اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بناب گزارش می‌دهد

کیسه‌هایی برای عبور از «خط‌ فقر» با فروش «کرامات انسانی»!

در دو روز گذشته طرح توزیع سبد کالا در سراسر کشور اجرایی شد که واکنش‌های متعددی به همراه داشت.

کیسه‌هایی برای عبور از «خط‌ فقر» با فروش «کرامات انسانی»!

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، با گذشت دو روز از توزیع سبد کالای حمایتی در سطح کشور، در ابتدا چگونگی مشمولیت افراد برای بهره‌مندی از این سبد و اکنون نحوه توزیع آن نارضایتی بسیاری از مردم را بدنبال داشته است. بطوریکه دامنه این نارضایتی‌ها از میان مردم حتی به نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد.

یکی از اصلی‌ترین محورهای اعتراضات مردمی ناعادلانه بودن تعیین افرادی است که به آنها سبد کالا تعلق می‌‌گیرد. طبق گفته‌ها بسیاری از افرادی که از نظر معیشتی مشمول دریافت سبد کالا نمی‌شوند، در لیست دریافت دولت قرار گرفته‌اند و در مقابل اما اقشار ضعیف جامعه نظیر کارگران و دیگر اقشار متوسط به پایین جامعه از دستیابی به سبد کالا محروم مانده‌اند و این در حالی است که کارمند اداره‌ای از تعلق نگرفتن سبد کالا به خود انتقاد کرده و می‌گوید «چطور رئیس اداره با توجه به میزان دریافتی خود مشمول دریافت سبد کالا شده ولی نیروهای خدماتی آن اداره از این سبد محروم می‌شوند.»

حتی هستند بسیاری از افراد جامعه که از یک طرف به اصطلاح زیرخط فقر قرار گرفته‌اند و وضعیت زندگی مناسبی ندارند و از طرف دیگر به ارگان‌های حمایتی از جمله تأمین اجتماعی و کمیته امداد و ... وابستگی ندارند.

از این رو معلوم نیست برنامه دولت برای شناسایی اینگونه افراد چیست و آیا این افراد که بسیاری از آنها خانوارهای پرجمعیتی را دارند، از این سبد بهره‌ای خواهند برد یا خیر؟!

همچنین افرادی که در دو روز گذشته برای دریافت سبد کالا اقدام کرده‌اند، از شرایط توزیع و صف‌های طویل و معطلی در سرمای حداقل 10 درجه زیر صفر ناراضی بوده و آن را توهین به کرامت انسانی خود می‌پنداشتند. این در حالی است که دولت تدبیر و امید خود مدعی بوده که جلوی اجرای طرح‌هایی که کرامت انسانی افراد را زیر سئوال ببرد، خواهد گرفت!

یکی دیگر از اعتراضات مردمی در این دو روز ناعدالتی در میزان و مقدار کالاهای تخصیص یافته نسبت به تعداد افراد خانوارهاست. آنها مدعی‌اند چگونه به خانواری که تنها یک یا دو نفره هستند، همان مقدار کالایی تعلق می‌گیرد که به خانوارهای بیش از سه و چهار نفره تعلق می‌یابد و راهکار دولت در این باره چه خواهد بود.

با این وضعیت متأسفانه عدم اطلاع رسانی دقیق در مورد طرح و حتی چگونگی و مراکز توزیع سبد کالا و هر آنچه که لازم است برای سهولت اجرای طرح به اطلاع و آگاهی مردم برسد، به تعداد مشکلات موجود افزوده است. در صورتی که رسانه‌های مختلف از رسانه ملی گرفته تا مطبوعات و فضای مجازی، همیشه و در همه حال بدون کوچک‌ترین محدودیتی کمک حال دولت در اطلاع رسانی شفاف و دقیق بوده و در اینگونه موارد همواره پیش‌دستی نیز کرده‌اند، جای تعجب دارد که چرا مسئولان مربوطه از این ظرفیت تأثیرگذار و رایگان بهره نبرده‌اند.

صرف نظر از اعتراضات و شکایات مردمی آنچه در دو روز توزیع سبد کالای حمایتی شاهد بوده‌ایم، مؤید این نکته است که هدف واقعی این طرح هنوز مشخص نیست و این موضوع هشداری جدی به مسئولان برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش آنچه که گفته شد، برخی مشکلات و نارسایی‌های کلان مرتبط با طرح توزیع سبد کالای حمایتی بود که دولت تدبیر و امید باید هرچه زودتر نسبت به اصلاح و رفع آنها بکوشد. اما توزیع این سبد در مراکز توزیع نیز موجب بروز مشکلات دیگری شده است که باز هم به خام بودن طرح و عدم برنامه‌ریزی صحیح آن بر می‌گردد.

تعیین مهلت 15 روزه برای واگذاری کالاهای سبد به مشمولان اگر چه موجب تشکیل صف‌های طویل و عریض شد و مردم رنج ایستادن در این صف‌ها را آن هم در برودت شدید هوای زمستانی به جان خریدند، اما عدم رعایت نوبت توسط برخی افراد و یا واگذاری کالا توسط کارگزاران مراکز توزیع به برخی دیگر خارج از نوبت باعث رنجش دیگران شده و تا جایی پیش رفته که منجر به دخالت پلیس و عوامل نیروی انتظامی گشته است.

از سوی دیگر محدودیت مراکز توزیع در شهرستان‌ها در ایجاد حساسیت و ناراحتی مردم دخیل بوده و عدم پیش بینی و درک صحیح شرایط توسط برنامه‌ریزان این طرح را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد آنها در چینش مقدمات طرح و همچنین انجام تمهیدات لازم اندکی تعجیل کرده و تنها به فکر اجرای طرح بوده‌اند که این وضعیت در شهرستان بناب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عدم اختصاص فروشگاه‌های کافی موجب سرگردانی مردم بناب شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بناب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بناب با بیان اینکه توزیع سبد کالای حمایتی در این شهرستان آغاز شده است، گفت: در این زمینه فعلاً سه مرکز توزیع مستقیم این سبد کالایی در بناب خدمات ارائه می‌دهند که در نظر داریم تعداد مراکز عرضه کالای حمایتی را به 7 مرکز افزایش دهیم.

شهرام عارفی افزود: برای آن عده از افراد که سبد کالا تعلق نگرفته، قابل پیگیری و تجدید نظر است و در مراحل بعدی به آنها نیز تعلق خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: نبود شرکت تعاونی مصرف کارمندان و اتکا باعث شده تا مردم به 3 فروشگاه فعلی در این شهر هجوم آورده و صف‌های طولانی را سبب شوند.

بنابراین گزارش با توجه به مراجعات مکرر مردم به دفتر خبری شهرستان برای پیگیری موضوع به نظر می‌رسد توزیع این بسته‌های حمایتی اگر در سطح وسیعی صورت نگیرد، امکان تشکیل صف‌های طولانی وجود دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور چهره اجتماعی زیبایی نخواهد داشت.

................................

نگارنده : جاوید بنابیان

................................

انتهای پیام/60004/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول