اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور استاندار فارس در امور عشایر:

مشکل عشایر کوچ‌رو نداشتن ایل‌راه‌های مناسب است

مشاور استاندار در امور عشایر فارس گفت: یکی از مشکلات عمده جامعه عشایر کوچ‌رو نداشتن ایل‌راه‌های مناسب و متعارف است که نیاز به توجه جدی از سوی مسئولان و متولیان امور عشایری دارد.

مشکل عشایر کوچ‌رو نداشتن ایل‌راه‌های مناسب است

حمزه رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با قانون‌ اسکان عشایر و حل مشکل آنان، تخصیص تسهیلات مناسب با کارمزد کم توسط بانک‌های ذیربط، راه‌اندازی مجدد پاسگاه‌های سیار انتظامی به منظور ایجاد امنیت از جمله نیازهای این جامعه مولد است.

وی خاطرنشان کرد: تا راه‌اندازی مجدد پاسگاه‌های  سیار انتظامی، امنیت عشایر کوچ‌رو به سپاه پاسداران عشایر واگذار شود، تا این قشر از جامعه بتوانند در سایه امنیت به تولید دام و گسترش صنایع دستی کمک کنند.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر تصریح کرد: حضور موثر مردان و زنان عشایر در بزنگاه‌های تاریخی و انتخابات که تعیین کننده مسیر رشد و توسعه کشور است نمونه‌ای بارز از هوشمندی این قشر بیدار است به طوری که در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز با حضور حداکثری، بیشترین رای را به دکتر حسن روحانی داده‌اند که عنایتی ویژه به ساماندهی امور قومیت‌ها زیر پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران دارند و در لوای تدبیر و امید در صدد پاسخگویی به مطالبات عموم مردم منجمله عشایر غیور است.

رستمی بیان داشت: جامعه عشایری اعم از کوچنده، نیمه‌کوچنده و اسکان یافته سرشار از نیروهای هوشمند، متعهد، متخصص و ولایتمدار است که در عرصه‌های گوناگون حوزوی، علمی، پژوهشی، پزشکی و آموزش و پرورش نه تنها در شمار مفاخر و نخبگان کشوری و چهره‌های ماندگار قرار دارند بلکه به عنوان چهره‌های شناخته شده جهانی که از یونسکو و مراکز علمی معتبر تقدیرنامه دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه افتخارات دیگر عشایر مبارزه با رژیم‌های استبدادی به ویژه رضاخان قلدر و محمدرضا شاه پهلوی بوده و اگرچه به محرومیت روزافزون آنها در زمان طاغوت منجر شد اما تا لحظه سرنگونی نظام شاهنشاهی از پای ننشستند و پس از انقلاب نیز به دفاع از انقلابی که در پیروزیش سهمی بسزا داشتند ادامه دادند و با تاسی از اوامر امام خمینی(ره)  و پیروی از رهبر فرزانه انقلاب وفاداری خود به اسلام و ایران را به اثبات رساندند.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر اضافه کرد: تقدیم 95 شهید از دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز بیانگر عمق دلبستگی عشایر به انقلاب و دستاوردهای آن است، که در همین راستا نیز یک‌هزار و 200 شهید سرافراز، 613 جانباز و 147 آزاده در کنار سرداران شهید امامقلی عزیزی، علی برز نریمانی، علی‌یار هاشمی، علی نجمی و خلیل زارع جعفری برای همیشه زینت‌بخش اوراق زرین حیات عشایر در این سرزمین کهن است.

رستمی ابراز داشت: ایرانیان به عنوان مردمی برخوردار از تاریخ کهن و تمدن‌ساز، از دیرباز سه‌گونه زندگی را در قالب جامعه‌های شهری، روستایی و عشایری تجربه کرده‌اند و با وجود ویژگی‌های خاصی که در هر نوع از این‌گونه زندگی‌ها وجود دارد به دلیل داشتن نیازها و سرنوشت مشترک با همگرایی و تعاملی هدفمند در راستای اعتلای جایگاه این مرز و بوم گام برداشته و برای حراست از داشته‌های خود جانفشانی‌ها کرده‌اند.

این مسئول ابراز داشت: جامعه عشایری با برخورداری از ویژگی‌های منحصر به‌فرد از جمله کوچ‌نشینی، دامداری سنتی، سلسله مراتب خاص اجتماعی، باورها، ارزش‌ها، آداب و سنن ویژه، فرهنگی متمایز را نمایندگی کرده و با نقش‌آفرینی در برهه‌های حساس جایگاه درخور اعتنایی در تاریخ این سرزمین پیدا کرده‌اند به طوری که وفاداری به اسلام و میهن اسلامی، بی‌آلایشی، شجاعت، دلاوری، ایثارگری، مهمان‌نوازی، قناعت، خلوص نیت، مولد بودن توام با صفا و صمیمیت از شاخصه‌های فرهنگی عشایری به عنوان بخشی از فرهنگ پویای ایران زمین برای همگان شناخته شده است.

انتهای پیام/  2448

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول