اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

11 سال گذشت

سریال کلنگ‌زنی تله‌کابین کرمانشاه ادامه دارد

با گذشت 11 سال از سریال دنباله‌دار کلنگ‌زنی نمایشی برای احداث تله‌کابین در کرمانشاه این پروژه همچنان راکد مانده است و مسئولان امر هیچ عزمی برای رسیدگی به این موضوع ندارند.

سریال کلنگ‌زنی تله‌کابین کرمانشاه ادامه دارد

گروه‌ استان‌ها-زهره رضایی: سال 81 بود که برای نخستین‌بار کلنگ ساخت تله‌کابین استان توسط مسئولان کرمانشاه به زمین زده شد تا هم به توسعه گردشگری استان و جذب توریست کمک کند و هم به داد معضل بیکاری جوانان استان برسد و با اشتغالزایی برای تعدادی از آنها امید را به جوانان هدیه دهد.

*قولی که به تاریخ پیوست

اما این پروژه تا سال 89 به هیچ جایی نرسید تا اینکه با روی کار آمدن استاندار جدید وقت، سید دادوش هاشمی قول مساعد داد که تله‌کابین کرمانشاه احداث خواهد شد لذا این پروژه برای بار دوم در 9 تیرماه همان سال با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار وقت، شهردار وقت و اعضای شورای شهر به زمین خورد؛ در آن مراسم شهردار سابق کرمانشاه گفت‌: تله‌کابین طاقبستان تا پایان سال 90 افتتاح خواهد شد و مردم خوشحال شدند که شهرشان بالاخره صاحب تله‌کابین می‌شود.

هم‌‌اکنون 3 سال از صحبت‌های آن روز شهردار کرمانشاه می‌گذرد اما انگار قول او برای افتتاح این پروژه به تاریخ پیوست.

*پروژه تله‌کابین به دلایل مختلف متوقف می‌شد

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در این باره می‌گوید: حدود 11 سال از کلنگ‌زنی احداث تله‌‌کابین کرمانشاه می‌گذرد ولی انگار مسئولان این پروژه هیچ برنامه‌ای برای پیشرفت آن ندارند.

سیداحسان احسانی اظهار می‌دارد: در سال 81 کلنگ احداث تله‌کابین طاقبستان کرمانشاه به زمین خورد اما به دلایل مختلف متوقف شد.

وی افزود: آخرین بار کلنگ احداث تله‌کابین کرمانشاه در سال 89 با حضور مسئولان به زمین زده شد اما تاکنون این پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است.

به گفته کارشناسان، در سال 89 برای اجرای این پروژه هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز بود و هزینه فاز نخست آن بیش از 3.5 میلیارد تومان برآورد شده بود.

براساس صحبت‌های مسئولان امر این پروژه علاوه بر جذب گردشگران داخلی و خارجی، زمینه اشتغال‌زایی مناسبی نیز برای کاهش آمار بیکاری در استان کرمانشاه فراهم می‌کرد.

*ارسال نامه به زبان فارسی به اتریش برای احداث تله‌کابین!

همچنین مذاکراتی با شرکت‌های مختلف خارجی برای احداث این پروژه صورت گرفته بود و با پیگیری‌های انجام شده از سوی شورای شهر نامه‌ای توسط مسئولان تله‌کابین کرمانشاه به پیمانکاری اتریشی ارسال شده بود تا ادامه پروژه به این شرکت واگذار شود اما با ارسال جواب شرکت اتریشی همه اعضای شورای شهر شوکه شدیم چرا که ارسال این نامه به کشور اتریش به زبان فارسی صورت گرفته بود و جواب نامه آنها حکایت از تعجب شرکت اتریشی از ارسال نامه به زبان فارسی می‌کرد.

پس از آن دیگر جوابی از سوی کشور اتریش دریافت نشد و نامه درخواست بر روی کاغذ و در بایگانی‌‌ها هر از چند گاهی از این کمد به آن کمد جا خوش می‌کرد.

مطالب فوق اگر چه تمامی ماجرای ساخت تله‌کابین در دل کوه طاقبستان نیست اما کلیتی است برای این‌که بدانیم پروژه تله‌کابین طاقبستان با چه وعده‌هایی کلنگ‌زنی شده است‌.     

*شایعه ورود میراث فرهنگی به پروژه

به دنبال این ماجرا و چندی بعد اجرای اولیه فونداسیون و نصب دکل‌ها، طرح تله‌کابین طاقبستان شروع شد و تا مدتی ادامه یافت؛ پس از آن شایعه ورود میراث فرهنگی به این پروژه قوت گرفت و اعلام شد که این امر باعث عدم ثبت جهانی طاقبستان خواهد شد‌.

در آن زمان جلیل رحیمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با رد این شایعه گفت: با هر پروژه‌ای که باعث عدم ثبت جهانی شدن طاقبستان شود از روز اول برخورد خواهد شد ولی پروژه تله‌کابین مجوز‌های اولیه را از سوی میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کرده است و حتی می‌تواند برای استان کرمانشاه جذب گردشگر کند.

چندی بعد تبلیغات برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی و مشارکت در ادامه پروژه در سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشر شد و این گروه مشاور تله‌کابین نمک‌آبرود بود که پروژه را در دست گرفت‌.

*ورود استاندار جدید به پروژه تله‌کابین / پای اداره اوقاف هم به پروژه باز می‌شود

اگر چه تغییر در شهرداری و تاخیر چند ماهه شورای شهر در انتخاب شهردار برای شهر کرمانشاه خیلی از پروژه‌ها را به تاخیر انداخت؛ اما باز پروژه تله‌کابین از نبود اعتبارات لنگ می‌زد و مشاور نمک‌آبرود فرار را بر قرار ترجیح داد و از پروژه فاصله گرفت و این استاندار وقت حجت‌الله دمیاد بود که به فکر چاره‌اندیشی برای پروژه افتاد.

استاندار وقت کرمانشاه اداره اوقاف را به عنوان سرمایه‌گذار در پروژه تله‌کابین طاقبستان معرفی کرد و قرار شد این اداره‌کل اقدامات تامین اعتبارات را به دست بگیرد.

در پی این توافق مهندسان سازمان اوقاف و امور خیریه به کرمانشاه آمدند و از پروژه بازدید کردند و به محض اعلام‌نظر آنها نتیجه را اعلام خواهند کرد و اکنون اوقاف نیز در حال انجام کارها است و باید منتظر تصمیم نهایی برای شروع کار ماند.

به گزارش فارس طول مسیر تله‌کابین 1760 متر است و به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تله‌کابین غرب کشور شناخته شده است ولی هم‌اکنون فونداسیون مربوط به این پروژه 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امیدواریم هم‌اکنون که استاندار کرمانشاه با نگاهی نو به سکانداری استان مشغولند با بررسی ابعاد مختلف این پروژه فکری به حال آن بکنند تا شاید بعد از 11 سال خاک خوردن به سرانجامی برسد و به توسعه استان در ابعاد مختلف کمک کند.

انتهای پیام/2700/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول