اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

بازتاب سفر حامد کرزی به «آنکارا» در روزنامه‎های امروز چاپ کابل

روزنامه‌‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎های رسمی و سرمقاله‎های خود سفر روز گذشته حامد کرزی به آنکارا را مورد بررسی قرار داده و به موضوعات مهم سیاسی این کشور نیز پرداخته‎اند.

بازتاب سفر حامد کرزی به «آنکارا» در روزنامه‎های امروز چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های چاپ امروز (چهارشنبه) کابل در دیدگاه‎های رسمی و سرمقاله‎های خود سفر حامد کرزی به آنکارا برای شرکت در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه را مورد بررسی قرار داده‎اند که بخش‎هایی از آن در زیر آمده است.

روزنامه «انصاف»، در دیدگاه رسمی خود به سفر رئیس جمهور افغانستان در آنکارا برای شرکت در نشست سه جانبه پرداخته و نوشته است که این نشست‎ها از دید بسیاری از کارشناسان، تنها به کشورهای منطقه از جمله ترکیه، پاکستان و عربستان سعودی این امکان را می‎دهد، تا در مورد سرنوشت صلح و جنگ افغانستان، نقش ایفا کنند و به این ترتیب، حضور خود در معادلات و مناسبات سیاسی و امنیتی افغانستان را تحکیم بخشند، اما برای دولت افغانستان و دولتمردان این کشور، حاوی هیچ دستاورد تازه‎ای نیست.

روزنامه انصاف در ادامه سرمقاله خود، نقش ترکیه را در این نشست سه جانبه بر اساس خواست‎های دولت افغانستان ندانسته و پاکستان را در تلاش برای حفظ نقش خود در روند صلح افغانستان عنوان کرده و در نتیجه نوشته است: در این میان، این تنها دولتمردان افغانستان و شخص رئیس جمهور کرزی است که در این نشست‎ها به دنبال گمشده خویش یعنی تأمین صلح با طالبان می‎گردد، اما هرگز به آن نخواهد رسید، زیرا این نشست‎ها چیزی جز سرآب فریب و دروغ و صید منافع حیاتی کشورهای دیگر نیست. اصل، همان سخن رییس جمهور کرزی است که بارها گفته است ایجاد صلح در افغانستان، منوط به همکاری صادقانه 2 کشور آمریکا و پاکستان است، مسئله‎ای که تاکنون محقق نشده است.

روزنامه «هشت صبح»، در سرمقاله خود به موضوع میانجی‎گری ترکیه در هشتمین نشست آن کشور با افغانستان و پاکستان پرداخته و دستاوردهای 7 نشست دیگر را گنگ و مبهم عنوان کرده و نگاشته است: هیچ کس نمی‌داند که پیشرفت‌هایی که از این 7 نشست حاصل شده است، کدام است و کاستی‌ها چه است. نخست‌وزیر ترکیه گفته است که برای تأمین امنیت در افغانستان، به همکاری جدی و صادقانه نیاز است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که ترکیه چه اقدامی می‌تواند انجام دهد تا چنین همکاری شکل گیرد. تاکنون هیچ یک از مقام‌های دولت افغانستان توضیح نداده‌اند که انتظار کابل از ترکیه در چه مسائلی است. آیا ترکیه باید در مورد مشکل میان کابل و اسلام‌آباد، میانجی‌گری کند؟

این روزنامه افزوده است: همچنان ترک‌ها هم در مورد این‌که آیا به واقع برنامه‌ای برای نزدیک شدن افغانستان و پاکستان دارند، چیزی روشن نگفته‌اند. مشکل اصلی این است که عوامل و منابع جنگی که در افغانستان جریان دارد، در پاکستان است. بدون بسته شدن پایگاه‌ها و مراکز جنگی طالبان در پاکستان، امکان پیروزی تلاش‌های صلح بعید است. سوال این است که ترکیه برای رسیدن به این هدف چه اقدامی می‌تواند انجام دهد.

روزنامه «سخن جدید»، در دیدگاه رسمی خود به اعمال و فعالیت‎های امیدوار کننده دولت افغانستان اشاره کرده و افزوده است: اعلام بی‎طرفی کامل در انتخابات و تلاش برای برگزاری شفاف آن، ایجاد زمینه‎ مناسب‎ قانونی و تسهیل شرایط سرمایه‎گذاری، کار روی طرح خودکفایی نیروهای امنیتی، برقراری روابط بهتر با همسایه‎ها، تلاش‎های جدی‏تر برای نتیجه‎بخش شدن مذاکرات صلح، تلاش برای تثبیت حاکمیت ملی و کوتاه کردن دست‎های خارجی از اعمال خودسرانه در کشور، ایجاد شرایطی برای پذیرش افغانستان به عنوان عضو سازمان‎ تجارت جهانی و... همگی رخدادهای امیدوار کننده‎ای‎ است که در جمع صدها رویداد ناگوار دیگر اندکی خوش‎بینی را در چشم‎انداز کشور ایجاد می‎کند.

روزنامه «آرمان ملی» در سرمقاله خود خطاب حامد کرزی به کابینه‎اش را در مورد بررسی قرار و نگاشته است که رئیس جمهوری افغانستان به تمام کابینه خود دستور داده است تا از امکانات و مناصب دولتی به نفع یک نامزد ریاست جمهوری استفاده نکنند.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه، انتخابات یکی از مؤلفه‎های مهم نظام‎های دموکراتیک می‎باشد. از این رو باید انتخابات در روشنایی قانون و منطبق با موازین و معیارهای از قبل تعیین شده برگزار شود و نهادهای نظارت کننده اعم از داخلی و خارجی باید آن را نظارت کنند و مواردی را که در آن قانون شکنی صورت گرفته است را شناسایی و از آن جلوگیری کنند.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود به موضوع صلح افغانستان اشاره کرده و نگاشته است: از چهار سال به این سو تقریباٌ تمام کوشش‎های حکومت بر روی صلح و مذاکره با مخالفان مسلح و طالبان متمرکز شده بود و بسیاری از فرصت‎ها و امکانات ملی در این راستا هدر رفت و امتیازات کلان سیاسی به صورت نظام‎مند به طالبان داده شد، اما از مجموع آن همه هزینه‎ها و امتیازات یک‎جانبه کمترین دستاوردی نصیب مردم افغانستان نشد. حالا که کمتر از سه ماه دیگر تا پایان دوران ریاست جمهوری باقی مانده، تلاش‌های حکومت در زمینه صلح و مذاکره با طالبان به جایی نخواهد رسید.

این روزنامه افزوده است: عمق اختلافاتی که میان خواست مردم و خواست حکومت به نمایندگی از مردم با مطالبات زیاده‎خواهانه طالبان وجود دارد، در فرصت باقی مانده قابل حل نخواهد بود و علاقه‎مندی بیشتر حکومت در این راستا بدون شک بر بسیاری از روندهای آینده ملی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بنابراین اگر حکومت در مدت باقی مانده مساله را مسکوت بگذارد و به جای آن به تدوین استراتژی‎ها و سیاست‎های صلح بپردازد و تلاش کند تا زمینه‎ها و بسترهای صلح و گفت‌وگوهای سیاسی را برای حکومت آینده فراهم سازد، بهتر از آن خواهد بود که فضای کشور را باز هم ملتهب ساخته و توجه عمومی را از مسایل انتخابات و چگونگی تنظیم مناسبات سیاسی با کشورهای دیگر، منحرف کرده و به موضوعات درد سرساز و حل ناشدنی طالبان معطوف نماید.

روزنامه «ماندگار» در دیدگاه رسمی خود به موضوع حملات انتحاری از سوی «حزب اسلامی» پرداخته و اهداف «گلبدین حکمتیار» رئیس این حزب را در پس پرده‎های این رویدادها بررسی کرده و نوشته است که حکمتیار از هر راه ممکن می‎خواهد به آرزوی دیرینه خود که همانا قدرت است، برسد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول