اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

اصفهان غرق در طنین «بوی گل سوسن و یاسمن»

شهر اصفهان این روزها سرمست از جشن انقلاب غرق در طنین سرودهای انقلاب، 22 بهمن را انتظار می‌کشد.

اصفهان غرق در طنین «بوی گل سوسن و یاسمن»

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اینجا جشن حماسه برپاست و خیابان‌ها ردای رنگارنگ شور و سرور به تن کردند و عاشقانه سرودهای حماسی می‌خوانند، اصفهان در طنین سرودهای انقلابی گم شده است.

میدان انقلاب هنوز مست از نام خود زمانی را به خاطر می‌آورد که مردم شجاع اصفهان برای نخستین‌بار در کشور مجسمه شاه را پایین کشیدند و نام این میدان را از میدان مجسمه به میدان انقلاب جاودانه کردند.

چهارباغ دلگشا هنوز نعره‌های سرلشگر معدوم ناجی را در ذهن زنده می‌کند که عاجزانه در برابر سیل مردم از جان گذشته در بلندگوی دستی‌اش فریاد می‌زد: «متفرق شوید،بگویید جاوید شاه و گر نه دستور می‌دهم بکشند!»

میدان نقش جهان و کاشی‌های آبی فام هنوز صدای دل‌نشین آیت‌الله خادمی را انعکاس می‌دهد که در مقابل مأموران ساواک در حلقه مردم فریاد می‌زد: «مرگ بر شاه و درود بر خمینی راه نجات ما تا پیروزی است.»

این نوای عاشقانه آوای شور و حماسه است که در دیار شهیدان طنین‌انداز شده است، می‌شنوید؟ بار دیگر از دهلیزهای سرد بهمن مردمان دیار ایمان و ایثار و صبوری به جنب و جوش افتادند تا زنده بودن عبارت «ما تا آخرین نفس ایستاده‌ایم» را در نصف جهان جاودان کنند.

اینجا سرزمین حماسه‌های جاودان است، شهری که در یک روز 300 شهید سر افراز به انقلاب خود هدیه داد و چه صبور و استوار این 300 قایق خونین سرخ رنگ را بر موج دست‌ها به میعادگاه رساند.

اینجا دیار همت و خرازی است، شهر شهید بهشتی مظلوم و دیار دلاورانی تاریخ‌ساز همچون شهید مدرس و حاشا که نبض انقلاب در شهر گنبدهای فیروزه‌ای کند بزند.

به گزارش فارس، مردم غیرتمند اصفهان فراموش نمی‌کنند که در سال 56 اولین شهری بودند که علیه به شهادت رسیدن فرزند امام به خیابان آمدند و در ردیف اولین شهرهای در اعتصابات انقلابی شمرده می‌شوند.

اولین شهرستانی که در کام حکومت‌نظامی شاه فرو رفت ولی مردم مقاوم آن بدون توجه به اخطار به خیابان‌ها ریختند هم اصفهان بود.

برای اولین بار در کشور علما و بازاریان این شهر در ابتدای انقلاب با تشکیل گروه‌های انقلابی به امام پیوستند و نصف جهان کانون مبارزه فرهنگی و نشر اعلامیه و شب‌نامه علیه شاه لقب گرفت.

نقش هواداران اصفهانی در ترور حسنعلی منصور که عامل کودتا و انعقاد چند معاهده ننگین بود را نیز نباید فراموش کرد.

شمار روحانیون و مبارزان اصفهانی در بند سیاسی در زمان طاغوت و گزارشات مخفی و اسناد ساواک مبین حضور چشمگیر و سرنوشت‌ساز مردم نستوه این شهر در دوران ستم‌شاهی دارد.

همچنین شهرستان‌های دلاورپرور استان اصفهان نظیر نجف‌آباد و خمینی‌شهر و کاشان و شهرضا ...، نیز از کانون‌های اصلی مبارزه کشور در دوران انقلاب محسوب می‌شوند.

و حالا در پس 35 بهار آزادی مردمان صبور شهیدپرورترین استان کشور سرمست از جشن پیروزی انقلاب شاداب و امیدوار رسیدن 22 بهمن‌ماه را انتظار می‌کشند تا بار دیگر سنگینی وزن سیاسی و انقلابی خود را در ترازوی بصیرت انقلابی و میهنی اثبات کنند.

---------------------------

یادداشت: مهدی رفائی

---------------------------

انتهای پیام/2301/ل30

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول