اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

ثبات مبالغ غرامت، از دلایل اصلی عدم تمایل مرغداران به پوشش بیمه‌ای است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: افزایش 12درصدی مبلغ غرامت پرداختی توسط بیمه با وجود افزایش 141 درصدی قیمت تمام شده مرغ از دلایل اصلی عدم تمایل مرغداران به پوشش بیمه‌ای است.

ثبات مبالغ غرامت، از دلایل اصلی عدم تمایل مرغداران به پوشش بیمه‌ای است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، غفور عبداللهی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با وجود افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولیدی در طول چهار سال گذشته در کنار ارتقای قابل توجه هزینه‌های بخش تولید، ثبات غیرقابل توجیه مبالغ غرامتی بیمه طیور، کاهش تمایل مرغداران به پوشش بیمه‌ای تولیدات را در پی داشته و این امر مشکلات عدیده‌ای را می‌تواند در میان مدت به دنبال داشته باشد.

وی افزود: ایجاد امنیت تولید و سرمایه‌گذاری در بخش، ارتقای توان محاسباتی و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از نوسانات درآمدی با اعمال مدیریت ریسک و با نظارت مستمر کارشناسی بر نحوه تولید و تشویق دامداران و پرورش‌دهندگان برای استفاده از شیوه‌های صحیح مدیریتی و رعایت موازین و مقررات فنی و بهداشتی با تفکیک مدیریت‌های صحیح و ناصحیح از طریق اعلام حق بیمه‌ها و غرامات، به کاهش و قطع کمک‌های مستقیم و بلاعوض مالی دولت به کشاورزان در هنگام بروز خسارات غیرمترقبه منتج، ولی عدم روزآمدی سیستم بیمه‌ای مشکلات بخش مدیریت تولید و نظارتی را بیش از پیش افزایش و توان برنامه‌ریزی برای ارتقای توان زیرساختی این بخش مهم از اقتصاد کشاورزی را کاهش می‌بخشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: در سال زراعی 93-92 فقط مبلغ حق بیمه و غرامت پرداختی مربوط به طیور گوشتی و تخمگذار افزایش یافته و حق بیمه و غرامت پرداختی مربوط به طیور مادر و اجداد همچنان بدون تغییر و به قیمت‌های چهار سال گذشته محاسبه می‌شود.

عبداللهی خاطر نشان کرد: بر اساس تجارب حاصله در تعامل گسترده با تولیدکنندگان این بخش در مناطق مختلف استان، پیشنهاد می‌شود در تمام فعالیت‌های بخش طیور با تعیین گزینه‌های مختلف با افزایش حق بیمه همزمان با ثابت ماندن سهم دولت، میزان غرامت پرداختی بر اساس گزینه تعریفی افزایش یافته و این امر علاوه بر ارتقای سطوح پوشش بیمه‌ای در این بخش، می‌تواند توان تولیدی را با کاهش ریسک تولید بهبود بخشد. 

وی با بیان اینکه مبلغ قیمت تمام شده یک قطعه مرغ در سال 89 از 46 هزار و 675 ریال به 112 هزار و 500 ریال در سال 92 افزایش یافته است، افزود: با وجود افزایش 141 درصدی این مبلغ، متاسفانه مبلغ غرامت پرداختی از 30 هزار و 250 ریال به 33 هزار و 880 ریال در این مدت رسیده است که باید گفت این میزان هیچ تناسبی با افزایش قیمت تمام شده مرغ ندارد.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش 141 درصدی قیمت تمام شده مرغ در طول 3 سال گذشته، مبلغ غرامت پرداختی تنها 12 درصد افزایش داشته است، افزود: شایسته است به منظور عدم تضرر و اجحاف در حق مرغداران، صندوق بیمه محصولات کشاورزی ضمن افزایش حق بیمه سهم مرغدار، مبلغ غرامت پرداختی را نیز افزایش دهد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اظهار این مطلب که در بخش زنبورعسل برای حمایت بخش، کل حق بیمه پرداختی نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است که در این بین سهم دولت افزایش و سهم بیمه‌گذار کاهشی بوده است، افزود: با وجود آن حداکثر غرامت پرداختی ثابت مانده و با قیمت واقعی کلنی‌های زنبور عسل تناسب مناسبی ندارد بنابراین با عنایت به استقبال زنبورداران، پیشنهاد می‌شود با افزایش حق بیمه بالاخص سهم بیمه‌گذار، میزان غرامت پرداختی کلنی‌ها نیز افزایش یابد.

این مسئول افزود: تولید کشاورزی بخصوص در بخش دامی از پر مخاطره‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است. انواع بیماری‌ها، تغییرات ناگهانی دما و گاه بی‌موقع در کنار عدم ثبات قیمت نهاده‌ها می‌تواند خسارات زیادی به تولید کنندگان وارد و از آنجا که بخش مهمی از تولیدکنندگان، توان مالی محدودی دارند حتی کمترین خسارت ممکن است آنها را از توان تولید و سرمایه ساقط کند.

عبداللهی گفت: بیمه کشاورزی را می‌توان یکی از اهرم‌های توسعه دانست، زیرا با استفاده از این ساز و کار نه تنها می‌توان از طریق پس‌اندازی‌های اندکی که انبوه کثیری از تولیدکنندگان به عنوان حق بیمه می‌پردازند، خسارت را جبران کرد، بلکه بوسیله آن می‌توان امنیت بیشتری را برای تولید‌کنندگان فراهم آورد. بیمه کشاورزی نقش بسیار مؤثری در دوران گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجارتی ایفا و روزآمدی بیمه با تدوین و بکارگیری آئین‌نامه‌های جدید خواهد توانست حرکت رو به پیشرفت این بخش مهم از اقتصاد کشاورزی را از توان مضاعفی برخوردار کند.

انتهای پیام/6000/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول