اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از توزیع سبد کالا در آبیک

از قرائت لیست انتظار تا مرغ‌هایی با اضافه وزن

همزمان با اعلام آغاز توزیع سبد کالا در سراسر کشور، توزیع سبد کالا بین مردم شهرستان آبیک نیز آغاز شد که با حاشیه‌هایی همراه است.

از قرائت لیست انتظار تا مرغ‌هایی با اضافه وزن

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، توزیع یارانه در قالب کالایی، یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌ جمهور بود که با فراز و نشیب‌های فراوان از روز یک‌شنبه 14 بهمن ماه اجرایی شده است.

هم‌زمان با اعلام آغاز توزیع سبد کالا در سراسر کشور، توزیع سبد کالا بین مردم شهرستان آبیک نیز آغاز شد.

با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت زمان دریافت سبد کالایی دولت را تا پایان سال اعلام کرده و طی اطلاعیه‌ای ‌اظهار کرده جهت رفاه و آسایش سرپرستان خانوار مشمول دریافت سبد کالا، توزیع سبد کالا محدودیت ندارد و طرح توزیع این سبد تا پایان سال تمدید شده و مشمولان دریافت سبد کالا می‌توانند با آرامش بیشتر به مراکز توزیع مراجعه کنند اما صف طولانی مردم شهرستان آبیک در فروشگاه‌های مورد نظر با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است که در گفت‌وگو با مردم به این حاشیه‌ها پرداختیم.

برای آگاهی از چگونگی توزیع سبد کالا از سوی فروشگاه‌های در نظر گرفته شده و نحوه دریافت سبد کالا از سوی مردم شهرستان آبیک به سطح شهر رفتیم.

برای رفتن به نخستین فروشگاه توزیع‌کننده سبد کالا باید تا سر کوچه می‌رفتم که در میانه راه کوچه، صدای همهمه مردم به ویژه زنان که در صف سبد کالا ایستاده بودند، به گوش می‌رسید.

*داربست ویژه تشکیل صف منظم

به فروشگاه که رسیدم صف طولانی زمان، زنان در برف و سرمای به قول شاعر ناجوانمردانه و سوزناک، نخستین موضوعی که نظرم را جلب کرد داربستی بود که در ورودی فروشگاه نصب کرده بودند تا مردان و زنان از صف‌های جداگانه ایستاده و با نظم و ترتیب سبد کالا را دریافت کنند.

نکته جالب اینکه یک شهروند آبیکی در ورودی درب فروشگاه برای اینکه سبد کالا دریافت کند به بالای داربست رفته بود که در این موقع خودروی گشت نیروی انتظامی اخطار داد که شهروند از داربست پایین بیاید و بی‌نظمی ایجاد نشود.

البته حضور سربازی از نیروی انتظامی برای نظم‌بخشی به مردمی که در صف سبد کالا ایستاده بودند، خود نیز حکایت دیگری برای نظم بخشیدن به صف مردم داشت تا کار به دعوا و گیس و گیس‌کشی نکشد که البته هول دادن و سر و صدای مردم، عادی و کاملا مشهود بود.

احمد مافی یک شهروندی آبیکی که در خارج از صف سبد کالا ایستاده و به صف می‌نگرد، به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: از ساعت هشت صبح در صف انتظار دریافت سبد کالا هستم برای اینکه کارم زودتر انجام شود به کافی‌نت رفتم و فرم گرفتم زمانی که به فروشگاه برگشتم دیدم مردم سرو صدا می‌کنند.

وی می‌افزاید: یک ساعت برای ناهار به منزل رفتم و اکنون که ساعت چهار است هیچ خبری از توزیع سبد کالا نیست.

این شهروند ادامه می‌دهد: مردم روستاهای شهرستان نیز در صف ایستاده‌اند و ساعت‌ها منتظر دریافت سبد کالا هستند به این خاطر از صف خارج شده‌ام که هر وقت خلوت شد بروم و بگیرم چون نمی‌خواهم درگیری و دعوا شود.

مافی خاطرنشان می‌کند: دولت که اعلام کرده چهار کیلو مرغ، درست است ولی چون وزن مرغ‌ها بیشتر است مابه‌التفاوت آن را از مردم دریافت می‌کنند.

خانم ناهید پناهی که بسیار نگران و ناراحت است به خبرنگار فارس اظهار می‌کند: ساعت شش و نیم صبح به فروشگاه آمدم و نامم را در کاغذی نوشتم و از مسئول فروشگاه پرسیدم که این لیست را قبول می‌کنید؛ گفت اگر شما قبول کنید ما هم قبول می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ناراحتی قلبی دارم و قلبم مصنوعی است و از ساعت دو بعد از ظهر فروشگاه هستم و الان هم که سرگردان هستم و هیچ خبری نیست چراکه برخی اوقات مرغ و یا تخم‌مرغ وجود ندارد.

این شهروند خاطرنشان می‌کند که دو روز است در صف انتظار دریافت سبد کالا هستم ولی نتیجه‌ای نگرفته‌ام، اگر دولت معادل ریالی‌اش را می‌داد بهتر بود.

مرتضی مافی شهروند دیگری که بیمار بود و مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان آبیک است، می‌گوید: دیروز به فروشگاه آمدم تا ظهر منتظر ماندم و مردم هولم دادند زمین خوردم و افتادم و سپس به منزل رفتم.

وی اضافه می‌کند: امروز صبح اسم نوشتم و گفتند بروید ساعت 12 بیایید سر این ساعت آمدم دیدم لیست اسم‌ها پاره شده و گفتند کاغذ دیگر به درد نمی‌خورد.

*تراکنش ناموفق کارت تجارت و مسکن

برخی از شهروندان هم از صبح اول وقت از روستاهای شهرستان آبیک برای دریافت سبد کالا ساعت‌ها در صف انتظار ایستاده بودند و از خبرنگار فارس درخواست کردند که کمکشان کند سبد کالا را هر چه زودتر دریافت کنند غافل از اینکه از دست خبرنگار جز رساندن مشکلات به گوش مسئولان، کاری بر نمی‌آمد.

یک شهروند آبیکی نیز اظهار کرد که برخی از عابر بانک‌های تجارت و مسکن را کارت‌خوان نمی‌خواند و مردم دست خالی بر می‌گردند.

قاسم داوودپور رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان در خصوص تراکنش‌های ناموفق سبد کالا اذعان می‌کند: برخی از عابربانک‌ها در شبکه تعریف نشده به همین دلیل همه کارت‌ها فعال نشده است.

وی ادامه می‌دهد: از سوی مسئولان کشوری تدابیری اندیشیده شده که مرحله به مرحله کارت‌ها را فعال کرده و گروه‌های خاص نخست سبد کالا دریافت کنند تا تراکم سبب ایجاد اختلال نشود.

شهروند دیگری می‌افزاید: ساعت شش و نیم صبح از شهرک فردوس شهر آبیک به فروشگاه آمدم و نامم را در کاغذی نوشتم و مسئول فروشگاه گفت که تا 100 نفر اسم قبول است و 101 نفر پذیرفته نمی‌شود.

جعفر اجلی می‌گوید: گفتند که ساعت 9 سبد کالا توزیع می‌شود، ساعت 11 شد و خبری از سبد کالا نبود و گفتند کالاها ساعت چهار بعد از ظهر می‌آید.

وی اضافه می‌کند: در کاغذ لیست بنده نفر هفدهم بودم ولی این کاغذ پاره‌ای بیش نبود و لیست اسامی پاره شده است.

سهراب قره‌داغی مسئول یکی از فروشگاه‌های توزیع سبد کالا با بیان اینکه روز اول 250 سبد کالا و روز دوم 150 سبد کالا بین مردم توزیع شده است، به خبرنگار فارس می‌گوید: با توجه به اینکه جزو اتحادیه کارمندان دولت هستیم و همکاری خوبی با اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آبیک داشتیم موافقت شد که توزیع سبد کالا داشته باشیم.

وی در خصوص تاخیر در تحویل سبد کالا و عدم وجود برخی از اقلام می‌افزاید: اینکه اجناس ایرانی است جای قدردانی دارد ولی به دلیل بارش برف و راهبندان در مسیر شمال، در رساندن مرغ به فروشگاه دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم به موقع به مردم سبد کالا توزیع کنیم.

این مسئول فروشگاه در خصوص پاره شدن اسامی لیست‌شده مردم بر روی کاغذ توضیح می‌دهد: اسامی را خود مردم نوشته بودند و مقرر شده بود ساعت دو بعد از ظهر مرغ بیاید که با دو ساعت تاخیر این موضوع تحقق یافت.

قره‌داغی در خصوص حضور نیروی انتظامی در روز نخست توزیع سبد کالا در این فروشگاه خاطر نشان می‌کند: به دلیل رعایت نکردن نوبت و تبعیضی که روز نخست بین مردم صورت گرفته بود و به برخی سبد کالا تعلق نمی‌گرفت بین مردم درگیری ایجاد شده بود که با وساطت نیروی انتظامی این مسئله ختم به خیر شد گرچه ممکن است از نظر امنیت دچار مشکل شویم ولی حضور سرباز نیروی انتظامی مایه آرامش است.

به فروشگاه دوم توزیع سبد کالا رفتیم که یک سرباز نیروی انتظامی نیز در این فروشگاه به چشم می‌خورد و مردم را راهنمایی می‌کرد.

مردم در یک صف که نبودند، هیچ؛ صفشان به صورت تجمعی و چند ردیف بود و یکی از مسئولان فروشگاه هم اسامی مردم را می‌خواند و طبق لیست به مردم سبد کالا داده می‌شد.

*تداعی خاطرات دهه 60 و 70

گرچه نوشتن از حضور مردمی که در صف‌های جلو بودند با در دست داشتن کارت ملی و عابر بانک و بلند کردن این مدارک درخواست سبد کالا می‌کردند، خالی از لطف نیست و به قول بزرگترها این صف‌ها خاطره دهه 60 و 70 تداعی می‌شد که مردم برای دریافت اجناس کوپنی مانند روغن و قند و شکر ساعت‌ها در صف (صف محشر) می‌ایستادند تا نوبتشان برسد و حقشان را دریافت کنند گرچه آن زمان گیس‌کشی هم متداول بود.

وحید جمالی مسئول یکی از فروشگاه‌های توزیع سبد کالا شهر آبیک اظهار می‌کند: توزیع 15 هزار سبد کالا به مردم از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت به ما داده شده است.

وی با ذکر اینکه هیچ مشکلی از نظر توزیع سبد کالا وجود ندارد و تنها با ازدحام جمعیت مواجه هستیم، تصریح می‌کند: گرچه نمی‌توان جلوی شلوغی جمعیت را گرفت ولی روزانه بین 300 تا 400 سبد کالا بین مردم توزیع می‌شود.

این مسئول فروشگاه در پاسخ به این سئوال که مردم اظهار می‌کنند اسامی که در لیست نوشته شده، قرائت نشده و خبری نیست ابراز می‌دارد: خبری است چراکه اسامی افرادی که آمده‌اند و اسمشان را نوشته‌اند قرائت شده است ولی چون نبودند و نوبتشان گذشته دچار مشکل شده‌اند.

جمالی این را هم گفت که اگر تعداد فروشگاه‌ها افزایش یابد، باز شاهد ازدحام جمعیت خواهیم بود.

لازم به ذکر است در این گزارش، درخواست مردم از مسئولان شهرستان آبیک این بود که تعداد فروشگاه‌های توزیع سبد کالا را افزایش دهند تا دچار سردرگمی و نابسامانی نشوند.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که حتی از روستاهای شهرستان آبیک نیز برای دریافت سبد کالا به فروشگاه‌ها آمده بودند و پس از ساعت‌ها انتظار سبد کالا دریافت نکرده بودند و حتی صبح امروز یک خانم مسنی به دلیل برف و یخ‌زدگی زمین در ورودی یکی از فروشگاه‌ها به زمین خورده بود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آبیک در خصوص درخواست مردم مبنی بر افزایش تعداد فروشگاه‌ها اظهار می‌کند: لیست اسامی فروشگاه‌های زیادی را به شرکت مخابرات استان قزوین ارسال کرده بودیم حتی برای شهر خاکعلی و روستای زیاران نیز درخواست فروشگاه کرده بودیم که تأیید نشد.

داوودپور می‌افزاید: سامانه در دست وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات است و تحویل سبد کالا بر عهده صنعت، معدن و تجارت است.

وی در پاسخ به این سئوال که بازرسان و ناظران اداره صنعت، معدن و تجارت بر فروشگاه‌ها نظارت دارند، جواب مثبت می‌دهد و اضافه می‌کند: بازرسان این اداره و بازرسان مجمع امور صنفی شهرستان، بازرسی بر فروشگاه‌ها را عهده‌دار هستند.

این مسئول ابراز می‌دارد: فروشگاه‌ها موظف هستند روزانه 300 سبد کالا بین مردم توزیع کنند.

فرماندار شهرستان آبیک نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: برای سهولت و دسترسی مردم چهار فروشگاه در مرکز شهر آبیک در نظر گرفته‌ایم که از صبح تا شب بتوانند سبد کالا بین مردم توزیع کنند.

عبدالحسین داداشی می‌افزاید: مردم شهرستان آبیک باید با توجه به زمان دریافت کالا تا پایان اسفند ماه، از تجمع در فروشگاه‌ها خودداری کرده و با صبر و حوصله سبد کالا را دریافت کنند.

وی در خصوص درخواست مردم مبنی بر افزایش تعداد فروشگاه‌ها خاطرنشان می‌کند: منتظر هستیم تا یک هفته از نحوه اجرای توزیع سبد کالا بگذرد و مقدمات اجرای این توزیع به منصه ظهور برسد تا وضعیت سنجیده شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: درصدد هستیم با هماهنگی و فراهم آوردن تسهیلاتی، با یکی از فروشگاه‌های مستقر در شهر آبیک رایزنی کرده و بتوانیم به طور مقطعی و شعبه سیار، در شهر خاکعلی و روستاهای بزرگ سبد کالا توزیع و روستائیان نیز پوشش داده شوند.

حرف‌های مردم و مسئولان را در این گزارش آوردیم ولی بیان این مطلب لازم است که مردم باید با افزایش صبر و حوصله برای دریافت سبد کالا به فروشگاه‌ها مراجعه کنند چراکه حدود دو ماه فرصت دارند.

مسئولان کشوری هم که اذعان کرده‌اند تا پایان سال جاری فرصت دارند پس چرا مردم این همه عجله دارند که خود قابل تأمل و جای سئوال دارد.

مسئولان شهرستان آبیک هم در حد و توان خود بستر لازم را برای دریافت سبد کالا در این شهرستان فراهم کرده‌اند گرچه تلاش بیشتر برای راحتی مردم در دریافت سبد کالا از سوی مسئولان ضروری است.

===============

گزارش از هاجر عبداللهی

===============

انتهای پیام/77006/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول