اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای سبزوار:

ورزش زورخانه‌ای در سبزوار بیش از 700 سال قدمت دارد

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی سبزوار گفت: ورزش زورخانه‌ای و باستانی در سبزوار بیش از 700 سال قدمت دارد.

ورزش زورخانه‌ای در سبزوار بیش از 700 سال قدمت دارد

سیدحسن نقیب‌زاده در حاشیه مراسم برگزاری ورزش زورخانه‌ای گرامیداشت دهه مبارک فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای با فرهنگ عمیق دینی عجین شده است، اظهار داشت: ورزشکاران این رشته در حقیقت با انتخاب منش پهلوانی به مولایشان حضرت علی (ع) اقتدا می‌کنند.

وی افزود: کسی که در زورخانه ورزش می‌کند با ورزشکاران دیگر تفاوت دارد و اینگونه ورزشکاران به دنبال تهذیب نفس و شستن دست خود از دنیا هستند.

این پیشکسوت ورزش سبزوار ادامه داد: متأسفانه امروز در برخی ورزش‌ها شاهد هستیم که منش‌های اخلاقی از بین رفته است و افراد نام ورزشکاران حقیقی را خدشه‌دار کرده‌اند.

این مرشد با سابقه سبزوار با اشاره به قدمت 700 ساله ورزش زورخانه‌ای در این شهرستان گفت: سبزوار قطب اصلی ورزش زورخانه در استان است و دارای پهلوانان بنامی نیز در این زمینه است.

نقیب‌زاده یادآور شد: بیش از 45 مرشد و بیش از یک‌هزار ورزشکار در 7 زورخانه شهرستان در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه این ورزش می‌تواند در راه تربیت افراد مورد بهره‌برداری قرار گیرد، تأکید کرد: دانش‌آموزان دارای ظرفیت‌های بالایی هستند و بهترین راه برای رسیدن به این هدف فعال کردن کلاس‌های خاص این قشر در این رشته است.

نقیب‌زاده با اشاره به ویژگی‌های این ورزش تأکید کرد: پهلوانان همواره پناهگاه ضعفا و محرومان بودند و مأمن آن‌ها به حساب می‌آمدند و ورزش زورخانه و پهلوانی تنها ورزشی است که در آن رقابت به مفهوم مخرب آن به هیچ وجه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مسائل اخلاقی در این رشته ورزشی از جایگاه بالایی برخوردار است اضافه کرد: در ورزش زورخانه‌ و پهلوانی رعایت صفات اخلاقی نخستین گام‌های عملی این رشته محسوب می‌شود و در اغلب زورخانه‌ها نیز ضرورت رعایت احترام و ادب یک اصل پذیرفته شده است.

نقیب‌زاده از حضور ورزشکاران این رشته در مسابقات کشوری و استانی خبر داد و گفت: امروز شاهد هستیم که مقام‌های برتر در رشته‌های مختلف این ورزش در اختیار ورزشکاران سبزواری قرار گرفته است.

مراسم جشن ورزش‌های زورخانه‌ای در سبزوار به همت اداره ورزش و جوانان، هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای، ستاد گرامیداشت دهه فجر و مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج برگزار شد.

انتهای پیام/2202/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول