اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین:

40 درصد ماهی‌ها در تالاب‌ها زندگی می‌کنند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: از بین 20 هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان، بیش از 40 درصد آنها در آب‌های شیرین یعنی تالاب‌ها زندگی می‌کنند

40 درصد ماهی‌ها در تالاب‌ها زندگی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین سیاوش شمسی‌پور صبح امروز در مراسم روز جهانی تالاب‌ها که توسط دانش‌آموزان استان قزوین با برگزاری ویژه برنامه‌ای در مدرسه ریحانه نبی قزوین گرامی داشته شد، با اشاره به شعار امسال این روز جهانی که «تالاب‌ها و کشاورزی، همراهانی برای رشد و بالندگی» از سوی دبیرخانه کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها در رامسر اعلام شده است، اظهار داشت: حفظ و حراست از تمامی مواهب به امانت گذاشته شده محیط زیست یک وظیفه عمومی است که تالاب‌ها نیز جزئی از این منابع هستند.

وی در خصوص نقش و اهمیت تالاب‌ها بیان کرد: تالاب‌ها از جمله مولدترین محیط‌های جهان انبوه گونه‌های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی‌مهرگان هستند که با فراهم کردن آب و قابلیت زادآوری اولیه نقش مهمی در بقای گونه‌های بیشماری از گیاهان و جانوران ایفا می‌کنند. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: از بین 20 هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان، بیش از 40 درصد آنها در آب‌های شیرین یعنی تالاب‌ها زندگی می‌کنند و همچنین تالاب‌ها ذخیره گاه‌های بسیار مهمی از مواد ژنتیکی گیاهی نیز محسوب می‌شوند.

شمسی‌پور ورود فاضلاب‌ها، تغییر کاربری و تبدیل به اراضی کشاورزی، تخلیه پسماند و زباله را از جمله مهمترین عوامل نابودی حیات تالاب‌ها ذکر کرد.

تالاب‌ها نام عمومی مکان‌هایی است که آب عامل اصلی تشکیل دهنده محیط زیست در آن به شمار می‌رود که از شاخص‌ترین مواهب طبیعی نیز هستند تالاب‌ها انواع گوناگونی از زیستگاه‌ها نظیر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، کرانه‌های ساحلی، جنگل‌های حرا، لجن زارها و حتی آبسنگ‌های مرجانی هستند.

در پایان این مراسم به برگزیدگان مسابقه مقاله‌نویسی و نقاشی این مراسم با موضوع تالاب‌ها و حفظ محیط زیست هدایایی اهدا شد.

انتهای پیام/2667/ی30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول