اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل پنبه وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

افزایش 2 برابری قیمت تضمینی دانه‎های روغنی

معاون اداره‌کل پنبه، دانه‎های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش دو برابری قیمت تضمینی دانه‎های روغنی خبر داد.

افزایش 2 برابری قیمت تضمینی دانه‎های روغنی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شاهپور شکاری ظهر امروز در دومین روز گردهمایی ملی برنامه‎ریزی سالانه دانه‎های روغنی در گرگان‎ اظهار داشت: با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی قیمت‎های تضمینی در مقایسه با سال گذشته بیش از 90 درصد رشد داشته است.

وی بخش بازرگانی و اقتصادی بودن محصول را دو عامل در رقابت محصولات کشاورزی ذکر کرد و افزود: قیمت هر کیلو سویا از 870 تومان در سال گذشته به یک‎هزار و 700 تومان، محصول کلزا از یک‌هزار تومان در سال گذشته به یک‎هزار و 900 تومان و آفتابگردان نیز از 950 تومان به یک‎هزار و 850 تومان افزایش داشته که این رشد در تاریخ دانه‎های روغنی سابقه نداشته است.

امکان خرید و فروش سویای گلستان در بازار بورس کشاورزی فراهم می‎شود

معاون اداره‌کل پنبه، دانه‎های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیشترین نگرانی کشاورزان در زمینه بازرگانی دانه‎های روغنی است، تصریح کرد: افزایش قیمت تضمینی مایه امیدواری دست‌اندرکاران و مجریان طرح دانه‎های روغنی و نیز کشاورزان را فراهم کرده است.

شکاری تامین نقدینگی را یکی از مسائل مهم این بخش برشمرد و افزود: همانطور که در زمان خرید رضایت خاطر کشاورزان به وجود آمده، نیاز است که در نحوه تحویل و پرداخت به موقع وجوه کشاورزان تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

وی یادآور شد: با تدابیری که در تهران برای تامین نقدینگی و سیستم خرید عرضه در بورس پیگیری می‎شود گلستان در سال 1393 صددرصد خرید و فروش دانه‎های روغنی سویا را می‎تواند از طریق بورس عملیاتی کند.

570 هزار تن دانه روغنی در کشور تولید می‎شود

معاون اداره کل پنبه، دانه‎های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: واردات دانه‎های روغنی سال‎هاست که بر حسب ضرورت و تامین نیازهای کشور انجام می‎شود که این مسئله موجبات وابستگی را فراهم کرده لذا تلاش می‎شود در طرح‎های خودکفایی میزان تولید داخل افزایش یابد و به تدریج از میزان وابستگی کم شود.

شکاری گفت: در برنامه پنجم توسعه پیش‎بینی شده که در سال پایانی طرح 27 درصد در روغن و 30 درصد در کنجاله خودکفا شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 570 هزار تن دانه روغنی در کشور تولید می‎شود، یادآور شد: این رقم در پایان برنامه باید به یک میلیون و 135 هزار تن افزایش پیدا کند.

معاون اداره‌کل پنبه، دانه‎های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: 13.5 درصد خودکفایی در روغن با افزایش قابل توجهی به حدود دو برابر در سال پایانی برنامه باید افزایش پیدا کند که این موضوع وظیفه ما را در دو سال آینده سنگین‎تر خواهد کرد.

انتهای پیام/83001/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول