اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

روایت صائم‌کاشانی از طلبه‌ای که شعر امام را کفرآمیز می‌دانست و پاسخ معنادار آیت‌الله حائری

شاعر برجسته آیینی کشور به روایت خاطره‌ای از کفرآمیز قلمداد شدن شعر امام توسط طلبه‌ای جوان و پاسخ معنادار آیت‌الله سید عبدالکریم حائری به این شبهه پرداخت.

روایت صائم‌کاشانی از طلبه‌ای که شعر امام را کفرآمیز می‌دانست و پاسخ معنادار آیت‌الله حائری

سید علی‌اصغر صائم‌کاشانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: امام علاوه بر این که فقیهی عالیقدر و سیاست‌مداری بی‌نظیر و رهبری اندیشمند بود شاعر چیره‌دستی نیز به شمار می‌رفت که اشعار ناب بسیاری را سروده است.

وی، اشعار بنیانگذار انقلاب اسلامی را عارفانه و بسیار نغز و نیکو دانست و یادآور شد: سبک شعر امام راحل در گونه غزلسرایی بوده و دارای مضامین و مفاهیمی عارفانه است.

این شاعر برجسته کشور تصریح کرد: امام خمینی(ره) از سنین نوجوانی و دوران طلبگی شاعر بوده و اشعار امام همه عرفانی است به معنای دیگر سرچشمه ذوق امام به عرفان می‌رسد.

صائم کاشانی متذکر شد: علاوه بر تبحر امام راحل در اشعار عارفانه و عرفانی، علمای دیگری هم چون  ملامحسن فیض کاشانی، شیخ بهایی، ملا هادی سبزواری، ملا احمد نراقی‌کاشانی نیز ضمن عالم بودن و فراگیری علوم در امر شعر گفتن نیز اهتمام داشتند و شعرهای ارزشمندی را سروده‌اند. 

مدیر انجمن ادبی سخن کاشان همچنین مقام معظم رهبری را نیز شاعری توانا دانست و با اشاره به این که تا کنون اشعار ناب زیادی را معظم‌له سروده‌اند ابراز داشت: می‌توان مقام معظم رهبری به نوعی از امام نیز شاعرتر بوده و شعرهایش ناب‌تر از شعرهای امام راحل است.

صائم کاشانی افزود: من از دوران کودکی با اشعار امام آشنایی داشتم و در این باره نیز خاطره جالبی از شعر گفتن امام دارم که می‌‌تواند اهمیت شعر و اشعار امام را به منصه ظهور برساند.

وی افزود: امام در دوران طلبگی خود و در سنین 13 و 14 سالگی در مدرسه علمیه آیت‌الله سید عبدالکریم حائری با طلبه دیگری که مخالف شعر و شعر گفتن امام بوده است هم حجره بوده و زمانی که امام شعری را به

با مضمونی عارفانه می‌سراید با مخالفت این همراه خود مواجه می‌شود.

شاعر «عاشقانه‌ها» ادامه داد: طلبه هم حجره‌ای امام آن را حفظ و نزد مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله سید عبدالکریم حائری رفته و شاکی می‌شود که هم حجره‌ای او چنین شعری سروده و در حقیقت کفر گفته است.

صائم کاشانی اضافه کرد: آیت‌الله سید عبدالکریم حائری نیز در پاسخ به این شکایت می‌گوید: سلام مرا به این طلبه جوان برسان بگو در کار خیر حاجت هیچ استخاره‌ای نیست.

وی با یادآوری اینکه در شعر میخانه و می و ساغر جنبه عرفانی دارد ابراز داشت: منظور از می در اشعار امام، می یاد خداوند است و ساقی نیز در این اشعار پیامبر و مولای متقیان است و همه این‌ها در واقع اصطلاحات عرفانی در شعر است.

انتهای پیام/2406/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول