اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن مطرح کرد

لزوم توسعه فعالیت‌های پژوهشی در مقوله زیارت

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با تأکید بر اهمیت تبیین فلسفه زیارت برای سنین مختلف، گفت: مقوله زیارت نیازمند توسعه کارهای پژوهشی است.

لزوم توسعه فعالیت‌های پژوهشی در مقوله زیارت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زیارت، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد عابدی اظهار داشت: به منظور مبارزه با خرافه پرستی و ترویج وهابیت در ضدیت با مسأله زیارت اهل قبور، آشناسازی نسل جوان با فلسفه زیارت ضروری است.

وی اذعان کرد: سه نکته در باب زیارت و جایگاه آن وجود دارد که بر این اساس نخستین نکته در باب زیارت، این است که هم شیعه و هم اهل سنت و هم فیلسوفان طول تاریخ، زیارت را امری مشروع می‌دانستند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن اظهار داشت: در سالهای اخیر وهابیت با ایجاد شبهه در کتاب‌های " التسوریه" و ادعای پرستش قبور و اهل آن توسط شیعیان، به مبارزه جدی با زیارت پرداخته‌اند.

عابدی با بیان اینکه دفاع از اعتقادات تشیع و نقد این‌گونه کتب به معنی اختلاف‌افکنی در دنیای اسلام نیست، تأکید کرد: باید نقدی عالمانه و منطقی به زبان‌های مختلف در کنار این کتب در اختیار مطالعه‌کنندگان قرار بگیرد.

به اعتقاد وی، دومین نکته در باب زیارت، گردآوری، چاپ و نشر کتاب و رسالات فیلسوفان، متکلمان و علما است؛ به عنوان نمونه فخر رازی عالم بزرگ اهل تسنن سه کتاب در خصوص آداب رفتن به زیارت، زیارت چیست و مباحث عقلی در باب زیارت نوشته که می‌توان به آنها استدلال کرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فخر رازی درباره علل فلسفی زیارت قبور ائمه(ع) و تقابل ظاهری آن با اعتقاد به مجرد بودن و فاقد زمان و مکان بودن روح، به تفصیل در کتبش سخن گفته است؛ همچنین ابوالبرکات بغدادی، بهمن‌یار و ابوعلی سینا آثاری در این زمینه برجای نهاده‌اند.

عابدی ضمن اشاره به مطالعه شاگردان ارسطو بر سر مزار وی و نیز ایجاد حوزه‌های علمیه در کنار مقبره‌ها در اثبات تأثیر روح اهل قبور خاطرنشان کرد: چاپ و نشر آثار عقلی، فلسفی و کلامی برای اقناع غیر مسلمانان بسیار ضروری است.

وی از کارهای پژوهشی به عنوان نکته سوم در جایگاه زیارت نام برد و افزود: اثبات سندیت زیارت عاشورا و جامعه کبیره باید در پاسخ منطقی و معقول به کتاب‌هایی باشد که در خصوص جعلی بودن زیارت عاشورا می‌تواند ذهن جامعه را مغشوش سازد.

انتهای پیام/2202/ق/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول