اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بحران غرب مازندران گزارش می‌دهد

از مسئولان لودرنشین تا دادخواهی محلات و روستاها

گزارش‌های مردمی از محلات و روستاهای غرب مازندران حاکی است که با وجود تلاش‌های صورت گرفته نیروهای امدادی و راهداری هنوز محلات و روستاهای این مناطق در بحران به سر می‌برند.

از مسئولان لودرنشین تا دادخواهی محلات و روستاها

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، امروز در پنجمین روز از بحران برفی غرب مازندران که در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است نیروهای امدادی در این شهرها مستقر شده و امدادرسانی علی‌رغم دسترس نبودن همه مردم به آن صورت می‌گیرد.

غرب مازندران در بحران اخیر از چند جهت دچار آسیب شد، نخستین بحران بی‌توجهی مسئولان به هشدارهای سازمان هواشناسی و غافلگیر شدن توسط برف بود، مسئولانی که بدون توجه به این هشدارها مردم را نیز از شرایط جوی آگاه نکردند.

غافلگیری مردم و مسئولان

از سوی دیگر تجربه برف دو متری حداقل در 50 سال اخیر در این منطقه که زیباترین تابستان‌ها را دارد و هر ساله حجم وسیعی از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند نیز غافلگیر کننده بود و از این جهت هیچ فردی این تصور را نداشت که اتفاقی به این وسعت رخ دهد.

کمک خواهی دیرهنگام

مشکلات بعدی در بحران برف به نظر می‌رسد از سوی مسئولان مازندرانی و مجمع نمایندگان استان بروز کرد اگر چه تنها یکی دو نماینده از ابتدا پای کار بودند اما درخواست کمک از استان‌های مختلف و از مسئولان کشوری نیز حداقل با دو و یا سه روز تاخیر صورت گرفت که در صورت تسریع در این فراخوانی می‌شد بحران را زودتر رفع کرد و مردم را گرسنه و تشنه رها نکرد.

حجم نیروهای بدون هماهنگی در منطقه

از دیگر اتفاقاتی که در این پنج روز در این منطقه رخ داد حضور حجم وسیعی از نیروهای هلال احمر، امدادی و راهداری در منطقه بود که علی‌رغم امیدها برای افزایش کمک‌رسانی، بی‌برنامه بودن و نداشتن مدیریت واحد این نیروها توان آنها را به هدر داد.

امکانات در سه روز نخست در منطقه در کمترین میزان ممکن بود و خودروهای برف‌روب و نمک پاش در هر یک از شهرهای چالوس، تنکابن، رامسر و نوشهر و شهرهای کوچک تر به اندازه یکی دو دستگاه بود و این اندک بودن امکانات کمک‌رسانی را مختل کرد از سوی دیگر نیروهای حاضر در منطقه که شامل امدادگران هلال احمر و راهداران و بسیج می‌شدند مدیریت جداگانه‌ای داشتند و هر یک کار خود را انجام می‌دادند.

نبود مدیریت بحران واحد

مازندران در این بحران از مدیریت واحد رنج برد، مدیریتی که باید با یک برنامه‌ریزی و با همکاری بخشداران و شهرداران مناطق نیروهای حاضر را به گروه‌های مختلف تقسیم و به محلات و روستاها گسیل می‌کرد.

به عنوان مثال هر یک از گروه‌ها کار خود را به تنها درست انجام دادند اما اگر بخواهیم به صورت مجموعه به این گروه‌ها نگاه کنیم نمره مثبتی نمی‌گیرند.

زمانی که انبوه نیروها با امکانات و توانایی‌های مختلف در منطقه حاضر باشند بهتر بود اکیپ‌هایی از هلال احمر، انتظامی، امداد را به همراه یک دستگاه برف‌روب را با تقسیم کردن شهرها به سه یا چهار منطقه به محلات فرستاده و ابتدا برف روب‌ها راه را برای امدادگران باز کرده و سپس نیروهای امدادی و کم‌رسان مواد غذایی را به مردم می‌رسانند.

عدم توجه کافی به این رویه سبب شد امدادگران به گوشه‌هایی از شهر رفتند در حالی که راه برای ورود به کوچه‌ها و خانه‌های مردم مسدود بود و برف‌روب‌ها نیز راه‌هایی را باز کردند که امدادگری برای کمک وجود نداشت و یا توزیع نان و آب تنها در فرمانداری‌ها و یا خیابان‌های اصلی نیز گلایه مردمی را در پی داشت که در خانه‌های خود محصور بودند.

از مسئولان پشت لودرنشین تا مسئولانی با خودروهای شاسی بلند

غافلگیری مردم و مسئولان در این امر سبب شد مدیریت بحران از دست همه خارج شود و به عنوان مثال مسئولی که باید در مرکز مدیریت بحران نیروها را هماهنگ می‌کرد پشت لودر نشست و راه شهری را باز کرد و یا فرمانداری به نانوایی رفت و چانه نان برای مردم درست کرد در حالی که اقشار بیشتری در خانه‌های خود محبوس در انتظار کمک بودند یا خبر از امدادگری می‌رسد که زن بارداری را به دوش گرفت و به بیمارستان رساند، این اخبار نشان می‌دهد که نیروها و بخش‌های مختلف در کنار یکدیگر نبودند و به ناچار هر یک کار خود را انجام می‌داد.

بخشی دیگر از گلایه‌های مردمی به حضور مسئولان ارشد کشوری در منطقه باز می‌گردد در حالی که شاهدان حضور مسئولان در منطقه معتقدند مسئولان با هلی‌کوپتر یا خودروهای شاسی بلند در شهر گشت می‌زنند در حالی که مردم از پنجره‌های برف گرفته در انتظار کمک هستند.

مردم حضور افراد در منطقه را به مدیریت بحران ترجیح می‌دهند و امروز در پنجمین روز از بحران نباید هیچ خانه‌ای راهش بسته باشد و یا افرادش گرسنه بمانند اما نبود مدیریت سبب شد که هنوز بسیاری از مردم در محلات و روستاها در خانه‌های خود محصور بمانند.

نگاهی به مشکلات مردمی از زبان خودشان

با ابتکار یکی از خبرنگاران غرب مازندران و با وصل شدن برق و اینترنت از شب گذشته، سامانه پیامکی یکی از سایت‌های خبری این منطقه گزارش‌های مردمی را دریافت کرد که نشان می‌دهد مردم هنوز در برف گرسنه و تشنه هستند و یا خسارت‌های عمده‌ای دیده‌اند و در انتظار کمک‌رسانی هستند.

مردم در این پیامک‌ها به مسئولان آدرس داده‌اند که به کمکشان بروند و یا از خبرنگاران خواسته‌اند حرف‌هایشان را به گوش مردم برسانند.

نگاهی به تعدادی از این پیامک‌ها که از سوی مردم غرب مازندران ارسال شده ضرورت رسیدگی به بحران را در سریع‌ترین زمان ممکن نشان می‌دهد.

قطعی آب در شیرود و حومه به دادمان برسید، آب روستای لشتو هم قطع است.

- روستای لشکرک از نظر ارتباطی به شهر هیچ دسترسی ندارد ارتباط کاملا صفر است.

- سلام ما ساکن خوبانرزگاه کوچه برادران حیدری هستیم سقف آشپزخانه، ایوان و حمام ما ریخته اگه میشه کمک کنید.

- قطعی آب و بسته بودن کوچه‌های شیرود و نبودن آذوقه.

- برق روستای گرماپشته برای ششمین روز قطع است و نان هم ندارند جاده هم بسته است لطفا به این روستای پرجمعیت کمک کنید.

- با سلام جاده اصلی زنگشامحله به تنکابن مسدود است باید با لودر باز شود.

- آقایان عزیز ما در خرم‌آباد خیابان شهید فتحعلی نپاد کوچه عالیه زندگی می‌کنیم خواهش می‌کنم نسبت به برف‌روبی کوچه اقدام کنید چون نمی‌توانیم به بازار برویم و وسیله بخریم.

- با سلام لطفا برای بازگشایی پسکلایه کوچک کوچه گل سرخی اقدام کنید مریض داریم.

- سلام روستای توکله نه آب دارد نه برق جاده هم مسدود است در روستاهای اطراف هم نان نداریم لطفا کاری بکنید.

- خداروشکر با همت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مشکلات برطرف شد اما فقط کوچه‌های بخش خرم‌آباد و جاده‌های روستایی بازگشایی شود.

- سلام خداقوت هنوز جاده‌های اصلی مانند تنکابن به کشکو و سلیمان‌آباد با مشکل مواجه است، برق و آب منطقه قطع است هنوز برف آب می‌کنیم و می‌خوریم.

- دو شب قبل در یک سانحه آتش‌سوزی تمام زندگی و خانه‌مان سوخت و خاکستر شد اگر آب قطع نبود و راه و جاده باز بود آتش‌نشانی می‌توانست بیاید و خاموش کند گناه ما چیست.

- مسدود بودن جاده روستای مزرک به شهر خرم‌آباد.

- جاده دو هزار مشکل دارد.

- بسته بودن جاده روستایی گاوپشته(مهدی آباد) برق قطع است، افراد بیمار و سالخورده در این روستاها هستند برای تهیه نان گاز نداریم.

- سلام من در روستای تشکون هستم کمک کمک کمک نه نان داریم نه آب به دادمون برسید.

- راه های ارتباطی نعمت‌آباد مسدود است مردم برای تامین مایحتاج مشکل دارند.

- در روستای لیره به علت قطعی برق و عدم وجود آرد در محل مردم برای تهیه نان مشکل دارند.

-------------------------

گزارش از الناز پاک نیا

-----------------------

انتهای پیام/86011/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول