اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اردبیل:

فرودگاه اردبیل در بدترین نقطه احداث شده است

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: فرودگاه اردبیل براساس یک دید احساسی و غیر خردمندانه در محلی احداث شده که بدترین شرایط جغرافیایی و آب و هوایی را دارد.

فرودگاه اردبیل در بدترین نقطه احداث شده است

ابراهیم فتایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: براساس کنوانسیون جهانی در صیانت از تالاب‌ها و حفاظت از آن ما شاهد تخریب و نابودی برخی از تالاب‌ها هستیم که به نظر می‌رسد با برنامه‌های پیشگیرانه باید به نگهداری و صیانت از آنها اقدام جدی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: تالاب‌ها به عنوان زیستگاه حیات وحش مجموعه ارزشمند برای تحقیقات علمی و آموزشی، کنترل سیلاب‌ها، ‌کاهش تخریب‌های محیط زیست، تهیه و تأمین آب‌های زیرزمینی و نگهداری از سلامت فضا در جلوگیری از ورود ذرات معلق نقش مهمی دارد به طوری که نابودی دریاچه ارومیه سبب شده تا کمربند حفاظتی برای کاستن از گرد و غبارهای آزاردهنده از بین برود و این دریاچه به جای آن که نقش بازدارنده‌ای در سلامت محیط زیست داشته باشد به یک نقطه بحرانی در تولید گرد و غبارها تبدیل شده است.

فتایی با برشمردن دیگر ابعاد اهمیتی تالاب‌ها در جذب و جلب گردشگران، تثبیت خاک، حفظ کیفیت آنها، مهار رسوب‌ها، کاهش آلودگی و فراهم کردن بهترین محیط زیستگاهی خاطر نشان کرد: تالاب‌ها به تلطیف آب و هوا، حمایت معیشتی از گروه‌های بومی و ارزش تحقیقاتی بیشتر کمک کرده است.

این استاد دانشگاه با اعلام خطر از وضعیت تالاب‌های موجود در کشور اضافه کرد: سدسازی در بالادست این تالاب‌ها به جد حیات آنها را تهدید می‌کند به طوری که یکی از نقاط آسیب‌زننده به دریاچه ارومیه احداث سدهای بالادست در این منطقه بوده که مشکلات متعدد و تخریب‌های پی‌در‌پی را به دنبال داشته است.

وی برداشت‌های غیرمجاز، اکتشاف نفت و ورود پساب‌های صنعتی و شهری را از دیگر عوامل تهدیدکننده تالاب‌ها برشمرد و یادآور شد: ما برخی از سیاست‌های غلط گذشته را در احداث فرودگاه اردبیل و نقطه ناایمن آن تکرار کردیم به طوری که فرودگاه اردبیل در بدترین نقطه جغرافیایی و آب و هوایی احداث شده که نقطه تداخل سه جبهه آب و هوایی است که برای کاستن از مشکلات آن به ویژه کم کردن مشکلات ناشی از کنسلی پروازها باید اقدامات ترمیمی در دستور کار باشد.

فتایی ادامه داد: به دلیل نظارت‌های ضعیف ما شاهد ورود پساب‌ها و برخی از فاضلاب‌های صنعتی به تالاب‌ها هستیم که به جد معیشت اقتصادی و سلامت زیست ‌محیطی را به خطر انداخته است.

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به تأثیر متقابل معیشت اقتصادی مردم با وضعیت زیست‌ محیطی تالاب‌ها، جنگل‌ها و مراتع گفت:‌ هر چقدر مردم وابسته به این منابع باشند بهره‌برداری‌های غیراصولی از آنها به مراتب افزایش می‌یابد.

وی اهمیت رسانه‌ها را در بحث آموزش زیست‌محیطی یادآور شد و افزود: بدون مشارکت مردم هیچ کاری به سرانجام نمی‌رسد و این مردم هستند که بازوان اصلی و توانمند محیط زیست به شمار می‌روند.

استاد دانشگاه‌های اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ضروری است دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت برای فعالان محیط زیست برگزار شود و در کنار آن سعی بر این باشد تا از منابع اعتباری و بودجه‌ای بیشتر استفاده شده، وضعیت وخیم اقتصادی فعلی به نحوی ترمیم یابد و نگرش سازمان حفاظت محیط زیست به استان‌هایی مانند اردبیل نگاه ده کوچک نباشد.

فتایی توانمندسازی نیروی انسانی و راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی یکپارچه در مورد تالاب‌های موجود در استان را ضروری اعلام کرد و ادامه داد: باید در این ارتباط از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد استفاده کنیم چرا که این تشکل‌ها بازوان قوی سازمان هستند که باید به نحوی مورد تقویت و توجه قرار گیرند تا در حرکت زیست‌محیطی مطلوب که منجر به توسعه پایدار می‌شود، شایسته و موفق عمل کنیم.

انتهای پیام/62004/صا30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول