اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام خاموشی:

«انقلاب اسلامی» همانند فجر در سرزمین ما دمیده شد

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: کسانی که به فرمان نافذ ولی فقیه اطمینان ندارند، چشمانشان را باز کنند. مبنای ولایت فقیه همین تبعیت است.

«انقلاب اسلامی» همانند فجر در سرزمین ما دمیده شد

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه علمیه امام مهدی(عج) ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، سخنرانی کرده است که به شرح ذیل است: 

وی آیات سوره مبارکه فجر را با فرمایشات امام تطبیقاً عنوان کرد و گفت که ایشان فرمودند: در سوره فجر، در چهار فقره اساسی، خداوند متعال قسم بیان می‌کند. در بحث والفجر، که دمیده شدن فجر و پدیده‌ای برای بشریت است، بیان می‌شود که آیه‌ای از آیات الهی است که انقلاب اسلامی هم همانند فجر در سرزمین ما دمیده شد.

ایشان فرمودند: من یک ترجمه‌ای از آقای نانگلی که یک آفریقایی است، پیدا کردم. او انقلاب را ترسیم می‌کند و به شدت هم شیفته انقلاب امام است. ایشان می‌آید انقلاب امام را با انقلاب بلشویکی روسیه و انقلاب فرانسه مقایسه می‌کند و می‌گوید: این انقلابات فقط تغییر در سبک و اصول دولت بوده و تغییر خاص دیگری وجود نداشته است. اما انقلاب حضرت امام(ره)، انقلابی بر مبنای معنویت و تفکر به اسلام ناب - که علت وجود و بقای این انقلاب بوده - است.

خود امام راجع به انقلاب، در صحیفه نورشان مطرح می‌کنند که اولین ویژگی این انقلاب، الهی بودن است. می‌فرمایند: هیچ قدرتی نمی‌تواند در ظرف یک سال و چند ماه، این تحول را ایجاد کند و این راه صدساله‌ها را که طی شده، زیر پا گذاشته و از بین ببرد (اشاره به راه صد ساله طی کردن رژیم پهلوی و جشن 2500 ساله گرفتنشان می‌کنند). نمی‌شود گفت روحانیون یا مردم بازار و یا فلان صنف این انقلاب را انجام دادند. این انقلاب از طرف خداست، این الهی و امیدبخش است.

قرآن می‌فرماید: این امید باید به خدا باشد. خدا می‌فرماید: به کسانی که اهل ظلم هستند، امید نبندید. لذا به آمریکا نمی‌شود امید داشت. در آیات قرآن داریم: « وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَکُمُ النَارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَ لا تُنْصَرُون‏» و یا «وَ لَنْ تَرْضى‏عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَصارى‏ حَتَى تَتَبِعَ مِلَتَهُمْ قُلْ إِنَ هُدَى اللَهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَهِ مِنْ وَلِیٍ وَ لا نَصیر»، لذا امید به آمریکایی‌ها نمی‌شود داشت، این‌ها دروغ می‌گویند. همان‌طور که قرآن می فرماید: شما نباید به این‌ها امید داشته باشید؛ چون هر کاری هم کنید، این‌ها راضی نمی‌شوند مگر این که از آن‌ها تبعیت کنید. لذا اگر این ‌ها بخواهند توافقی داشته باشند، دروغ است. قرآن می‌فرماید: «فَقاتِلُوا أَئِمَةَ الْکُفْر» در حال ستیز با آن‌ها باشید، نه در حال کرنش.این ها اهل عهد نیستند.

لذا خداوند متعال در سوره فجر هم در این فقرات ابتدایی به این صورت اشاره می‌کند: «وَ الْفَجْر وَ لَیالٍ عَشْر وَ الشَفْعِ وَ الْوَتْر وَ اللَیْلِ إِذا یَسْر هَلْ فی‏ ذلِکَ قَسَمٌ لِذی حِجْر أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُکَ بِعاد إِرَمَ ذاتِ الْعِماد الَتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلادِ وَثَمُودَ الَذِینَ جَابُوا الصَخْرَ بِالْوَادِ وَفِرْعَوْنَ ذِی الأوْتَادِ الَذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ فَصَبَ عَلَیْهِمْ رَبُکَ سَوْطَ عَذَابٍ إِنَ رَبَکَ لَبِالْمِرْصَادِ»، فرعون و عاد و ثمود که بودند که در سوره بروج می‌فرماید: « قُتِلَ أَصْحَابُ الأخْدُودِ النَارِ ذَاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَیْهَا قُعُودٌ وَهُمْ عَلَى مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ »، چقدر کشته‌ها ثمره دژخیمی این‌هاست؟! پس امیدی نمی‌توان به این دشمنان داشت.

دومین مطلب در زمینه انقلاب، این است که امام فرمودند: انقلاب، ابزار و جهت می‌خواهد. عده‌ای خدمت امام آمدند و گفتند: شاه دارد خیلی از مردم را می‌کشد. خون این‌ها گردن کیست؟ حضرت امام فرمودند: این‌ها برای دین قیام کردند. امام مردم را اصل می‌دانست و فرمود: ما به اتکای قدرت ملت این توان را داریم و هیچ قدرتی نمی‌تواند ملتی را که بیدار شدند، از راهی که دارند، منحرف کنند. البته قدرت‌ها می‌توانند قتل عام کنند و یک ملت را سرکوب کنند، لکن نمی‌توانند ملتی را از خواستی که دارند، منحرف کنند. به علاوه ملت ایران مطالبی را خواهانند که تمام مردم جهان در آن متفق‌القول هستند و آن، آزادی و استقلال است.

امروز مقام معظم رهبری هم فرمودند: دولت‌ها می‌خواهند با متد جدید استقلال را از کشورها بگیرند.

امام هم در ادامه فرمودند: دولت‌ها نمی‌توانند در برابر عواطف تمام مردم جهان، خواسته‌های خود را تحمیل کنند.امید ما این است که برای این که حرفمان حق و مردمان هم همه قیام کردند؛ بر تمام قدرت‌ها غلبه خواهند کرد. لذا امام آزادی کل مظلومان جهان را مدنظر دارد.

این آقای نویسنده آفریقایی می‌گوید: انقلاب ایران را هر چه ورق می‌زنیم، پیام حق و امام به حق و مردم هماهنگ را می‌بینیم. لذا دشمن با توطئه‌های داخلی و خارجی به مبارزه با آن‌ها می‌پردازد. او می‌گوید: در داخل بعضی از مردم فریفته اروپا و غرب هستند که می‌خواهند جریان انقلاب را منحرف کنند، اما امام اجازه انحراف نداد.

در سوره فجر هم در فقره دوم می‌فرماید: «فَأَمَا الإنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَمَهُ فَیَقُولُ رَبِی أَکْرَمَنِ وَأَمَا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِی أَهَانَنِ»، انسان‌ها دو دسته هستند، وقتی به نعمت رسیدند، اگر خدا باسط زندگی‌شان را فراهم کند، می‌گویند: خدا ما را اکرام کرد، اما اگر خدا آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهد، می‌گویند: خدا به ما اهانت کرد. خطاب می‌شود که این‌طور نیست.

لذا بشری که در این دنیاست، برای عقیده و اثبات سلامت عقیده خودش باید تلاش کند.

ابی‌عبدالله در کربلا به یکی از آیاتی که تمسک جستند، این است: « وَ لا یَحْسَبَنَ الَذینَ کَفَرُوا أَنَما نُمْلی‏لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهین‏»، کافران این‌طور حساب نکنند که زمانی که خدا به این‌ها داده، به نفعشان است، این مهلت برای زیاد شدن گناهان ایشان است و عذاب خوارکننده دارند. خداوند متعال هم مؤمنین را رها نکرده است.

به خاطر همین امروز در سوریه می‌بینید، مگر ایران چقدر نیرو دارد که نظام سلطه را زمین‌گیر کرده؟ کمتر از هزار نفر نیرو دارد اما هشتاد و سه کشور دنیا دارند در آن‌جا می‌جنگند. از بیش از هفتاد و هشت کشور اسیر دارند. چه قدرتی است؟! قبل از ژنو 2، کری ملعون با وهابیون و این تکفیری‌ها جلسه می‌گذارد. می‌گوید: من از شما هیچ نفعی نمی‌برم، با هم تفاهم کنید، شما چرا به جان هم افتادید؟! آن طرف فقط یک ایران است که بشار در حال سقوط را نجات داد.

لذا باید کسانی که اطمینان به فرمان نافذ ولی فقیه ندارند، چشمانشان را باز کنند. مبنای ولایت فقیه همین تبعیت است.

شهید خرازی کسی بود که چشمش آسیب دیده بود. یک چشمش نابینا و چشم دیگرش سی درصد بینایی داشت و از فشار چشمی که داشت، شب‌ها نشسته می‌خوابید و دستش هم قطع بود. قبل از یکی از عملیات‌ها به یکی دستور داده بود باید از این معبرها عبور کنی و به خاکریز دشمن بروی و برگردی. وقتی چندین ساعت طول کشید که رفت و برگشت. مجدد فرمود: باز هم برو و برگرد. که با حالت اعتراض و ناراحت که چرا ایشان این‌طور دستور می‌دهد، مجدد رفتند و در نصف زمان دفعه قبل برگشتند. وقتی برگشت، فرمود:خوب در این منطقه می‌توانیم عملیات انجام دهیم. شما که دوبار رفتید، پش می‌شود این عزیزان را به آن سمت حرکت داد. این روحیه اطاعت‌پذیری است. لذا آمریکا امکان حمله به ایران با این افراد و با این امام را ندارد.

کل شهدای انقلاب و جنگ، سیصد و خرده‌ای هزار نفر بودند. اما در روسیه، سالنی به نام سالن اشک دارند که هر نشان اشک آن‌ها نشانه ده کشته است که بسیار زیاد و غیرقابل شمارش است. جایی را هم دارند که می‌گویند: این منطقه حدود صد کیلومتر مربع است و 5 میلیون در آن‌جا کشته دادند. در جزیره مجنون بیش از سی میلیون گلوله و توپ ریختند، ولی چطور شد؟! لذا رهبری امام و این امت مطیع رمز پیروزی ماست.

شهید علی آسمی تعریف می‌کرد، می‌فرمود: می‌خواستیم پالایشگاه کرکوک را منفجر کنیم. او شب زیر باران بچه‌ها را جمع کرد، به آن‌ها ماده منفجره (c4) بسته بودند که بروند لوله‌های نفت را بغل کنند و منفجر کنند. سن آن‌ها هم حدود 17، 18،19 سال بود. زیر باران قدم می‌زد و گریه می‌کرد و این آیه را می‌خواند: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى‏»، می‌فرمود: چرا به ما شهادت نمی‌دهند؟! معیشت ما تنگ شده؛ چون اعراض از ذکر خدا داریم. یعنی ایشان رزق و معیشتش را بحث شهادت تعبیر می‌کرد. حالا اگر ما باشیم، بحث پول و وام و ... را می‌گیریم. می‌فرمود: از این‌جا تا پالایشگاه که دارید حرکت می‌کنید، از یاد خدا غافل نشوید که شاید خداوند متعال به ما رحم کند و شهادت را نصیب ما بفرماید.

این معارف در انقلاب باید بازخوانی شود. امام که بود و چه کسانی را پرورش داد.

سومین ویژگی این انقلاب این بود که امام فرمودند: ما تکیه بر مستضعفین کردیم و انقلاب را پیروز کردیم. کسانی که بیشترین کشته‌ها را دادند و باعث پیروزی انقلاب شدند، به هیچ وجه اشرافی و مرفه نبودند و از طبقه پابرهنه‌ها بودند.

همان‌طور که عرض شد در سوره فجر هم آن دو دسته در مقابل هم قرار گرفتند. کسانی که نعمت به آن‌ها داده می‌شود و کسانی که مورد ابتلاء و امتحان قرار می‌گیرند.

لذا نویسنده آفریقایی می‌گوید: بعضی‌ها بر خوان نعمت انقلاب سوار شدند و خواستند از درون انقلاب را بپوسانند، امام تذکر دادند و ادامه داد: مرفهین بی‌درد را امام فرمود. اسلام آمریکایی را هم امام فرمود. امام یک نقش تبیین‌کننده داشت که با دید صحیح و برداشت درست این کار را انجام داد.

لذا اگر امروز سرمان را بر زمین بگذاریم و به یاد مستضعفان نباشیم، مسلمان نیستیم. « مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ‏ بِمُسْلِمٍ‏».

این نامه‌های بشار اسد به آقا خواندنی است. در یکی از نامه‌ها بیان کرده: آقا! هر دستوری دارید، علی عینی! لذا فضای سوریه نیز به برکت این انقلاب تغییر کرده است. نیروهای حزب‌اللهی داخلی در حال تربیت شدن هستند.

لذا قدرت ما در مذاکرات هسته‌ای هم باید در صحنه خاورمیانه تعیین شود. باید آن‌ها را پایین بگیریم. باید طبق قاعده نفی سبیل در اسلام، هر قراردادی که آن‌ها دست بالا باشند که در اسلام، حرام است؛ منفی تلقی شود.

در سوره فجر می‌فرماید: چرا این‌ها این‌گونه هستند و در مقابل دشمن این‌طور برخورد می‌کنند و از دشمن می‌هراسند؟ به دلیل این که به وظایف شرعی خود عمل نمی‌کنند. « کَلا بَل لا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ وَلا تَحَاضُونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ وَتَأْکُلُونَ التُرَاثَ أَکْلا لَمًا وَتُحِبُونَ الْمَالَ حُبًا جَمًا »، به دنبال مال دنیا رفتند. در روایتی شریفی آمده: «علی ولی المؤمنین و المنافق ولی المال». ولی او پول است، هر کس پول بدهد، ولی‌اش اوست.

امام فرمودند: باید تحول روحی پیدا کرد و ملت ما این تحول را پیدا کردند. این تحول روحی تحفه‌ای است که خداوند متعال از عالم بالا برای ما هدیه آورده و باید شکر خدای تبارک و تعالی را به جا بیاوریم که از عهده آن برنمی‌آییم. لذا تحول روحی باید به سمت الهی شدن و خدایی شدن باشد.

امام مفصل در مورد تحول روحی بحث کردند و فرمودند: باعث شکوفایی شد و فرمودند: تعجب ندارد خدای متعال مقدر بفرماید یک ملتی که هیچ سلاح ندارد و همین سلاح ایمان را دارد، بر همه قدرت‌ها غلبه کند.

دیگر ویژگی انقلاب، شهادت‌طلبی است. یعنی نهراسیدن از قدرت‌ها و با اتکال بر خدا، مقابله کردن. این رمز را از دست ندهید. رمز توجه به خدا و اسلام. شهادت برای مؤمن سعادت است، جوانان ما شهادت را سعادت می‌دانند و این رمز پیروزی است.

در سوره فجر هم در آیات انتهایی که این سوره را به سوره الحسین تبیین کردند، می‌رسد به آن‌جا که می‌فرماید:«یَا أَیَتُهَا النَفْسُ الْمُطْمَئِنَةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَتِی». حالا بعد از شهادت چه شد؟ همه چیز تمام شد؟ نخیر، وجود مبارک حضرت زینب فرمود: «ان الله لا یمحو ذکرنا» خدا ذکر ما را از بین نمی‌برد. لذا تعجب نیست برای یک واقعه کربلا بعد از چندین سال، بیست میلیون نفر به کربلا می‌روند.

ویژگی دیگر را امام ،وحدت کلمه می‌فرمایند. ایران یک کشور یکپارچه‌ای است، زمانی دعوای مذهب در ایران راه انداختند اما امام از همه مذاهب و اقوام دعوت به انقلاب کرد. ما از اقوام و مذاهب مختلف شهید داریم. این وحدت کلمه باید چگونه باشد؟ باید تحت فرمان ولی فقیه باشد.

در دنیا ببینید هر کشوری که نمی‌تواند وحدت ایجاد کند، به این علت است که رهبری واحد ندارد. لذا باید این وحدت کلمه در سایه ولایت‌فقیه باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول