اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هم‌زمان با دهه فجر صورت می‌گیرد

رونمایی از کتاب «آیت‌الله سیدعباس ابوترابی» در قزوین

هم‌زمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر مراسم رونمایی از کتاب «آیت‌الله سیدعباس ابوترابی» از سری کتاب‌های یاران امام به روایت اسناد ساواک 17 بهمن ماه در سالن اجتماعات استانداری برگزار می‌شود.

رونمایی از کتاب «آیت‌الله سیدعباس ابوترابی» در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین هم‌زمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر مراسم رونمایی از کتاب «آیت‌الله سید عباس ابوترابی» از سری کتاب‌های یاران امام به روایت اسناد ساواک با حضور مسئولان، پیشکسوتان و علاقه‌مندان 17 بهمن ماه از ساعت 9 تا 11 در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار می‌شود.

این کتاب ارزنده که پنجاه و یکمین جلد از مجموعه کتاب‌های یاران امام به روایت اسناد ساواک می‌باشد، توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات گردآوری و در تیراژ 1000 نسخه در قطع رقعی با قیمت 9 هزار تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

در این کتاب علاوه بر شرح زندگی و احوال «آیت‌الله سیدعباس ابوترابی» به شرحی از تبار خانوادگی آن مرحوم می‌پردازد. بررسی سابقه مبارزاتی، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ایشان در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیان جایگاه فقهی و اخلاقی اشاره شده است.

همچنین در این اثر با ارائه اسناد مختلف ساواک در خصوص آیت‌الله سید عباس ابوترابی به جایگاه و نقش موثر ایشان در دوران مبارزه و انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

 

این اثر ارزنده با قلمی ساده و روان در پی معرفی شخصیت موثر مرحوم ابوترابی در تاریخ معاصر قزوین، معرفی الگو برای نسل جوان و واکاوی بخشی از تاریخ معاصر قزوین است.

 

متن یکی اسناد عبارت اند از:

شماره: 570/23ﻫ  تاریخ : 1/3/2537[1357]

از: سازمان اطلاعات و امنیت قزوین

به: مدیریت کل اداره سوم 312

درباره: سیدعباس ابوترابی فرزند سیدابوتراب

پیرو شماره 383/23ﻫ ـ 11/2/37

نامبرده بالا که امام جماعت مسجد جامع قزوین و از روحانیون نسبتاً با نفوذ این شهرستان بوده و نظرات چندان مساعدی نسبت به دولت و حکومت ندارد، اخیراً با همکاری فرزندش محمدحسن ابوترابی که در قم طلبه است مبادرت به ایجاد محیط تشنج به منظور برهم زدن نظم عمومی شهر را نموده‌اند، به طوری‌که برابر گزارش تایید نشده‌ای از شهربانی قزوین، با دعوت نامبرده و راهنمائی فرزندش واعظی به نام غفاری بدون سایر مشخصات را از قم یا تهران به قزوین هدایت و در مجلس ترحیمی که به مناسبت چهلمین روز وقایع یزد، جهرم و اهواز در مسجد شاه تشکیل گردیده، شرکت و مطالب تحریک‌آمیز و برخلاف مصالح مملکت عنوان نموده (که مراتب طی شماره 512/23 ﻫ ـ 25/2/37 گزارش شده است) و بعد از خاتمه مجلس نیز بعضی عناصر همراه، وی را با صحنه‌سازی از محل متواری نموده‌اند. ضمناً شخص مورد نظر (سیدعباس ابوترابی) شخصاً در تاریخ 22/2/37 بعد از نماز جماعت مغرب و عشاء ‌در مسجد جامع مطالبی تحریک‌آمیز و برخلاف مصالح ملی در بالای منبر عنوان و ضمن تشریح واقعه اخیر قم (ورود مأموران به منزل یکی از آیات و درگیری آن) و دادن شعارهائی برله خمینی، محیط متشنجی ایجاد که در نتیجه حاضرین پس از خاتمه مراسم و خروج از مسجد تظاهراتی در خیابان انجام داده و مبادرت به شکستن چند جام از شیشه‌های بانک‌ها در مسیر حرکت نموده‌اند (که موضوع طی شماره 492/23 ﻫ ـ  23/2/37 به عرض رسیده) و متعاقب[آن]، شهربانی جهت مشارالیه تقاضای تشکیل کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی نموده و در کمیسیون مربوط که در تاریخ 24/2/37 در محل فرمانداری تشکیل گردید پس از طرح پرونده وی رأی کمیسیون به شرح زیر صادر گردید.

نظر به اینکه نامبرده از روحانیون معمر شهر بوده و به علت بومی بودن از احترام خاص برخوردار می‌باشد لذا برای آخرین بار به لحاظ اتمام حجت فرصتی به نامبرده داده می‌شود تا در خلال این مدت از اعمال و رویه خود منصرف گردد به علاوه رؤسای سازمان اطلاعات و امنیت و شهربانی وعده دادند که ضمن مذاکره با مشارالیه تعهد و التزام بگیرند که در طریق خلاف مصالح اجتماعی و ملی گام بر ندارد و لذا از تبعید نامبرده فعلاً صرفنظر می‌شود. بدیهی است در صورت بروز و مشاهده اعمال خلاف با ملاحظه سوابق گذشته کمیسیون تصمیم لازم اتخاذ خواهد کرد.

مراتب جهت استحضار و صدور اوامر مقتضی با عطف توجه به امریه شماره 2252/312ـ 28/2/37 اعلام می‌گردد.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت قزوین. انصاری

آقای چهاردولی . با سابقه مذاکره شود. 18/3

انتهای پیام/2667/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول