اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/ایران‌گشت/لرستان/

زائران دوست به کبیرکوه می‌روند

زائران دوست به امامزاده شاه احمد کبیرکوه پلدختر سفر می‌کنند.

زائران دوست به کبیرکوه می‌روند

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، امامزاده شاه احمد به عنوان یکی از حاذبه‌های گردشگری مذهبی شهرستان پلدختر همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران و عاشقان امامت و ولایت است.

 وجود تعداد زیادی از بقاع متبرکه و زیارتگاه در شهرستان پلدختر، از جمله زمینه‌های جذب گردشگر به ویژه در حوزه گردشگری مذهبی در این شهرستان است.

امامزاده شاه احمد به عنوان یک جاذبه گردشگری مذهبی، از جایگاه خاص و احترام ویژه‌ای در میان مردم استان‌های غربی کشور برخوردار است.

* بقعه شاه احمد 

بقعه شاه احمد در جنوب شهر پلدختر در دهستان پاعلم واقع شده که در فصول مختلف سال به ویژه نوروز، پذیرایی خیل عظیم زائرانی است که از لرستان و استان‌های همجوار به این منطقه سفر می‌کنند.

*زائران دوست به کبیرکوه می‌روند

این امامزاده همچون نگینی مرصع بر چکاد ارتفاعات کبیرکوه و در منطقه سخت‌گذر و برفراز ارتفاع یک هزار و 610 متری کبیرکوه در ضلع جنوب غربی دهستان پاعلم از توابع شهرستان پلدختر واقع شده است.

برغم سختی محور تردد این امامزداه، اما همیشه در ایام تعطیلات سال به ویژه نوروز، جمع زیادی از گردشگران برای زیارت این مکان مقدس به این ارتفاعات سفر می کنند.

*مردم استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و خوزستان به زیارت شاه‌احمد می‌آیند

مردم این منطقه به کرامیت و بزرگی این امامزاده به دلیل شفای هزاران بیماران اعتقاد خاصی دارند و همواره جمعیت زیادی از استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و دیگر مناطق غربی کشور برای زیارت این امامزاده به شهرستان پلدختر سفر می‌کنند.

*منطقه بکر کبیرکوه هرساله میزبان هزاران زائر امامزاده احمد است

وجود مناظر زیبای طبیعی و کوهستانی این امامزاده، شرایط خاصی را برای تفریح گرداشکرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، فراهم کرده است.

زائران و مشتاقان این امامزاده که بنا بر گفته مردم نسب وی به امام موسی‌کاظم(ع) می‌رسد، در ماه‌های اسفند تا خرداد از مکانی به نام پاعلم 60 کیلومتری جنوب پل‌دختر از طریق جاده‌ای فرعی متعلق به شرکت نفت حدود 5 کیلومتری جاده اصلی مسیر اختصاصی زیارت را آغاز و سپس با پای پیاده و عده‌ای از طریق راه‌های پرفراز و نشیب و کوهستانی پس از حدود 4 تا 5 ساعت پیاده‌روی در سنگلاخ‌ها و پرتگاه‌های خطرناک و پشت سر نهادن چندین کوه و دره به زیارت این بقعه مشرف می‌شدند، البته این قبا از احداث جاده آسفالته بوده است.

*جاده دسترسی آسفالته

اما هم اکنون به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان جاده دسترسی آن به طول 13 کیلومتر از جاده اصلی (پاعلم) وبه صورت آسفالته احداث شده است که تا درب حرم امامزاده آسفالت شده است.

منتهی چون جاده به شدت کوهستانی است و خودروها با جمعیت چند نفر بالا رفتن و پایین آمدن ممکن است، دچار نقص فنی یا مشکل شوند، لذا در پایین کوه توقف کرده و با خودروهای نیسان سایپا که در محل کار می‌کنند، بالا می‌روند و برمی‌گردند.

 بعضی هم تا بالای کوه قسمت پارکینگ می‌روند و قسمت کوتاه و سراشیبی تند آن را پیاده طی می‌کنند.

البته بعضی از زائران هم که مشکل قلبی نداشته باشند، به نیت مراد گرفتن و به یاد بستگان قدیمی خود تا بالای کوه را پیاده طی می‌کنند که شاید حدود نیم ساعت طول بکشد.

*ساختمان مقبره

ساختمان قدیمی آن ساده و معقری بوده که پس از انقلاب از ورق آهن ساخته شده، با حدود 100 متر مربع حرم و ضریح آهنی و مخروطی شکل در خط‌الرأس کوهی شیب‌دار، آنچنان جذابیت و معنویتی در خود نهفته که همه ساله نزدیک به 100 هزار زائر کرمانشاهی، همدانی، ایلامی، خوزستانی و لرستانی را علی‌رغم سختی مسیر به زیارت این امامزاده کشانده و در آن محیط اصیل و بکر کوهستان و فضای روحانی در کنار مرقد مطهر آن امامزاده بزرگوار به عبادت و طلب حاجت می‌پردازند.

*در گذشته تمام مسیرهای کوهستانی این امامزاده پیاد طی می‌شد

اما به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان مقبره به صورت کلی بازسازی شده و با نصب گنبد و مناره و ضریح نقره‌ای و امکانات رفاهی بازسازی شده که تصاویر گویای آن را مشاهده می‌کنید.

در گذشته زائران این امامزاده با توجه به گرمی هوا، نبود آب و طولانی بودن مسیر رفت و برگشت ترجیح می‌دادند، شب‌ها این مسیر را طی کنند.

اما با حداث جاده آسفالته روزانه چند هزار نفر به خصوص جمعه‌ها و ایام تعطیل و مناسبت‌ها به زیارت ایشان می‌آیند، اگر مرادی دارید، یا حاجتی یا مشکلی یا خدای ناکرده بیماری، حتما نذری کنید و در نخستین فرصت به زیارت این امامزاده با کرامت تشریف ببرید و حاجت خود را بگیرید.

*****************

گزارش از عباس جودکی

*****************

انتهای پیام/85009/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول