اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

محقق تاجیک در گفت‌وگو با فارس:

انقلاب ایران رویکردی جدید در مناسبات قدرت‌های جهان و کشورهای در حال توسعه ایجاد کرد

به گفته محقق تاجیک، انقلاب ایران به رهبری امام‌خمینی(ره)، تحولی شگرف در کشورهای منطقه و بویژه جهان اسلام ایجاد کرد و محور تازه‌ای را در عرصه روابط بین‏‌الملل و معادلات سیاسى دولت‌هاى جهان پدید آورد.

انقلاب ایران رویکردی جدید در مناسبات قدرت‌های جهان و کشورهای در حال توسعه ایجاد کرد

«نورعلی دولت» پژوهشگر تاریخ آسیای مرکزی و تحلیلگر مسائل سیاسی تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: آنچه که در بیش از 30 سال قبل در ایران اتفاق افتاد، یک رویداد با آرمان‌های اسلامی بود که خیلی زود با فراگیری در جهان اسلام، معروفیت و جایگاه ویژه‌ای یافت.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامى ایران پدیده‏‌اى گران‌قدر و بی‌سابقه در 100 سال اخیر بوده که نظامی جدید و رویکردی تازه در مناسبات بین کشورهای ابرقدرت و جامعه کشورهای در حال توسعه، ایجاد کرد.

به گفته وی، انقلاب اسلامی ایران که تحت رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، تأثیر بی‌سابقه‌ای در تحولات کلی کشورهای منطقه و بخصوص در جهان اسلام گذاشت و محور تازه‌ای را در عرصه روابط بین‏‌المللی و معادلات سیاسى دولت‌هاى جهان پدید آورد.

وی اذعان کرد: حضرت امام خمینی(ره) با هدف مقابله با سلطه ابرقدرت‌هاى شرق و غرب، ملت‌های اسلامى را به بازگشت مجدد به ارزش‌هاى اسلامى فرا خواند و با ایجاد رابطه‏ مستقیم میان انقلاب و آرمان‌های ملی، گام‌های سازنده‌ای را در جهت ایجاد یک جامعه‌ بر اساس شریعت و تأسیس نظام اسلامی برداشت.

نقش بی‌بدیل امام خمینی( ره) در پیروزی و پایداری انقلاب اسلامی ایران

این دانشمند تاجیک معتقد است: یکی از عوامل اصلی پیروزی و پایداری انقلاب اسلامی ایران این است که رهبر و هدایت‌گر این رویداد علاوه بر اهتمام درباره حاکمیت آرمان‌ها و ارزش‌هاى مذهبى، از هیچ کوششى براى تحقق جنبه‏‌هاى آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه نهضت فروگذار نکرد و بدین ترتیب انقلاب اسلامی به عنوان وسیله‏‌اى براى تحقق جمهوری اسلامی و ایجاد یک جامعه پیشرفته همراه با تأمین ارزش‌های انسانی و اسلامی از سوی کلیه مردم پذیرفته شد.

نور علی دولت در ادامه گفت: انقلاب اسلامی در ایران زمانی به پیروزی رسید که جامعه کشورهای آسیای مرکزی تحت تأثیر و سلطه رژیم کمونیستی قرار داشته و مبلغان این ایدئولوژی تا مدت‌ها به رویدادهای ایران به دیده تردید نگاه کرده و حتی آمادگی به رسمیت شناختن فوری این نظام جدید را نداشتند.

وی همچنین افزود: با گذشت35 سال از عمر این انقلاب، می‌توان با صراحت گفت که این رویداد نیک، سرافرازانه و پرشکوه‌تر از گذشته، ارزش و جایگاهی برجسته در تاریخ بشری به خود اختصاص داده است.

این محقق تاجیک تأکید کرد: دلیل این که انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین تحول ارزشی و فکری را در عصر حاضر به وجود آورد این بود که معمار بزرگ آن امام خمینی(ره)، شریعت اسلام را به صحنه‌های اجتماعی کشاند و با کنار زدن نظام فرسوده و غربگرای شاه، پایه‌های حکومت اسلامی را در ایران بنیان نهاد.

این محقق تاجیک همچنین گفت: تاریخ بیش از 3 دهه انقلاب اسلامی ایران که اسلام را به عنوان تنها راه نجات بشریت در جهان عرضه کرد، درستی آرمان‌های این انقلاب را به جهانیان نشان داد.

این دانشمند تاجیک معتقد است: تأثیر تعیین‌کننده اسلام به عنوان نیروی محرکه انقلاب، نقش سرنوشت‌ساز علمای آگاه به تحولات معاصر و بسیج توده‌ها در پرتو اندیشه دینی، از عوامل مهم و انکارناپذیر پیروزی و پایداری این انقلاب هستند.

وی بر این باور است که ایده و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران هم‌اکنون به محور اصلی مقابله با استبداد، ارتجاع و سدی محکم در برابر تجاوز ابرقدرت‌ها تبدیل شده است.

این دانشمند تاجیک با عرض تبریک سالگرد این رویداد مهم تاریخی به مردم و دوستان ایران، ابراز امیدواری کرد که ملت ایران با تقویت آرمان‌های خود، در آینده نیز به عنوان چراغ رهنمای سایر جوامع عمل کنند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول