به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، جاده بافق یزد یکی از پرترددترین جادههای استان یزد و البته حادثهسازترین جادههای این استان است که اغلب خودروهای سنگین در آن عبور و مرور میکنند.
این جاده به دلیل آنکه طی 2 دهه مردم بیگناه بسیاری را به کام مرگ فرستاد، مورد توجه مسئولان قرار گرفت و پیگیریها برای ایجاد جادهای متناسب با بار ترافیکی آن آغاز شد.
این پیگیریها تا به آنجا رسید که طرح مطالعاتی این جاده در سفر اول هیئت دولت نهم تصویب شد و در سفر مقام معظم رهبری نیز به دلیل اهمیت جاده و خواسته مردم و مسئولان استان، هشت میلیارد تومان به آن تخصیص یافت.
احداث جاده یزد بافق بعد از 6 سال تازه به نیمه راه رسیده است
با تزریق این رقم، مراحل اولیه احداث جاده یزد بافق آغاز شد اما اکنون 6 یا هفت سال از آن زمان میگذرد اما مراحل احداث جاده تازه به نیمه راه رسیده است.
گرچه مسئولان شهرستان بافق و استان یزد پیگیر احداث و تکمیل این جاده هستند اما کمبود بودجه، کاری از پیش نمیبرد و کاهش بودجههای یزد هر سال بر روند احداث این جاده تاثیر میگذارد.
فرماندار بافق در این زمینه در مورد مشخصات فنی این جاده به خبرنگار فارس گفت: طول این جاده 110 کیلومتر است که باید در سه فاز به مرحله اجرا درآید.
تردد در 60 کیلومتر از این جاده برقرار شده است
مهدی دهقانخاوری عنوان کرد: تاکنون 2 فاز از این طرح به طول 60 کیلومتر اجرایی شده و تردد نیز در آن صورت میگیرد اما هنوز نیمی از جاده احداث نشده است.
وی خاطرنشان کرد: کار متوقف نشده و در حال انجام است اما به دلیل کمبود بودجه، پیشرفت فیزیکی آن بسیار کند است.
فرماندار بافق عنوان کرد: پیگیریها برای اجرای کامل این پروژه و تکمیل و بهرهبرداری آن انجام شده اما مسئولان استان نبود بودجه را عامل پیشرفت کند آن اعلام کردهاند.
البته در جلسات متعددی، راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از توقف کار اجرا و کمک گرفتن از بخشهای مختلف اندیشیده شد که البته همه آنها اجرایی شد اما هنوز هم دولت نتوانسته برای تسریع در احداث این جاده اقدامی انجام دهد.
جاده یزد بافق سال 93 هم به بهرهبرداری نمیرسد
با وضعیت بودجههایی که امسال برای یزد بسته شده نیز بعید به نظر میرسد این جاده در سال 93 آماده بهرهبرداری شود.
یکی از راهکارهایی که در جلسات پیگیری احداث این جاده انجام شد، محول کردن بخشی از کار به شرکت سنگ آهن مرکزی بافق بود.
سنگ آهن مرکزی بافق وارد عمل شد
سنگ آهن مرکزی بافق که تقریباً پای ثابت اجرای همه پروژههای عمرانی است و بسیاری از پروژههای شهرستان بافق به مدد این شرکت به مرحله اجرا در میآید، در این پروژه نیز به همکاری فرا خوانده شد.
شرکت سنگ آهن مرکزی بافق که البته بخش قابل توجهی از ترددهای جاده یزد بافق به خاطر وجود این شرکت و معادن آن در بافق انجام میشود، قرار شد بخشی از اجرای این جاده را متعهد شود.
سنگ آهن تعهدات خود را ظرف کمتر از 6 ماه انجام داد
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: بر اساس صورتجلسه شماره 103565 که در دوم اسفندماه سال 91 به امضا رسید، مقرر شد پنج کیلومتر از جاده یزد بافق توسط شرکت سنگ آهن به مرحله اجرا درآید.
جواد عسکری عنوان کرد: شرکت سنگ آهن این تعهد خود را ظرف مدت کمتر از 6 ماه اجرا کرد و از همان پایان سال 91، اجرای پروژه را آغاز کرد.
وی عنوان کرد: البته تعهد شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، زیرسازی پنج کیلومتر انتهایی مسیر بود که این تعهد به طور کامل انجام شده است.
بر این اساس، حتی با همکاری شرکت سنگ آهن بافق نیز مشکل این جاده برطرف نشد و مردم همچنان در انتظار احداث و تکمیل آن به سر میبرند.
اما نماینده مردم بافق در مجلس نیز در این زمینه در گفتوگو با خبرنگار فارس از طرح پیشنهادی احیای سهم 15 درصدی پرداخت نشده حق فروش معادن برای تکمیل جاده یزد بافق خبر داد.
حجتالاسلام دخیل عباس زارعزاده افزود: بهترین گزینه پیشنهادی برای تکمیل جاده یزد بافق، پرداخت این سهم است که با این اقدام، تکمیل این جاده رقم خواهد خورد.
وی میزان پیشرفت این جاده را کجدار و مریض عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اعتبارات استان پاسخگو و تکمیل کننده این طرح نیست.
گرچه اجرای 60 کیلومتر از سمت یزد به بافق، توانسته تا حد زیادی از حوادث بکاهد و رضایت مردم را به دنبال داشته باشد اما نیم دیگر جاده هنوز باقی مانده و مردم بافق از اینکه ذخائر معدنی آنها برای پیشرفت سایر استانها استفاده میشود اما خود این شهرستان از حداقل امکانات نظیر راه نیز بیبهره هستند، گلایهمند هستند.
امسال تنها 1,3 میلیارد از 30 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این جاده تصویب شد
مردم و مسئولان شهرستان بافق امیدوار بودند با تدبیر دولت یازدهم، این جاده امسال و یا حداکثر سال آینده مورد بهرهبرداری قرار گیرد اما شنیدهها حاکی از آن است که امسال تنها یک سیام از اعتبار مورد نیاز احداث این جاده، برای اجرا تصویب شده است.
برای تکمیل این جاده، به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای سال 93 برای آن در نظر گرفته شده است.
گرچه پیگیریهای خبرگزاری فارس برای برقراری ارتباط با مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد بینتیجه ماند اما رضایی نیز در چند مصاحبه خود، علت کندی اجرای این پروژه را کمبود اعتبارات اعلام کرده بود.
==============
گزارش از مهدی جلیلیان
==============
انتهای پیام/2464/م40/ژ1001