اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با افتتاح بخش گوارش

بیماران گوارشی بوشهر در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس درمان می‌شوند

با افتتاح بخش گوارش در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر، راه‌های تشخیص و درمان بیماری‌های گوارش از جمله رفلاکس معده در این استان امکان‌پذیر شده است.

بیماران گوارشی بوشهر در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس درمان می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، دکتر زینب علیپور ظهر امروز در نشست تخصصی امور بهداشتی در بوشهر اظهار داشت: رفلاکس معده یکی از بیماری‌های شایع است که بی‌تحرکی موجب تشدید این بیماری می‌شود و دراز کشیدن بعد از صرف غذا همان بی‌تحرکی است.

وی اضافه کرد: رفلاکس معده، برگشت اسید معده به مری است که گاهی ممکن است در افراد مختلف با توجه به میزان حساسیت آنها، واکنش‌های متفاوت داشته باشد.

علیپور با اشاره به علایم رفلاکس معده بیان داشت: سوزش سَرِ دل و برگشت مواد ترش یا شور تا حلق از علایم شایع این بیماری است ولی گاهی بیمار تنها با علامت سرفه مراجعه می‌کند، بدون اینکه شکایتی از علایم معده داشته باشد و یا اینکه دارای علایم آسم یا عفونت‌های مکرر ریوی باشد.

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان عوارض این بیماری، اظهار داشت: اگر بیمار به صورت مزمن برگشت اسید به مری داشته باشد و درمان نشود، بعد از یک مدت طولانی ممکن است موجب تنگی مری شود، به طوری که غذا خوردن برای بیمار سخت شده و بیمار احساس می‌کند غذا در گلویش گیر کرده و نمی‌تواند به راحتی غذا را هضم کند و مجبور است بعد از غذا مقدار زیادی مایعات بنوشد.

علیپور بیان داشت: از مواردی که موجب ابتلای این بیماری و تشدیدکننده است، زندگی بی‌تحرکی و مصرف غذاهای آماده یا فست‌فودی است.

وی تصریح کرد: بی‌تحرکی و مصرف غذاهای آماده، فست‌فود و فریز شده و روند رو به افزایش چاقی و اضافه وزن از علل این بیماری است.

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به راه‌های پیشگیری از رفلاکس معده گفت: در این بیماری راه پیشگیری و درمان در واقع یکی است.

وی با بیان اینکه شل شدن بیش از حد دریچه انتهای مری، باعث رفلاکس معده می‌شود، اظهار داشت: مصرف غذاهای بسیار تند، خیلی ترش و با ادویه‌ خیلی زیاد، مصرف فست‌فودها و غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند، انواع سس‌ها مانند سس مایونز و سس فلفل شل شدن دریچه انتهایی مری را تسریع و تسهیل می‌کنند.

علیپور اضافه کرد: برای پیشگیری از رفلاکس معده مصرف چای به دلیل داشتن کافئین باید به یک یا دو بار در روز آن هم به صورت تازه و کم رنگ، کاهش یابد همچنین مصرف موادی مثل قهوه، نسکافه و نوشابه‌های گازدار باید محدود شود.

فوق تخصص گوارش و کبد افزود: درمان این بیماری همان اصلاح روند تغذیه و عدم بی‌تحرکی و گاهی مصرف یکسری از داروها است.

بهترین راه درمان رفلاکس تغییر شیوه زندگی است

علیپور اظهار داشت: بهترین راه درمان رفلاکس تغییر روش زندگی است، به طور مثال غذاهایی که مقادیر زیادی سیر، پیاز خام، ادویه و فلفل دارند علایم رفلاکس را تشدید می‌کنند که باید مصرف آنها را کمتر و تحرک را بیشتر کرد.

وی بیان داشت: اصلی‌ترین راه تشخیص این بیماری، گرفتن شرح حال از بیمار است و در مواردی ممکن است نیاز به آندوسکوپی و اندازه‌گیری میزان اسید در تماس اسید با مری، تشخیص داده شود.

علیپور اضافه کرد: با افتتاح بخش گوارش در بیمارستان شهدای خلیج فارس، راه‌های تشخیص و درمان بیماری‌های گوارش از جمله رفلاکس معده امکان‌پذیر شده است.

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه خوددرمانی کار صحیحی نیست، گفت: برخی بیماری‌ها هستند که علایمشان ممکن است با رفلاکس اشتباه شود، مانند تنگی انتهای مری که علایمی مانند رفلاکس دارد، در این گونه موارد خوردن داروهای رفلاکس علایم را کمتر می‌کند ولی مشکل زمینه‌ای برطرف نمی‌شود و به مرور زمان ممکن است بیماری زمینه‌ای تشدید شود و بیمار زمانی مراجعه می‌کند که درمان به طور 100 درصد باعث بهبود وی نمی‌شود.

وی گفت: رفلاکس ممکن است برای هر فردی در طول ماه یک بار رخ دهد و این مهم نیست، ولی اگر فاصله زمانی آن کمتر شود یا مصرف غذاهای آماده در هفته بیشتر و تحرک کمتر شود، رفلاکس تشدید می‌شود، به طوری که حتی کیفیت زندگی فرد هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/66006/ب30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول