اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات افغانستان، آزمون تاریخی و سرنوشت‎ساز/16

برگزاری نخستین مناظره 5 نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

نخستین مناظره پنج نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در مورد مصالحه با طالبان، چیستی و کیستی دشمن، سرنوشت حضور نظامیان خارجی، پیمان امنیتی با واشنگتن و چگونگی تامین حقوق زنان برگزار شد.

برگزاری نخستین مناظره 5 نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، در نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان که از سوی «تلویزیون طلوع» برگزار شد از 11 نامزد ریاست جمهوری این کشور، پنج نفر شرکت کردند.

«قیوم کرزی»، «عبدالله عبدلله»، «اشرف غنی احمدزی»، «عبدالرحیم وردک» و «زلمی رسول» جزء نخستین مناظره‌کنندگان این برنامه تلویزیونی بودند.

قیوم کرزی حضور خارجی‎ها در افغانستان را موثر و ضروری دانست و گفت که نیروهای امنیتی و مردم افغانستان نمی‎توانند به تنهایی امنیت این کشور را تامین کنند.

عبدالله عبدالله نیز در این مورد نظر مشابهی با قیوم کرزی داشت و بر تاثیر مثبت و موثر کمک‎های جامعه جهانی از نیروهای امنیتی افغانستان تاکید کرد.

در مورد مصالحه با طالبان هر پنج نامزد، نظرات مشابهی داشتند و طرفدار مصالحه با طالبانی بودند که اسلحه بر زمین گذاشته و ارتباط خود را با «القاعده» و سایر شبکه‎های تروریستی قطع کنند.

با این حال اشرف غنی احمدزی در مورد مصالحه با طالبان افزود که مصالحه باید به نیرومند کردن بنیادهای امنیتی بینجامد، نه این که مرحله‎ای دیگری از جنگ باشد.

در ادامه این مناظره پرسیده شد که اگر طالبان حاضر به مصالحه نشوند، چه باید کرد؟

عبدالله عبدالله، در این باره گفت که مردم و نیروهای امنیتی افغان در برابر کسانی که نمی‎خواهند صلح و آرامش در افغانستان حاکم شود، خواهند جنگید.

در مورد تعریف از طالبان و اینکه دشمن کیست نیز زلمی رسول به صراحت گفت که کسانی که مدارس را آتش می‎زنند، کودکان، سربازان و مردم بی‎گناه افغانستان را می‎کشند، دشمن مردم افغانستان هستند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول