اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‏ای سمنان:

سطح سفره‏های آب زیرزمینی هر سال در سمنان پایین‏تر می‏رود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای سمنان گفت: سطح سفره‏های آب زیرزمینی هر سال در استان سمنان پایین‏تر می‏رود و باید برای این مسئله چاره‏ای اندیشیده شود.

سطح سفره‏های آب زیرزمینی هر سال در سمنان پایین‏تر می‏رود

اتابک جعفری امروز در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان اظهار داشت: سمنان جزو استان‏های کویری و کم‏آب کشور محسوب می‏شود و میانگین بارش‏ها در آن، 120 میلی‏متر و متوسط تبخیر نیز 107 میلی‏متر است.

وی بیان کرد: این در حالی است که متوسط بارش در کشور بیش از دو برابر استان سمنان و رقمی بالغ بر 240 میلی‏متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای سمنان افزود: امسال برای استان سمنان از سال‏های کم‏بارش محسوب می‏شود و 61 درصد از میزان بارش‏ها در این استان کاسته شده است.

جعفری بیان داشت: در بلند مدت نیز شاهد کاهش 46 درصد حجم بارش‏ها هستیم و از این رو، باید صرفه‏جویی و مصرف بهینه آب همواره در دستور کار مردم قرار گیرد و آحاد افراد جامعه به توجه به منابع آبی بیشتر بپردازند.

وی تصریح کرد: هنگامی که میزان بارندگی‏ها در کشور کاهش می‏یابد، به طور طبیعی از حجم روان‏آب‏ها نیز کاسته می‏شود و در این بخش نیز شاهد کاهش قابل ملاحظه روان‏آب‏ها بوده‏ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای سمنان با بیان اینکه 90 درصد منابع آبی موجود در این استان در بخش کشاورزی مصرف می‏شود، گفت: در این بخش باید بیشترین دقت را داشت تا بحران کم‏آبی پیش رو با مدیریت مسئولان امر و همه مردم به سلامت برطرف شود.

جعفری اضافه کرد: سطح سفره‏های آب زیرزمینی هر سال در استان سمنان پایین‏تر می‏رود و در برهه کنونی، 75 درصد از مصارف استان سمنان در بخش آب از سفره‏های زیرزمینی و 25 درصد دیگر از منابع سطحی تامین می‏شود.

وی بیان کرد: منابع آب زیرزمینی از ذخایر راهبردی هر کشوری محسوب می‏شود و اگر از بین برود، حیات در آن منطقه نیز از بین خواهد رفت و از این رو، باید در حفاظت از منابع آب زیرزمینی تلاش بسیاری از خود نشان داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای سمنان بیان داشت: کشاورزان باید با استفاده از روش‏های نوین و بهینه، محصولات کم‏مصرف و تولیداتی داشته باشند که به منابع آبی چندانی نیاز ندارد.

جعفری اضافه کرد: امروز باید با استفاده از آب کمتر، محصولات کشاورزی بیشتری در استان سمنان تولید کرد و این، یک نیاز اساسی محسوب می‏شود.

انتهای پیام/2249/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول