اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای اولین بار در کشور

مرکز تولید بذر سیب‌زمینی با سیستم هوا کشت راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برای اولین بار در کشور مرکز تولید بذر سیب‌زمینی به صورت مینی‌تیوبر با سیستم هوا کشت راه‌اندازی می‌شود.

مرکز تولید بذر سیب‌زمینی با سیستم هوا کشت راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عادل عبدایمانی عصر امروز در جلسه بررسی طرح‌های افتتاحی در ایام‌الله دهه فجر در اردبیل اظهار داشت: در این مرکز قرار است در هر دوره کشت تعداد 25 هزار عدد بذر سیب‌زمینی سالم و عاری از ویروس و باکتری تولید شود.

وی تصریح کرد: این تولیدات نه تنها بذر مورد نیاز استان را بلکه نیاز سایر استان‌های سیب‌زمینی‌خیز کشور را تأمین می‌کند و از خروج ارز از کشور برای واردات بذر سیب‌زمینی جلوگیری می‌کند.

عبدایمانی با قدردانی از مساعدت‌های مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی، استاندار اردبیل، پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عموم تولیدکنندگان و فعالان عرصه کشاورزی خاطر نشان کرد: در سال حماسه سیاسی و اقتصادی تمام سعی و اهتمام مجموعه جهاد کشاورزی خلق حماسه‌هایی درخور و شأن شعار امسال است که در چرخه اقتصادی و تولیدی استان این پروژه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

این مسئول در ادامه سخنان خود اضافه کرد: از 32 پروژه ارزشمند در این زمینه سه مورد آنها با توجه به تأثیرات اساسی در اقتصاد و تولید استان جز پروژه‌های شاخص محسوب می‌شود که مرکز تولید بذر سیب‌زمینی به صورت مینی‌تیوبر و با سیستم هوا کشت از جمله مهمترین آنهاست.

وی بیان کرد: دومین پروژه شاخص پرورش مرغ مادر گوشتی شرکت آرتا جوجه سبلان فاز سوم با ظرفیت 37 هزار و 500 قطعه در هر دوره تولید است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سومین پروژه شاخص را پروژه بهسازی شبکه فرعی آبیاری و زهکشی دشت مغان و واحد عمرانی اول و دوم که محسنات و ویژگی‌های آن برای کشاورزان منطقه شامل افزایش تولید محصول در واحد سطح با کاهش مصرف آب، افزایش راندمان انتقال و توزیع آب، کاهش جذب و تلفات آب، بهبود راندمان مصرف آب با اعمال مدیریت آبیاری، بهبود زهکشی و کاهش مخاطرات ماندابی و ایجاد اشتغال پایدار است.

عبدایمانی یادآور شد: با توجه به اهمیت نتایج تحقیقات کشاورزی که در افزایش راندمان محصولات این بخش نقش بسیار مهمی دارد، ضروری است در مسیر انتقال یافته‌های تحقیقاتی به منظور ارائه، اشاعه، توزیع و تنفیذ ایده‌های نو و پدیده‌های جدید علمی این سازمان اقدام به برگزاری کنفرانس‌های متعدد علمی و تخصصی با محوریت محصولات مهم و غالب استان کرده که این امر با حضور محققان و کارشناسان امر در حال انجام است.

وی با اشاره به مأموریت اصلی این سازمان در تمامی زمینه‌های کاری و با محوریت تأمین امنیت غذایی ادامه داد: برای تحقق این امر مهم اجرا و تکمیل زیربخش‌های مقدماتی به منظور حمایت واقعی کشاورزان و تولیدکنندگان ضروری و اساسی به نظر می‌رسد.

عبدایمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عمده‌ترین این زیربخش‌ها شامل فعالیت‌های عمرانی، زیربنایی و تولیدی است که در این راستا اجرای پروژه‌های اساسی در سطح استان جز اولویت‌های سازمان است که قطعاً به ایجاد اشتغال، افزایش تولید و بهره‌وری بالا منجر می‌شود.

وی افزود: پروژه‌هایی که برای پیشرفت و توسعه هموطنان اجرا می‌شود در این ایام خاطره‌انگیز که با شادی و سرور مردم قرین شده به بهره‌برداری می‌رسد تا یک بار دیگر خاطرات به یاد ماندنی نجات و سعادت ایران اسلامی با رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهایی ملت از ظلم طاغوت و استعمار گرامی داشته شود.

این مسئول تصریح کرد: ‌در گرامیداشت این ایام در حوزه آب و خاک، تولیدات دامی و گیاهی، شیلات، ترویج و تحقیقات کشاورزی 32 پروژه با سرمایه‌گذاری 353 میلیارد ریال آماده افتتاح است.

عبدایمانی خاطر نشان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای یک‌هزار و 622 نفر به صورت مستقیم و برای 378 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده و تعداد یک‌هزار و 248 خانوار از چرخش اقتصادی آن بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/62004/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول