اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از حضور 8 درصدی خانم‌ها در شورا تا جایگاه تشکل‌های غیردولتی

نخستین جلسه هم‌اندیشی بانوان شورای اسلامی شهرهای قزوین با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان پیرامون افزایش حضور خانم‌ها در شورا برگزار شد.

از حضور 8 درصدی خانم‌ها در شورا تا جایگاه تشکل‌های غیردولتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین از آنجایی که بستر حضور صاحب نظران و بهره‌گیری اندیشه توانمند آنان در ابعاد مختلف یک جامعه شهری با حضور شوراهای اسلامی شهر محقق شده و همت و تلاش اعضای شوراهای اسلامی شهرها زمینه ساز ظهور اندیشه‌ای مضاعف برای داشتن شهری پویا و متعالی خواهد بود.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با استفاده از ظرفیت‌های موجود و در راستای تعامل بیشتر با شوراهای اسلامی شهر و روستا و اثرگذاری در حوزه‌های مختلف اجتماعی نسبت به برگزاری نشست هم‌اندیشی بانوان شوراهای اسلامی شهرهای قزوین اقدام کرد.

در این نشست که در سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین برگزار شد، علی فر‌خ‌زاد رئیس سازمان و نایب‌رییس شورای اسلامی شهر قزوین، معارفی عضو هیئت مدیره سازمان، بانوان عضو شورای اسلامی شهرهای استان، قانعی رئیس کمیسیون بانوان، تقوی، رئیس کمیسیون ترویج فرهنگ ایمنی در برابر زلزله، عطایی عضو کمیسیون انتشارات و ثانی عضو هیئت کوهنوردی سازمان نظام مهندسی حضور داشتند؛ بر لزوم تاثیرگذاری شوراهای اسلامی شهر و روستای استان در فرآیند تصمیم سازی و تعامل بیشتر با متخصصان امر تأکید شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین برگزاری این جلسات و نشست‌ها را که در ادامه نشست شوراهای اسلامی شهرهای استان قزوین با حضور امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برگزار شده بود، زمینه ای برای بروز خلاقیت‌ها دانست.

علی فرخ‌زاد تصریح کرد: برگزاری جلسات هم اندیشی موجب آگاهی اعضای شوراهای اسلامی شهرها از فعالیت‌های یکدیگر در زمینه‌های مختلف می‌شود.

وی عنوان کرد: برپایی این نشست‌ها بی‌تردید موجب ترغیب هرچه بیشتر این منتخبان و نمایندگان مردم در شورا برای انجام بهتر امور شهری و منشاء خدمات و حرکت‌های جدید خواهد بود.

گفتنی است در حال حاضر تنها هشت درصد از صندلی‌های شوراهای اسلامی شهرها به بانوان اختصاص دارد که افزایش این تعداد کرسی از مباحث طرح شده در این نشست بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه باید تعداد بانوان شوراها افزایش یابد در نشست مشورتی بانوان عضو شوراهای اسلامی شهرهای استان قزوین اظهار داشت: گرچه نیمی از اعضای جامعه‌ ما و بیش از 57 درصد از قشر دارای تحصیلات دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند اما متاسفانه در سطح کشور حدود 160 نفر و در استان 13 نفر بانو عضو شورای اسلامی شهر هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها 8 درصد از صندلی‌های شوراهای اسلامی شهرها به بانوان اختصاص دارد که با توجه به توانمندی‌های موجود در این قشر از جامعه، این میزان بسیار اندک است.

وی یادآور شد: باید حضور داوطلبانه‌ بانوان در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها افزایش یابد.

تشکل‌های غیردولتی جایگاه خوبی ندارند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با انتقاد نسبت به بی‌توجهی‌ها به تشکل‌های غیردولتی بیان داشت: در جامعه‌ ما تشکل‌های غیردولتی جایگاه مناسبی به دست نیاورده‌اند.

وی تصریح کرد: این مسئله در حالی رخ می‌دهد که در کشورها دیگر این‌گونه نیست و به تشکل‌های غیردولتی توجه زیادی می‌شود.

فرخ‌زاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توانمندی‌های بانوان اظهار داشت: تعامل و انتقال تجربیات در حوزه بانوان امری ضروری به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای اولین بار در سطح کشور اقدام به تاسیس کمیسیون بانوان کرده که این کمیسیون به حوزه‌های مختلف حرفه‌ای و اجتماعی راه یافته است و از فعال‌ترین کمیسیون‌های سازمان محسوب می‌شود.

فرخ‌زاد با تاکید بر توجه هر چه بیشتر به بانوان از سوی اعضای شوراهای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌هایی مدون نسبت به نیازهای بانوان در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و رفاهی اقدام کرد.

وی ادامه داد: اعضای شوراهای اسلامی شهرها باید افراد توانمند در حوزه‌های مختلف را جذب کنند و همچنین در نشست مشورتی شوراهای بانوان به عنوان نمایندگان مردم راهکارهایی را در زمینه‌ رفاه بانوان مصوب نموده و به دستگاه‌های حاکمیتی پیشنهاد دهند.

فرخ زاد در خاتمه یادآور شد: شوراهای اسلامی شهرها باید در حوزه بانوان عملکرد پررنگ‌تری داشته باشند.

بی‌تردید هم اندیشی بانوان عضو شورای اسلامی شهرها فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات است.

مریم نخستین، عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: نشست مشورتی بانوان عضو شوراهای اسلامی شهر فرصت مناسبی است که در آن بتوانیم به تبادل تجربیات بپردازیم و در خصوص این قشر از جامعه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد: نشست مشورتی بانوان عضو شوراهای اسلامی شهرهای استان که با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شده از خروجی مطلوبی در حوزه بانوان برخوردار باشد.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین، بانوان استان را دارای توانمندی‌های بالایی برشمرد و افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا از این توانمندی‌ها به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

نخستین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که شهروندان دچار آپارتمان‌نشینی شدند و این امر آسیب‌های زیادی به همراه خواهد داشت، نشست‌های مشورتی بانوان فرصت مناسبی است تا بتوانیم در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی مربوط به بانوان تصمیمات شایسته‌ای را آغاز کنیم.

مجمع مشورتی بانوان عضو شوراها می‌تواند نیازهای این قشر را محقق سازد.

در ادامه شهلا عطایی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین گزارشی از اهداف و کلیات آیین‌نامه‌های مربوط به کمیسیون امور بانوان و خانواده‌ شورای اسلامی شهر قزوین ارایه داد و این اقدام سازمان نظام مهندسی ساختمان را در راستای برگزاری هم‌اندیشی بانوان گامی مثبت برای تحقق نیازهای مربوط به این حوزه در سطح شهرها برشمرد.

ضرورت تعامل میان مهندسان خانم با اعضای شورای اسلامی شهرها امری بدیهی است که در این نشست مطرح شد.

سمیرا قانعی، رئیس کمیسیون بانوان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز طی سخنانی فعالیت های کمیسیون بانوان را تشریح و اضافه کرد: اعضای شورای اسلامی شهرها می‌توانند از طریق تعامل با مهندسان خانم و عضو سازمان نظام مهندسی در حوزه‌های شهری برای این قشر اقدامات بسزایی به عمل آورند.

در ادامه خانم‌ها خمسه و بهرامی از شریفیه، رحمانی از اسفرورین، قدیانلو و حنیفی از اقبالیه به بیان نقطه نظرات خویش در خصوص هرچه پربار تر برگزار شدن و تداوم چنین نشست‌ها در راستای پیشبرد امور بانوان در شهرها پرداختند.

انتهای پیام/2667/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول