی شیراز از 6 میلیارد و 800 میلیون تومان به 15 میلیارد تومان است اما با توجه به مطلبی که بیان شد و این که هزینه یک بالابر بیش از 5 میلیارد تومان است، هنوز رقم بودجه جای افزایش دارد.

طالبی در پایان با اشاره به برخی اقدامات آتش‌نشانی شیراز در سال 92 یادآور شد: آتش‌نشانی امسال روی سازمان داوطلبان متمرکز شد که این اقدام شاید شاخص‌ترین اقدام این مجموعه در سال 92 محسوب شود که به میدان آمدن مشارکت مردمی در خدمات ایمنی و امدادی را در پی دارد.

انتهای پیام/2448/صا30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول