اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

شکنندگی برخی از محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی از شکنندگی برخی از محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی خبر داد.

شکنندگی برخی از محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عباس کشاورز صبح امروز در دومین روز گردهمایی ملی برنامه‎ریزی سالانه دانه‎های روغنی در گرگان‎ اظهار داشت: ما در دهه 40 در محصولاتی مانند شکر و دانه‎های روغنی مزیت نداشتیم به همین دلیل اقداماتی که در دهه 50 انجام گرفت با مداخله دولت روی میز آمد و سبب شد تا در برخی محصولات کشاورزی شکننده شویم.

وی تصریح کرد: اگر حمایت‎های وارداتی شل گرفته شوند نمی‎توان با پسته و شکر وارداتی رقابت کرد و اگر درب واردات باز شود مردم به خرید کالاهای وارداتی روی می‎آورند.

سرمایه ابزار برون رفت برای اقتصادی کردن تولید است

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم حمایت از تولید داخل تاکید کرد و افزود: لازم است در کوتاه مدت از ابزارهای بازرگانی برای حفظ تولید استفاده شود.

کشاورز کوتاهترین ابزارهای بازرگانی را در محدودیت واردات خواند و گفت: در بلندمدت باید کارهای اساسی‎تری شکل بگیرد، اگر بخش مصرف سخنگو پیدا کند ما نمی‎توانیم بگوییم چون عاشق تولید داخل هستیم حتما مردم باید از تولید داخلی خرید کنند.

وی با بیان اینکه نقش دولت و سرمایه دو عامل اساسی برای تولید داخل است، خاطرنشان کرد: سرمایه ابزار برون رفت برای اقتصادی کردن تولید است تا کالاها رقابتی شده و هزینه‎ها کاهش پیدا کند.

واردات 22 میلیون تن محصولات کشاورزی به کشور

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیستم دولتی در کاراترین مدل دچار بروکراسی‎های خاص خودش است، بیان داشت: رفتارهای حاکم بر دولت متاثر از قوانین و آئین‎نامه‎های متعدد و گاها مناقض است که این امر باعث می‎شود مدیران دولتی محافظه‌کار شوند، ریسک آنها خیلی کم شود و بهترین خدمات دولت نیز گران شود.

کشاورز با اشاره به اینکه دانه‎های روغنی بزرگترین سرشکستگی کشاورزی است، گفت: ما باید از وابستگی که در زمینه روغن داریم خارج شویم، نزدیک به 3 میلیارد دلار در سال روغن وارد کشور می‎شود.

وی احیا و به روز کردن طرح‎های گذشته را یکی از رویکردهای موثر خواند و اظهار داشت: در سال گذشته 22 میلیون تن محصولات کشاورزی وارد شد که 3 میلیارد آن روغن و کنجاله بود که نشان می‎دهد چقدر وابستگی ما در این بخش شدید است.

کلزا و سویا تامین کننده پایداری کشاورزی هستند

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعدیل تدریجی وابستگی به محصولات دانه‎های روغنی باید مورد هدف قرار بگیرد، گفت: طی هفت سال گذشته عملکرد گندم کاهش یافته است، ترکیب کشت در کشور به هم خورده و ارقام باید اصلاح شوند.

کشاورز ادامه داد: کلزا و سویا در بین گیاهان روغنی تقویت کننده، تثبیت کننده و تامین کننده پایداری کشاورزی هستند، در محصولاتی مانند کلزا، سویا، آفتابگردان و کنجد نیاز به یک نگرش جدید وجود دارد.

وی تنوع تکنولوژی، نوع رقم، روش کاشت، مراقبت‎های زراعی، کنترل علف‎های هرز، استفاده از روش‎های کارآمد و به روز را در توسعه تولید مهم خواند و یادآور شد: دامنه تکنولوژی و دستاوردهای علمی برای رقابت پذیر کردن سویا و آفتابگردان باید گسترش پیدا کند.

توجه به دانه‎های روغنی از اولویت‎های بخش کشاورزی است

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کنجد به دلیل اینکه محصول مناطق خاصی است نیاز به دستاورد دارد اما رقیب جدی ندارد اما در زمینه سویا و آفتابگردان باید میزان عملکرد افزایش و طول دوره رشد کاهش یابد تا در رقابت با سایر محصولات باشد.

کشاورز بیان داشت: توجه به دانه‎های روغنی بعد از گندم برای پایداری کشاورزی، کاهش وابستگی و کمک به امنیت غذایی از اولویت‎های بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/83001/ی40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول