به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هر چند بدنه اتوبوسرانی از نظر کمی رشد یافته، اما این سیستم نه از نظر کمی و نه از نظر کیفی پاسخگوی مطالبات مردم نیست که این امر را میتوان در عدم برنامهریزی دقیق شهری و مشخص نبودن سیاستگذاریهای کلان در بخش حمل و نقل شهری و فقدان سیستمهای عمومی با ظرفیت بالا مانند مترو و قطار سبک شهری دانست.
بی تردید در این راستا نیز فعالیتهای خوبی در قزوین صورت گرفته ولی متخصصان امر اذعان دارند که تا پای مترو به این استان باز نشود، نمیتوان انتظار رشد قابل توجه در زمینه حمل و نقل در استان را مشاهده کرد.
در این راستا و به منظور آگاهی از پیشبرد امور در این حوزه شهری با محمدحسن ایرانخواه مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین گفتوگویی ترتیب دادیم که در پی میآید.
فارس: در خصوص تاریخچه سازمان اتوبوسرانی قزوین توضیح دهید.
سازمان اتوبوسرانی قزوین و حومه در 31 شهریور 1371 تشکیل و شروع به کار کرد. این سازمان ابتدا با 28 دستگاه اتوبوس و 23 دستگاه مینی بوس شروع به فعالیت کرد و در پایان سال 1372 با داشتن 310 کارمند و 71 دستگاه اتوبوس ارایه فعالیت داشت.
اکنون نیز این سازمان با 112 دستگاه بخش خصوصی و 56 دستگاه اتوبوس سازمانی و 170 نفر کارکنان و با داشتن 13 خط درون شهری و 3 خط برون شهری اقدام به جابهجایی مسافر میکند.
فارس: در راستای افزایش کارایی بهرهوری و بهبود جابهجایی مسافران درون شهری چه اقداماتی صورت گرفته است؟
بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل درون شهری و نظر کارشناسان مربوطه، یکی از راه حلهای غلبه بر معضل ترافیک بسط و گسترش خدمات حمل و نقل عمومی درون شهری بوده که در رأس آن ناوگان اتوبوسرانی قرار دارد و به منظور حسن اداره امور اتوبوسرانی شهر قزوین، مراقبت و بهرهبرداری صحیح از وسایل حمل مسافر، اتوبوسها، مینیبوسها و خودروها و توسعه و تکمیل تاسیسات مربوط از قبیل تعمیرگاهها ترمینالها و غیره اقدام شده است.
همچنین افزایش تعداد وسایل حمل و نقل مسافر به طور دسته جمعی به ترتیبی که از هر نظر متناسب با احتیاجات و تأمین نیازمندیهای عمومی شهر قزوین و حومه باشد، تامین شده است.
فارس: چه دلایلی موجب ترغیب استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی میشود؟
هزینه پایینتر، آلودگی کمتر و اشغال پایینتر سطح خیابانها از مهمترین دلایل برای ترغیب استفاده بیشتر از سیستم اتوبوسرانی است.
از سوی دیگر عواملی چون رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، محیط زیست و امنیت سبب میشود تا پرداختن به حمل و نقل عمومی برای دولتها امری ضروری باشد.
فارس: سالانه چه تعداد مسافر از طریق اتوبوسرانی قزوین جابهجا میشوند؟
این سازمان با 17 خط درون شهری و دو خط برون شهری سالانه 50 میلیون نفر مسافر را جابهجا میکند و همچنین با 422 دستگاه مینیبوس تحت نظارت، سالانه 600 هزار نفر مسافر برون شهری را جابهجا میکند.
فارس: چه تلاشهایی در راستای پایین آوردن زمان انتظار در ایستگاههای اتوبوس انجام شده است؟
مسافران برای رسیدن به هدف خود معمولا روزانه 10 دقیقه در ایستگاههای اتوبوس منتظر بوده و نزدیک 30 تا 50 دقیقه داخل اتوبوسها در طول سفر همراه ما هستند. از آنجایی که بنا بر آخرین تحقیقهای صورت گرفته انتظار سفر نباید بیش از 3 برابر طول سفر باشد، در شهر ما این امر محقق شده و ما در تلاش هستیم که زمان انتظار سفر را کاهش دهیم.
از منظر حمل و نقل عمومی از آمار گیری مبدا تا مقصد چنین برداشت میشود که 19 درصد سفرهای شهری و بالغ بر 140 هزار سفر با استفاده از اتوبوس واحد صورت میگیرد.
فارس: برای تعیین نرخ کرایه در اتوبوسرانیها چه پارامترهایی مدنظر گرفته میشود؟
هزینههای حقوق و دستمزد رانندگان، تعمیر و نگهداری، هزینههای جاری و سوخت که مجموع هزینههای یاد شده هر دستگاه اتوبوس روزانه رشد قابل توجهی داشته است، در صورتی که متوسط درآمد روزانه آنها تغییری نکرده است و این در حالی است که طی سه سال گذشته تنها 25 درصد به نرخ کرایه اتوبوس افزوده شده، ولی هزینههای آن نزدیک به 80 درصد افزایش داشته که برای جبران این افزایش شهرداری قزوین بیش از 100 میلیارد ریال هزینه کرده است.
فارس: پیمایش روزانه اتوبوسها در هر مسیر چه میزان است؟
ناوگان اتوبوسرانی روزانه بیش از 15 ساعت از 6 صبح تا 9 شب در دو شیفت کاری فعالیت میکند. هر اتوبوس باید به صورت میانگین 210 کیلومتر پیمایش کرده تا با این امر بتوانیم حداقل روزانه در هر خط شهری هفت نیمراه در صبح و هفت نیمراه در بعد از ظهر به مردم خدمات ارایه دهیم یعنی میانگین 210 کیلومتر و جمعا 35 هزار و 465 کیلومتر.
فارس: در طراحی مبلمان شهری برای آرامش شهروندان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
سازمان اتوبوسرانی قزوین برای نخستینبار در خاورمیانه اقدام به طراحی و ساخت سایبان با امکانات گرمایشی، سرمایشی و رسانهای همراه با تابلوی نشانگر زمان انتظار مسافر در نقاط مفصلی شهر کرده است. هماکنون تعداد 183 دستگاه سایبان معمولی و 13 دستگاه سایبان مکانیزه در شهر قزوین وجود دارد.
فارس: چه تعداد مینیبوس تحت نظارت این سازمان فعالیت دارد؟
از ابتدای سال 1371 تاکنون بیش از 500 دستگاه مینیبوس در قالب خط برون شهری و 350 دستگاه مینیبوس در قالب سرویس مدارس و بیش از 300 دستگاه در سرویس کارخانجات فعالیت کرده که طی سه سال گذشته بیش از دو میلیون نفر سفر توسط این ناوگان جابهجا و ارایه خدمت شده است.
فارس: در خصوص کنترل ناوگان اتوبوسرانی قزوین چه اقداماتی صورت گرفته است؟
از آنجایی که کنترل ناوگان اتوبوسرانی قزوین به صورت سنتی قابل قبول نبوده و باید به صورت مکانیزه و از طریق رادار و ماهواره کنترل شود تا به مردم سرویس بهتری ارایه دهیم، در سالهای اخیر با نصب 200 دستگاه GPS بر روی اتوبوسها و نصب و راهاندازی نمایشگر زمان انتظار مسافر در ایستگاههای مکانیزه و همچنین راهاندازی سیستم SMS Center به شماره 3000281 برای اطلاع مسافران از موقعیت اتوبوسها، برای نخستینبار در کشور اتوبوسرانی قزوین این خدمات را به مردم ارایه داد.
شایان ذکر است این کنترل در اروپا پیشتر برای قطار، هواپیما و کشتی استفاده میشود.
انتهای پیام/77014/ب40/پو3002