اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل:

آمار بی‌سوادی بخش کشاورزی مایه نگرانی است

معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل گفت: آمار بی‌سوادی در بخش کشاورزی خیلی بالاتر از آمار شاغلان کل استان است که این ضعف باید برطرف شود.

آمار بی‌سوادی بخش کشاورزی مایه نگرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد باقر بهشتی عصر امروز در مراسم گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر به همت سازمان جهاد کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: این آمار از آن جا نگران‌کننده است که باید فعالان بخش کشاورزی به جدیدترین روش‌ها و متدهای تولید دست پیدا کنند تا بتوانند هم با کیفیت و هم به میزان مطلوب تولید را انجام داده و نیاز کشور را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: آمار تحصیلاتی کل شاغلان استان 15 درصد است که تنها پنج درصد از این رقم مربوط به مجموعه کشاورزی است که تلاش می‌کنیم تا با توسعه علوم و فنون جدید در این حوزه بتوانیم بخش کشاورزی را متحول‌تر از هر زمان دیگر بکنیم.

بهشتی با اشاره به پایین بودن آمار و ارقام مربوط به کار جمعی در استان اردبیل خاطر نشان کرد: میانگین ما حتی پایین‌تر از متوسط کشوری است به طوریکه بسیاری از فعالان و شاغلان در این استان علاقمند به کارهای انفرادی هستند در حالی که در بخش‌های جمعی و تعاونی می‌توان بهتر نتیجه گرفت.

این مسئول به آمار جالب 44 درصدی گرایش مردم اردبیل به کارهای انفرادی و عهده‌داری مسئولیت‌های فردی را یادآور شد و اضافه کرد: این امر نیاز به تأمل و مطالعه دارد که به چه دلیل شاغلان ما در این استان از کارهای جمعی و بخش تعاونی دوری گزیده و به انزوا‌طلبی روی آوردند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت عظیم بخش کشاورزی به عنوان شاخص‌ترین نقطه قوت اردبیل و اولین مؤلفه توسعه همه‌جانبه استان بیان کرد: تنوع تولید محصولات کشاورزی و باغی در این استان در قیاس با سایر مناطق استان بی‌نظیر است و این خود می‌تواند نقطه تحولی و قدرت‌نمایی اقتصادی ما باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل ضرورت تحول فکری در مدیریت‌های استانی و اعمال برخی از نگاه‌های تحول‌خواهانه را در رسیدن به یک استقلال واقعی در این حوزه یادآور شد و ادامه داد:‌ ما در همه بخش‌ها اعم از آب، خاک و سایر منابع مورد نیاز رونق کشاورزی با وفور نعمت روبه‌رو هستیم اما بهره‌وری در این مؤلفه‌ها به نسبت میانگین جهانی و کشور پایین است و ضروری است در هر سه حوزه بتوانیم با یک مدیریت درست منابع را صحیح و عالمانه به کار گیریم.

بهشتی ضرورت استفاده از ظرفیت جوانان را در به کارگیری حوزه‌های مختلف تحولی و انقلابی برای رسیدن به یک خودکفایی واقعی یادآور شد و گفت: ما اگر می‌خواهیم در بخش کشاورزی در مسیر توسعه حقیقی قرار گیریم هم باید از منابع خاک و هم آب با مدیریت صحیح و بهینه استفاده کنیم و اجازه ندهیم ظرفیت‌ها در این بخش به بطالت برود.

وی به ظرفیت تولید بخش کشاورزی استان در معیار کشوری با چهار درصد تولیدات این بخش به عنوان متوسط کشوری اشاره کرد و افزود: ما در حالی این ظرفیت را می‌توانیم حتی به 10 درصد افزایش دهیم که از سرمایه عظیم دشت مغان، دشت اردبیل، مشگین‌شهر و جنوب استان اردبیل برخوردار باشیم که خود منابع عظیم به شمار رفته و بیش از هر زمان دیگر می‌تواند به توسعه و تقویت این بخش کمک کند.

بهشتی اهمیت یکپارچه‌سازی اراضی با هدف افزایش تولیدات این بخش را یادآور شد و تصریح کرد: ما باید به کارهای جمعی در بخش کشاورزی با تولید محصولات کیفی و ارزش افزوده بیشتر همت کنیم که در این بخش فرهنگ کشت مکانیزه، کشاورزی تجاری، صنعتی و سواد تولیدکنندگان باید افزایش یابد.

انتهای پیام/62004/ک30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول