به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، روند رو به گسترش و روز افزون مسایل شهری و توسعه و تنوع وظایف شهرداریها و رشد فزاینده جمعیت شهری بالاخص در شهرهای بزرگ و همچنین بهبود شاخصهای کیفیت زندگی شهروندان و صدها معلول و علت دیگر جامعه شهرداریها را ناگزیر به بهرهگیری از تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا کرده است.
بنابر این برای برنامهریزی، تعیین و تبیین اهداف سازمانی، تثبیت رابطه اجتماعی پویا و ارایه خدماترسانی مناسب و هدایت تمامی فعالیتها و پژوهشها و تحقیقات در راستای مدیریت شهری و در نهایت شهروند محوری و شهروند مداری و توسعه عدالت در جامعه و تسریع در انجام امور و وظایف است.
همچنین شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع استفاده از فناوری اطلاعات و بسط گسترش اطلاع رسانی و استفاده از تجارب دیگران و تبادل اطلاعات در کوتاهترین زمان ممکن امری اجتناب ناپذیر است.
در این راستا و به منظور آگاهی از پیشبرد امور در این حوزه شهری با محسن اسفندیاری مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری قزوین گفتوگویی ترتیب دادیم که در پی میآید.
فارس: تاریخچه تأسیس سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری قزوین را بیان کنید.
سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری قزوین با تصویب سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به صورت مستقل فعالیت خود را از سال 86 آغاز کرده است.
در ساختار جدید فعالیت به گونهای آغاز شد تا با بکارگیری تجهیزات مناسب و نیروی متخصص و کارآمد، جوابگوی نیازها و درخواستهای متنوع و گسترده شهرداری قزوین باشد.
فارس: چه چشماندازی را در این سازمان دنبال میکنید؟
شهرداری الکترونیک، شهر الکترونیک و خدمات الکترونیک از چشماندازهای این سازمان است.
فارس: چه اهداف و مأموریتهایی را دنبال میکنید؟
هدایت و نظارت بر فعالیتهای شهرداری و همه سازمانها و مؤسسات و شرکتهای تابع یا وابسته به شهرداری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فراهم آوردن امکانات و زیرساختها برای تشکیل شبکههای اطلاع رسانی و داخلی، بانکهای اطلاعاتی و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی از جمله اهداف این سازمان است.
همچنین تولید آمار و اطلاعات و ارایه گزارش توصیفی، تحلیلی و ساماندهی نظام گردش آمار و اطلاعات، آموزش، فرهنگسازی و بکارگیری همه امکانات و ظرفیتها در جهت نیل به شهر الکترونیک و توسعه ICT در مدیریت شهری، افزایش بهبود سیستمها و افزایش بهرهوری، بازار شناسی و بازارسازی برای فعالیتهای بازرگانی و درآمدزایی نیز در این سازمان دنبال میشود.
فارس: این سازمان چه وظایفی را برعهده دارد؟
تشکیل بانکهای اطلاعاتی و سیستمهای جامع اتوماسیون اداری به منظور جمعآوری، تدوین، نگهداری و به روزرسانی و استنتاج همه آمار و اطلاعات مدیریت شهری و ارایه گزارشهای توصیفی و تحلیلی مرتبط با برنامهریزی شهری و شهرداری و اطلاع رسانی مفید و مؤثر را دنبال میکنیم.
ایجاد شبکههای داخلی، اطلاع رسانی و فراهم آوردن زمینههای لازم برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری و برقراری ارتباط با سایر ادارات، نهادها و شرکتها و مؤسسات و ارایه خدمات آماری و فناوری اطلاعات، تحقیق و پژوهش و کسب آخرین دستاوردهای علمی و تجربی در زمینه فناوری اطلاعات و ایجاد بسترهای مناسب و زیرساختهای متناسب در جهت بکارگیری و استفاده از فناوریهای جدید در شهرداری نیز از جمله برنامههای ماست.
فراهم آوردن زمینههای لازم برای ایجاد ارتباط منطقی بین شهرداری با سایر شهرداریهای کشور با نظارت و تأیید سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز مسئله مهمی است.
نیازسنجی، امکان سنجی، تجزیه و تحلیل، طراحی، برنامه نویسی، پیاده سازی، نصب، تست و راهاندازی و پشتیبانی، آموزش و همچنین مدیریت سیستمهای رایانهای شهرداری و مؤسسات، شرکتهای وابسته اعم از سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه و وب سایت، اهتمام در امر آموزش علوم و فنون رایانهای برای کاربران به طریقی که سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اعلام و ابلاغ میکند و ایجاد سیستم بهینه گردش اطلاعات و اصلاح فرآیندهای گردش کار و مدیریت اطلاعات در سطوح سازمانی شهرداری در طی سالهای اخیر پیگیری شده است.
راهاندازی و مدیریت سیستمها اطلاعاتی جغرافیایی (GIS) و بانکهای اطلاعاتی نقشهای در شهرداری و نرم افزارهای مربوطه و پشتیبانی همه جانبه فعالیتهای رایانهای در شهرداری و ایجاد شبکه و پایگاه اطلاع رسانی مدیریت شهری در جهت اجرای طرح تکریم ارباب رجوع نیز مسئله مهمی بوده و از دغدغههای ما محسوب میشود.
سازمان میتواند با رعایت مقررات مربوطه علاوه بر انجام فعالیتهای رایانهای مربوط به شهرداری در برگزاری نمایشگاهها، بازارشناسی، بازارسازی و بازاریابی فعالیت داشته باشد تا بتواند بخشی از هزینههای سازمان را تأمین کند و این سازمان میتواند با رعایت مقررات مربوط به شرکتها، مؤسسات، نهادها و سایر سازمان ها و بنگاههای تجاری معاملات و مبادلات و فعالیتهای اقتصادی داشته باشد.
فارس: در خصوص یکپارچه سازی و مکانیزه کردن امور مربوط به شهرسازی در شهرداری قزوین چه اقداماتی صورت گرفته است؟
نرمافزار جامع شهرسازی و نوسازی با هدف یکپارچه سازی و مکانیزه کردن امور مربوط به شهرداری در این زمینه طراحی شده، این نرمافزار شامل زیر سیستمهای شهرسازی، نوسازی، پسماند کسب و پیشه، کمیسیون ماده صد، املاک و مستغلات، درآمد، حفاری، WebGIS و ESUP است.
فارس: چه فعالیتهایی برای توسعه نرمافزاری انجام دادهاید؟
نصب و راهاندازی زیر سیستم شهرسازی برای صدور انواع استعلامات انواع پروانه، پایان کار دستور تهیه نقشه، نصب و راهاندازی زیر سیستم نوسازی برای محاسبه عوارض نوسازی و صدور فیش به صورت موردی یا تجمیعی، نصب و راهاندازی زیر سیستم پسماند جهت محاسبه عوارض پسماند و صدور فیش به صورت موردی یا تجمیعی، نصب و راهاندازی زیر سیستم صنفی برای محاسبه عوارض صنفی و صدور فیش به صورت موردی یا تجمیعی، نصب و راهاندازی زیر سیستم درآمد برای محاسبه عوارض درآمدی و صدور فیش مربوطه، نصب و راهاندازی زیر سیستم املاک و مستغلات جهت ثبت اطلاعات املاک شهرداری در سطح شهر و راهاندازی سیستم کمیسیون ماده 100 برای ارجاع پروندهها به کمیسیونها و امضای الکترونیک و حذف فیزیکی پرونده ارجاع شده انجام شده است.
فارس: برای یکپارچهسازی سیستمهای مالی شهرداری چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در جهت یکپارچهسازی سیستمهای مالی شهرداری نرم افزاری طراحی شد که این نرمافزار شامل زیر سیستمهای مدیریت وجوه نقد، حسابداری مالی، حقوق دستمزد و کارکنانی، قراردادها، انبار و اموال و داراییهای ثابت و اعتبارات است و بسته به نیاز هر سازمان تعدادی از این زیر سیستمها خریداری، نصب و به بهرهبرداری رسید.
فارس: اقدامات انجام شده در راستای توسعه نرمافزار مالی را بیان کنید.
راهاندازی سیستم حسابداری تعهدی برای 15 سازمان که منجر به ارتباط اتوماتیک سیستم اموال و انبار با مالی شده، تجمیع اطلاعات سازمانها در یک Database و امکان گزارشگیری متمرکز از مالی سازمانها، راهاندازی قابلیت BPMS برای الکترونیکی کردن روال ماموریت و مرخصی و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری سیستمهای رایورز در مرکز و مناطق و سازمانها در این راستا انجام شده است.
انتهای پیام/77014/ن40/پو3002