اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس امور زیربنایی جهادکشاورزی فردوس:

100 رشته قنات فردوس در معرض خشک شدن است

رئیس اداره امور فنی و زیربنایی جهادکشاورزی فردوس از قرار گرفتن تعداد 100 رشته قنات این شهرستان در معرض خشکیدن خبر داد.

100 رشته قنات فردوس در معرض خشک شدن است

گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، علی اکبر پورسلطانی ظهر امروز در همایش راهکارهای بهبود استفاده از آب با محوریت قنات در سلطه بحران آب در فردوس اظهار کرد: شهرستان فردوس دارای 391 رشته قنات و چشمه و 239 حلقه چاه موتور است که سالانه 120 میلیون مترمکعب آب از منابع آبی شهرستان فردوس استحصال می‌شود.

وی گفت: طی دوره خشکسالی اخیر حدود 100 رشته قنات در معرض خشکیدن قرار گرفته و دبی آب آن نیز به شدت کاهش یافته است و در موتور پمپ‌ها نیز به دلیل افت سفره آب زیرزمینی باید به جابه جایی و کف‌شکنی انجام شود که این امر کشاورزان را متحمل هزینه‌های زیادی می‌کند.

مسئول پژوهشکده قنات فردوس و عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند نیز افزود: پژوهشکده قنات فردوس در سال 1389 موافقت اصولی خود را از وزارت علوم اخذ و پس از آن فعالیت خود را آغاز کرد.

حسین خزیمه‌نژاد تصریح کرد: این پژوهشکده هم اکنون در شهرستان فردوس راه‌اندازی و اساس‌نامه آن نیز تنظیم شده و رسالت 10گانه‌ای برای این پژوهشکده در نظر گرفته شده است.

وی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با توجه به اهمیت قنوات و خطر بحران آب با همکاری جهادکشاورزی شهرستان فردوس را از جمله رسالت‌های پژوهشکده قنات فردوس عنوان کرد.

انسان، تهدیدی جدی برای منابع آبی

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند نیز انسان را تهدیدی جدی برای منابع آب و قنات دانست و یادآور شد: شواهد نشان می‌دهد که جدی‌ترین تهدید برای منابع آب، عملکرد غلط انسان است.

علی شهیدی، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، ایجاد سد بدون مطالعات اولیه دقیق، تولید گازهای گلخانه‌ای و ایجاد پدیده تغییر اقلیم و نیز عدم رعایت حریم قنوات و آلودگی حوضه آبریز قنات را از جمله عملکردهای غلط انسان عنوان کرد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند خواستار تجدید نظر در چگونگی نگرش به توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مناطق خشک و نیمه خشک شد و گفت: در مناطق خشک و نیمه خشک آب‌های زیرزمینی از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید این مقوله مورد توجه جدی قرار گیرد.

عباس خاشعی سیوکی افزود: باید با انجام پژوهش‌های مرتبط با تاثیر آن بر افزایش یا کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی با سیستم مدیریتی منابع آب کنونی، راهکارهایی برای نجات منابع آب و افزایش افت سطح آب زیرزمینی ارائه شود.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که با افزایش سطوح کشاورزی که با سیستم‌های تحت فشار آبیاری می‌شوند، میزان استحصال آب چاه‌های متناظر کاهش نمی‌یابد بلکه سبب افزایش افت بیشتر آب‌های زیرزمینی می‌شود.

انتهای پیام/69007/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول