اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه خارگ مطرح کرد

داستان انتقال رئیس ساواک تهران به خارگ

امام جمعه خارگ گفت: انتقال رئیس ساواک تهران به خارگ، تاثیرگذاری این جزیره در انقلاب را نشان می‌دهد.

داستان انتقال رئیس ساواک تهران به خارگ

به گزارش خبرگزاری فارس از خارگ، حجت‌الاسلام موسی کمالی صبح امروز در جمع دانش‌آموزان خارگی اظهار کرد: خود ما در زمان شاه به دنیا آمدیم و برخی از واقعیت‌ها را از نزدیک لمس کردیم آن زمان شاه سالی دو بار برای تفریح به خارگ سفر می‌کرد و دو محل برای استراحت وی مهیا بود که بنام «شاه‌نشین» معروف بودند یکی در محل شرکت ملی نفتکش فعلی و دیگری در پایین‌تر از بقعه میر محمد دانشگاه آزاد فعلی بود.

وی افزود: در زمان حضور وی مردم را مجبور می‌کردند که برای استقبال از وی به خیابان‌ها و فرودگاه بریزند و خارگ هم ساواکی بسیار فعال و قوی داشت و حتی آن‌ها با وجود اینکه بازار تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین پشتیبان‌های انقلاب مطرح بود، اما به واسطه اهمیت جزیره خارگ، مسئول ساواک تهران را به خارگ اعزام کردند که حتی وی با قدرتی که داشت، علاوه بر ساواک خارگ، از همین جا ساواک بوشهر را نیز مدیریت می‌کرد.

امام جمعه خارگ عنوان داشت: بحث آن‌ها این بود که انقلاب در هر جا می‌خواهد شکل بگیرد، اما نباید تفکر انقلابی در این جزیره ریشه بدواند، چراکه در این صورت صادرات نفت از دست آن‌ها خارج و به دست انقلابیون می‌افتاد و اگر این اتفاق رخ می‌داد، نظام شاهنشاهی عملاً سقوط می‌کرد.

وی اشاره داشت: با وجود اینکه این موضوع عده‌ای از بازاریان و محلیان خارگ مثل حاج محمدنژاد، حاج صادقی، صادق میرزایی، شهیدآباش، شهید رنجبر، شهید درودگاهی و عده‌ای دیگر، طرحی را ریختند که در مقابل اینها بایستند و روحانیونی مثل آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مروی، آیت‌الله یزدی و عده‌ای دیگر را به عنوان مبلغ دینی به خارگ دعوت کردند که آن‌ها کم‌کم امام خمینی (ره) را به مردم معرفی کردند و انقلاب را ترویج دادند.

کمالی خاطرنشان کرد: ساواک وقتی دید آیت‌الله جنتی در خارگ به جای تبلیغ دارد انقلاب را ترویج می‌دهد، به اسدآباد همدان تبعید کرد تا تفکرات انقلابی در این جزیره شکل نگیرد اما بازاریان و عده‌ای از فعالان، با وجود مشکلات بسیار، این مسافت‌های طولانی را طی می‌کردند تا در همدان، از سخنان و راهنمایی‌های آیت‌الله جنتی بهره‌مند شوند.

وی با بیان خاطره‌ای از آیت‌الله مروی ذکر کرد: یکبار که به جان شاه سوء قصد شده بود و وی جان سالم به در برده بود، آمدند آیت‌الله مروی را برای مراسم دعای برای حفظ سلامتی وی ببرند که ایشان قبول نکرده بود و هم ایشان و هم همسرشان هر دو مقاومت کرده و گفته بودند لااقل عبا و قبایت را بده تا بر تن کس دیگری کنیم و مراسم را انجام دهیم، اما وقتی باز با مقاومت وی مواجه شده بودند، به یکی از چشمان وی آسیب رساندند و ایشان در همین جزیره برای انقلاب صدمه دیدند.

وی با اشاره به جریان شکل‌گیری انقلاب در این جزیره افزود: عده‌ای از صنعتگران نفت پای منبرهای این بزرگان نشستند و تفکرات انقلابی در آن‌ها شکل گرفت و یک روز رفتند و شیرهای صادرات نفت را بر روی دو کشتی اسرائیلی و آمریکایی که در حال بارگیری بودند، بستند و این موضوع یکی از عوامل پیروزی انقلاب بود اما متاسفانه عملاً جایی بازگو نمی‌شود.

امام جمعه خارگ اضافه کرد: صادرات نفت حتی پس از انقلاب همچنان تعطیل بود تا اینکه آیت‌الله رفسنجانی و مهندس بازرگان در یک عصر شخصاً به خارگ آمدند و توضیح دادند که از این پس صادرات نفت در اختیار انقلاب خواهد بود و پس از آن شیرهای صادرات نفت مجدداً باز شد و تا امروز همچنان ادامه دارد و حتی در زمان جنگ و با وجود حملات بسیار دشمن، این مردم مقاوم نگذاشتند صادرات نفت برای یک روز هم قطع شود و لذا خارگ یکی از تاثیرگذارترین شهرها در پیروزی انقلاب بود.

انتهای پیام/66006/خ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول