اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

عادات غذایی نامناسب عامل بروز 30 درصد سرطان‌هاست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین گفت: علت بروز سرطان در 30 درصد موارد مرتبط با عادات غذایی مردم است.

عادات غذایی نامناسب عامل بروز 30 درصد سرطان‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدسعید صدقی اسکویی امشب به مناسبت هفته مبارزه با سرطان در نشست با اصحاب رسانه این استان که در سالن جلسات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: علت بروز سرطان در 30 درصد موارد مرتبط با عادات غذایی مردم است و غذاهایی مانند فست فودها که نیترات دارند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند زیرا بدن انسان تنها مقدار محدودی از نیترات وارد شده را می‌تواند دفع کند.

وی با بیان اینکه همه ساله از هشتم تا پانزدهم بهمن ماه به عنوان هفته مبارزه با سرطان نامگذاری می‌شود، افزود: سرطان در کشور دارد شایع می‌شود و برخی سایت‌ها از آن با عنوان سونامی سرطان در سال‌های آینده یاد کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: شیوع این بیماری در قزوین نیز به چشم می‌خورد به طوری که دومین عامل مرگ و میر در استان سرطان است.

اسکویی، بیماری‌های قلبی و عروقی را علت اصلی مرگ و میر در استان و سوانح و حوادث را سومین عامل عنوان و تصریح کرد: می‌توان کاری کرد که سرطان نگیریم یا احتمال ابتلا به آن را کاهش دهیم و در مرحله بعد چنانچه کسی به این بیماری مبتلا شد با تشخیص زودهنگام از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: علت شکل گیری سرطان تقسیم شدن بی نظم و قاعده سلول‌هاست و غده ایجاد شده می‌تواند خوش خیم یا بدخیم باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از دلایل ابتلا به این بیماری با فیبر موجود در مواد غذایی ارتباط دارد، عنوان کرد: فیبر که در میوه، سبزی و مرکبات وجود دارد، به ویژه در بروز سرطان دستگاه گوارشی به صورت جدی اثرگذار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین رادیکال‌های آزاد را در بروز سرطان موثر خواند و ادامه داد: در طبیعت نیز موادی برای دفع اینگونه مواد وجود دارد و آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد که آنتی اکسیدان در ویتامین ث موجود در مرکبات، فلفل، هویج و ... موجود است.

اسکویی با بیان اینکه برخی سموم می‌تواند ایجاد سرطان کند، اذعان کرد: میزان سمی که برای تولید میوه و سبزی مصرف می‌شود باید تحت کنترل قرار گیرد تا از بروز این بیماری جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأکید بر تاثیر تشخیص زودرس سرطان در درمان آن یادآور شد: این بیماری امروزه در ایران نیز با پیوند سلول‌های بنیادی قابل درمان است اما زمان تشخیص آن در درمان این بیماری و عمر بهتر و باکیفیت‌تر فرد بهبود یافته اهمیت زیادی دارد.

وی در خصوص نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری تصریح کرد: آثار منفی یک بار مصرف قلیان با مصرف 20 نخ سیگار برابری می‌کند و خودداری از مصرف سیگار و قلیان، اصلاح عادات غذایی نامناسب، انجام آزمایش‌های دوره‌ای می‌تواند منجر به پیشگیری از سرطان شود.

اسکویی تصریح کرد: بهترین ظروف برای پذیرایی ظروف چینی و شیشه‌ای هستند و در مجالس نیز باید در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف باید  از ظروف غیر شفاف استفاده شود و ظروفی که با ریختن مواد غذایی در داخل آن، به سرعت تغییر شکل می‌دهند، غیراستاندارد هستند.

انتهای پیام/77011/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول